Microsoft på offensiven

Vi har returnert fra Barcelona og X06 – et velregissert arrangement hvor Microsoft fikk blottet sine store muskler.

Microsofts nå årlige messe var, som dere sikkert alle vet, dette året lagt til Katalonias hovedstad Barcelona. De hadde i lang tid lovet kunngjøringer og fremvisninger som virkelig skulle gjøre dette arrangementet verdt å holde noen få dager etter Tokyo Game Show. Messen varte i to dager, hvor den første var viet til den høytidelige pressekonferansen fra arrangøren selv. Den andre dagen skulle rundt tusen spilljournalister få legge de svette lankene sine på noe av det som ble presentert.

Med en spillpresse som i dag er like teknologisk utrustet som en middels TV-kanal bare kunne drømme om for et par tiår tilbake, tok jeg meg ikke bryet med å ta med bærbar datamaskin og annet utstyr for å fortest mulig få dette på nett. Jeg utstyrte meg analogt nok med penn og papir, vel vitende om at alt som ble sagt og presentert på pressekonferansen ville være gammelt nytt det øyeblikket jeg gikk ut av de enorme dørene i det katalonske nasjonalteateret. Jeg ønsker i steden og oppsummere hvilke inntrykk man sitter igjen med, og hvor troverdig alt Microsoft-preiket egentlig var.

"Groundbreaking and earthshaking"

På samme måte som Reggie Fils-Aime fremstår veldig demagogisk når han snakker om sin Wii, er ikke Microsofts sjef for markedsføring, Peter Moore hakket bedre. Pressekonferansen ble startet av den mer moderate europeiske Xbox-sjefen Chris Lewis, men han hadde ikke ordet lenge før den retoriske ringreven Peter Moore var på plass. Selvsikker og bombastisk duret han frem og serverte det ene superlativet etter det andre. Han ville som alltid overbevise om at Xbox 360 er den eneste ordentlige og beste nestegenerasjons konsollen. Man kan vel ikke klandre han? Hadde han sagt noe annet ville vel ikke han besatt den stillingen han i dag gjør.

Det man kan begynne å lure på, er om begrepet "neste konsollgenerasjon" begynner å blåses litt ut av proporsjoner. Alle snakker om at det er deres konsoll som representerer dette, og det kan virke som at begrepet svever litt ute i et ukjent kosmos, uten verken substans eller retning. Til tross for dette, hvis man filtrerer bort all selvhøytidelighet og PR-gauling, går det an å se konturene av hva Microsoft forsøker å gjøre. Ja, selvfølgelig ønsker de å tjene penger, men i et marked som etterhvert blir så konkurranseutsatt som spillmarkedet, avhenger din eksistens av om folk liker det du driver med.

"Vi ønsker å kunne tilby det rette til de rette folkene, både når det gjelder sosiale og geografiske forskjeller."

Lewis oppsummerte akkurat dette i et intervju med Gamer.no.

– Vi ønsker å kunne tilby det rette til de rette folkene, både når det gjelder sosiale og geografiske forskjeller. Det er ingen hemmelighet at vi sliter i Japan om dagen, og det er et marked vi virkelig må jobbe med. Når det gjelder lansering i nye områder, vil vi gjøre dette etterhvert som vi føler at vi er klare for det, og har det rette innholdet for disse regionene. Vi ønsker å nå ut til alle og tilby underholdning til dem, forteller Lewis.

Tilbyr noe til alle

Dette er en følelse jeg får av alle Microsoft-ansatte som uttalte seg på messen. Det at man skal kunne tilby noe til alle er en stor utfordring som det virker som Microsoft tar veldig seriøst. Det kommer spill som er rettet mot barn og jenter, f.eks. Viva Piñata, og en rekke billige og designmessig enkle spill gjennom Xbox Live Arcade osv. De prøver også å tilpasse spill til regioner som f.eks. cricketspill i India, animerollespill til Japan, amerikansk fotball til det amerikanske markedet og ikke minst; fotball til Europa, noe Lewis bekreftet var viktig:

– Det har blitt rettet en del kritikk mot Xbox og dets manglende fokus på fotball. Vi bryr oss om det europeiske markedet og vet at akkurat dette er en kardinalsynd. Det er derfor vi er svært glade for å kunne tilby eksklusiv nestegenerasjonsfotball gjennom Pro Evolution Soccer 6 og FIFA 07, samt nostalgisk retrofotball gjennom Sensible Soccer som kommer til Xbox Live Arcade.

Peter Jackson (venstre) og Peter Moore (høyre).

Et nytt underholdningsmedium

Les også
TotemBall og NFS: Carbon-demo ute nå

Jubelen var stor når godeste Oscar-vinner Peter Jackson entret podiet. Han kunne, sammen med den stolte hanen Moore, fortelle at han jobber med et nytt underholdningsmedium som ligger en plass mellom film og spill - til Xbox 360. Det ble mye rundtom-snakk, og jeg tror ikke den distrè lille ressigøren har alt helt klart ennå:

– Det blir ofte slik at jeg går og spinner på en idè og den bare blir klarere og klarere. Til slutt blir jeg helt besatt av det og vet at hvis jeg noen gang skal få sett det, er jeg nødt til å lage det selv.

Det som imidlertid er helt klart, er at denne mannen må ha en enorm overbevisningskraft. Først fikk han lage film av Ringenes Herre etter en portefølje som inneholder lavbudsjettsfilmer hvor han selv har spilt flere roller og mora har sydd kostymer. Nå har han altså, i tillegg til å ha en finger med i Halo-filmen, fått Microsoft til å blåse millioner av dollar på dette høyst eksprimentelle prosjektet gjennom det nyoppstartede Wingnut Studios.

Det ble vist frem mange spill under pressekonferansen i form av trailere eller i spillbare versjoner – sistnevnte var selvfølgelig forbeholdt de titlene Microsoft selv har veldig stor tro på. Mange var veldig interessante, og bortsett fra tungt eksponerte titler som Gears of War, Bioshock og Assassin's Creed, var Blue Dragon og Lost Odyssey spill som virket spennede. Begge er laget av Final Fantasy-far Hironobu Sakaguchi, og på Blue Dragon har han med seg Nobuo Uematsu på lydsiden.

Skjermbilde fra Gears of War - et Xbox 360-spill som har fått mye oppmerksomhet.

Blue Dragon bærer et noe barnslig preg i fremtoning og estetikk, med unge animefigurer, høye skrik og dramatikk. Siden ingen spillbar versjon ble fremvist, blir det vanskelig å si noe om hvordan dette spillet blir. Lost Odyssey var veldig tradisjonell Sakaguchi. Det er et turbasert rollespill i et univers utenfor vårt eget, som blander materielle forhold fra ulike deler av våpenhistorien. Sverd, maskiner og magi gikk hånd i hånd på gameplay-demoen som ble fremvist.

Veldig pent

Et spill som ligger mye nærmere sin utgivelse er Gears of War. Dette er muligens det peneste spillet som kommer til Xbox 360 på en god stund. Grafikken tar nesten pusten fra deg, og til tross for at spillet har en klassisk brautende og overmaskulin stil, gjøres det så gjennomført at det blir rett og slett tøft. Det har blitt hauset opp i media i lang tid, men det ser ut som de skal klare å holde unna for forventningspresset. Når jeg på messens andre dag satt og spiste lunch, kunne jeg flere ganger høre "sdjfksh jdks hfskdjf iouw ioeriw Gears of War sdfs sodifus efisfu". Det var på alles lepper, og det med god grunn. Jeg gleder meg i allefall stort til 17. november, som er slippdato i Europa.

Moore tok seg også noe tid til å prate om Windows Vista, og kunne fortelle at det kom til å bli den ultimate spillplattformen. Microsoft kommer, ifølge dem selv, til å kjøre veldig hardt på akkurat dette, og lager blant annet et eget spillvennlig grensesnitt for gamere i Vista. Flere spill, deriblant Age of Conan, blir optimalisert for operativsystemet, uten at noen ville konkret innpå hva dette egentlig innebar. En fordel med det hele, er at siden Vista og Xbox 360 har samme mulighetene for utviklere, ligger det godt an til gode porteringer hvor PC-spillerene får smake litt på de gode konsollspillene og vice versa.

Skjermbilde fra Age of Conan - et av flere Vista-optimaliserte spill.

Eksklusivitet var et ord det ble spilt mye på. I tillegg til årets utgaver av FIFA og Pro Evolution Soccer, vil også det neste Splinter Cell-spillet (det som kommer etter Double Agent), gå tilbake til røttene og være eksklusivt for Xbox 360 og Games for Windows, som de kaller det. Det kan også late til at Moore får valuta for GTA IV-tatoeringen sin. GTA IV kommer, ifølge han selv, 16. oktober neste år. Senere vil det komme to nye episoder til spillet som kan lastes ned via Xbox Live. Dette skal være innholdsbaserte utvidelser - eksklusivt for Xbox 360.

Nytt Halo-spill

Da Moore og Lewis sto sammen på scenen igjen for å avslutte pressekonferansen, hadde de selvfølgelig "glemt" noe. Jeg trengte bare å se det ene forhjulet på "Warthog"-en før jeg skjønte hva det var. Jeg tok likevel feil, for tittelen Halo Wars sier at dette ikke er Halo 3, som vi dødelige for øvrig ikke så eller hørte snurten av under messen. Et nytt Halo-spill sier vi likevel ikke nei takk til, og selv om det er en smule banalt og analogier ofte dras for langt, føler jeg at Master Chiefs siste ord i Halo Wars-traileren (88 MB, WMV) var ganske oppsummerende for hva Microsoft forsøker å si:

– If they want war, we`ll give`em war!

På dag to var det tid for å snakke nærmere med utviklere, samt noe av det som hadde blitt vist dagen før. Det hele startet tidlig, og allerede klokken åtte var det duket for en interessant samtale mellom Peter Jackson, Lionheads Peter Molyneux og BioWares Greg Zeschuk, som det vil komme mer om i en egen artikkel senere.

"Vi prøver egentlig bare å gjøre våre saker bra, uavhengig av hva de andre måtte finne på."

Det store messegulvet med alle spillmaskinene var populært hele dagen, og om jeg bare hadde hatt tid, kunne jeg sikkert gått rundt der i flere dager. Tidspress og mange avtaler gjorde at jeg aldri fikk tid til å stille meg i kø for spill som Call of Duty 3, Shadowrun, Pro Evolution Soccer 6 eller Guitar Hero II. Jeg prøvde tidlig på morgenen å få kloa i en av gitarene og rocke litt, men ettersom de visstnok var prototyper, var ikke dette til for menigmann. Jeg forsøkte å smelte den iskalde dundra som sto og klamret seg til gitaren med et smil, og jeg hadde henne nesten idet hennes mannlige kollega kom og visket ut alt håp.

Innholdsrikt og imponerende

Selv om dag to var både lang og hektisk, kunne jeg sette meg på flyet med en god ettersmak. Arrangementet var veldig bra, og jeg ble positivt overrasket over hvor mye fint det er i vente. Er det en ting som er sikkert, så er det at Xbox 360-eiere ikke skal være redd for mangel på gode spill i tiden som kommer. Det kommer flere potensielle stortitler, samtidig som fokuset og entusiasmen for mulighentene med Xbox Live og Marketplace på langt nær ser ut til å stagnere. Da jeg i en samtale med Lewis spurte om Microsoft skulle slappe litt av siden PlayStation 3 hadde blitt utsatt i Europa, var han rask med å avkrefte:

– Slappe av? Dette er jo Microsoft, vi er et paranoid selskap og jobber knallhardt videre for å få ting som vi ønsker det. Vi prøver egentlig bare å gjøre våre saker bra, uavhengig av hva de andre måtte finne på.

Med fremtidsutsiktene til Xbox 360 bekrefter Microsoft at de ønsker å være den ledende nestegenerasjonskonsollen. De har begge beina plantet, og Sony og Nintendo kommer til en krig hvor fienden allerede har gravd seg godt inn i stillingen sin. Jeg ser ingen grunn til at Xbox 360-eiere skal bekymre seg for om de har valgt rett konsoll eller ikke. Uansett om de andre måtte være bedre i spesifikasjoner eller nyvinning, kommer det rikelig med flotte spill til boksen som begynner å slå ut i full blomst.

Flere saker og sniktitter fra X06 vil komme her på Gamer.no i dagene fremover – følg med!

Siste fra forsiden