Xbox Store, Nintendo eShop, PlayStation Store

Microsoft, Nintendo og Sony undersøkes for abonnementstjeneste sine

Kan bedrive tvilsom praksis, ifølge britiske myndigheter.

Skjermdump

Nettstedet Gamesindustry.biz melder nå at alle de tre store konsollprodusentene Microsoft, Sony og Nintendo er under lupen i Storbritannia for måten abonnementstjenestene til de respektive selskapene fungerer på.

I en pressemelding opplyser britiske myndigheter at konkurransetilsynet i landet, CMA, blant annet skal vurdere den automatiske fornyelsen av abonnementene som alle tjenestene praktiserer.

I tillegg vil CMA komme til bunns i kansellerings- og refunderingspraksisen og de generelle retningslinjene til tjenestene. Tilsynet skal ha sendt brev til de tre selskapene for å få en klargjøring.

Har fått kritikk også her til lands

Skjermdump

CMA vil blant annet ha svar på om kontraktene gir selskapene for mye frihet til å endre betingelser underveis, slik som for eksempel å redusere antallet inkluderte spill som eller øke prisen.

Tilsynet ønsker også svar på hvilke faktorer som eventuelt gjør det vanskelig for brukere å avslutte et abonnement eller få penger tilbake, og hvorvidt det opplyses tydelig overfor kunder at abonnementene vil fortsette automatisk.

CMA spør om kundene påminnes regelmessig om at abonnementene fornyes automatisk, og hvorvidt dette er stilt inn som standardvalg i tjenestene.

Det er uvisst hvilke konsekvenser etterforskningen eventuelt vil få her i Norge, men her til lands har Forbrukerrådet også kritisert praksisen til selskapene. Som Gamer.no meldte for et års tid siden har både Nintendo eShop og PlayStation-butikken blitt klaget inn til Forbrukertilsynet for brudd på angreretten.

Tidligere har Forbrukerrådet også kritisert både Nintendo eShop, Playstation Store og Xbox Store for ikke å tilby reelle refusjonsordninger. Epic Games Store har også manglet angrerettordning, men dette kom på plass tidligere i år.

Les også: Nå får Steam et nytt utseende »

Siste fra forsiden