Microsoft Optical Mouse by S+ARCK, heretter kalt Starck, er siste nytt fra Microsoft. Philippe Starck, en velkjent designer, står for utformingen av musen og det merkes. Sjeldent ser vi mus som er så radikalt annerledes enn det vi er vant med. Starck-musen ser ut som et egg som er pefekt delt på midten. På midten er det en langsgående stripe som lyser opp når du kobler den til PC-en. Selve knappene er integrert i selve skallet, slik at du kan trykke nesten hvor som helst fra midten og fram for å registrere mustrykk. Selve innpakningen har nok og hatt sin egen designer, for her er det heller ikke spart på noe. Du må plukke vekk tape på alle kantene før esken kan åpnes, og tapen sitter riktig så godt fast. I pakken følger det med en liten manual på diverse språk og en CD som inneholder promomateriell (stort sett bilder). Det er ingen drivere som skal installeres, noe som er greit nok, siden musen ikke har noe knapper eller finesser som kan tilpasses.
Som kjent fra designer-verdenen, kommer det ofte produkter som ser flotte ut, uten den store praktiske nytten. Dessverre havner Starck-musen i denne kategorien. Den ser relativt flott ut, og gjør seg nok best som siste verket i en PC-pakke med andre komponenter som har tilsvarende flott design. Kanskje vi i framtiden vil se Starck-muser på diverse "casemod"-gallerier. Men dette er dessverre alt som er positivt med musen, for etter å ha koblet den til PC-en og spent startet det ene spillet etter det andre, er det bare nedtur og atter nedtur.
For vanlig bruk er Starck en rar opplevelse. Muspekeren kan finne på å hoppe til en helt annet plass på skjermen etter at den har stått i ro en tid, og det er hverken PC-en eller musmatten sin feil. Vi har testet Starck på tre datamaskiner og fire musmatter (Corepad, Q-Pad, Everglide Optical og vanlig tøymatte). Feilen oppstår på alle mattene. Musen har bare tre knapper, inkludert knappen på scroll-hjulet. Som vi skrev i omtalen av Razer Viper 1000 er ikke dette noe stort problem om man er vant til dette og for det meste spiller, men for et produkt som retter seg mer mot skrivebordsmarkedet så ville det kanskje vært en fordel å hatt de to ekstra knappene for raskere navigering. Blant annet for surfing på nettet.
Under spilling er Starck-musen et sort kapittel. Innmaten i musen minner om de første versjonene av Microsoft Intellimouse Explorer. Ved raske bevegelser opplever man jerking og musen følger ikke med i det hele tatt. Pekeren eller siktet, alt etter hva man spiller, flytter seg vanligvis en helt annen vei, og gjerne rett opp eller rett ned, selv om man kun ville flytte seg til siden eller snu seg litt. Som om ikke dette var nok har den en lei tendens til å "henge seg opp". Dette skjer som regel etter man har tatt en rask bevegelse for å snu seg 180 grader i spill som Half-life, Far Cry og liknende. Karakteren snur seg et par grader, ser ned i bakken eller opp i taket, og spinner rundt. Den fortsetter å spinne rundt til du flytter musen igjen. Hvordan dette kan skje i en helt ny mus som burde ha oppdatert elektronikk på innsiden setter vi et stort spørsmålstegn ved. I tillegg har Starck en lei tendens til å flytte muspekeren på tilfeldige steder på skjermen, noe vi ikke setter pris på i strategispill som Command and Conquer: Generals. Det er ofte kjedelig å ordre troppene til å angripe feil mål, eller å sende de en annen plass enn man hadde tenkt.
Microsoft Optical Mouse by Starck er et sært produkt. Den ser annerledes ut, faktisk litt pen ut, men den fungerer dårlig til vanlig skrivebordsbruk, og den er rett og slett søppel i spill. Hvis du derimot er en ivrig casemodder, og bygger diverse småsexy løsninger, kan det godt hende Starck vil sette den store prikken over i-en for verket. Hos oss setter den derimot ny bunnrekord på karakterskalaen.