Microsofts Power On-dokumentar forteller historien om utvikling og lansering av den opprinnelige Xbox-konsollen. Dokumentaren avslører en rekke interessante detaljer om arbeidet rundt konsollen, som da selskapet takket nei til Grand Theft Auto 3.
Den besynderlige historien dukket opp som del av dokumentarens tredje episode – som du kan se i videovinduet over. Her forteller tidligere Xbox Game Studios-folk om jakten på spill til Xbox, som inkluderte reiser over hele verden på leting etter spillselskaper å jobbe med.
Et av selskapene som tok kontakt var Rockstar (den gang DMA Design), som hadde planer om å konvertere sin todimensjonale Grand Theft Auto-serie til 3D. Toppene hos Microsoft lot seg imidlertid ikke imponere.
– De syntes spillet var komplisert, de skjønte ikke brukergrensesnittet og de mente det var basert på en serie som ikke hadde vært veldig vellykket. Overraskende nok ble det avvist.
I stedet var det Sony som snappet opp det som skulle bli en kjempesuksess for PlayStation 2. Grand Theft Auto 3 solgte 14,5 millioner eksemplarer og var det mest solgte spillet i lanseringsåret 2001, og ville vært det mest solgte i 2002 om det ikke hadde vært for Grand Theft Auto: Vice City.
Historien er én av flere feilsteg som Microsoft har åpnet opp om i forbindelse med 20-årsjubileet til Xbox. I sitt digitale Xbox-museum snakket selskapet også om den beryktede Red Ring of Death – feilen som nesten ødela lanseringen av Xbox 360.