I et innlegg tirsdag forteller Microsoft at de har kjøpt opp spillutgiver Activision Blizzard. Summen selskapene har blitt enige om er på 68,7 milliarder dollar, noe som tilsvarer om lag 603 milliarder kroner.
Oppkjøpet omfatter samtlige spillstudio i Activision Blizzards katalog. Blant de som fremheves i meldingen er Blizzard Entertainment, Beenox, Demonware, Digital Legends, High Moon Studios, Infinity Ward, King, Major League Gaming, Radical Entertainment, Raven Software, Sledgehammer Games, Toys for Bob og Treyarch.
Det betyr at Xbox i ett jafs har sikret seg rettighetene til kjente spill som Warcraft, Call of Duty, Candy Crush, Overwatch, Crash Bandicoot, Tony Hawk's Pro Skater, Diablo, Starcraft og en mengde andre.
Bobby Kotick fortsetter som sjef
Activision Blizzard har siden sommeren 2021 fått mest oppmerksomhet på grunn av interne skandaler. I løpet av sommeren ble selskapet saksøkt av myndigheter i California på grunn av elendige arbeidsforhold for de ansatte.
I kjølvannet av søksmålet har toppsjef Bobby Kotick også blitt beskyldt for å ha bevisst dekket over flere av sakene. Det virker ikke som om oppkjøpet får synlige endringer i strukturen i selskapet for øyeblikket.
– Bobby Kotick vil fortsette som sjef for Activision Blizzard, og han og teamet hans skal fortsette å ha fokus på å styrke selskapets kultur og få fart på veksten i selskapet, står det i en pressemelding sendt ut i tandem med annonseringen.
For øyeblikket handler Activision Blizzard fremdeles på egen hånd, men etter at alle detaljene om salget er gjennomført skal ledelsen i selskapet svare direkte til Xbox-sjef Phil Spencer.
Styrker Game Pass-katalogen
For Xbox-forbrukerne vil kjøpet merkes mest på en bolstring av tilbudet i Xbox' Game Pass-tjeneste. Game Pass er en abonnementsløsning som gir tilgang på et bibliotek av spill.
– Når alt er klart vil vi tilby så mange spill fra Activision Blizzard som mulig på Xbox Game Pass og PC Game Pass, både gamle og nye spill fra katalogen deres, forteller Spencer i innlegget.
Game Pass-tjenesten har nå over 25 millioner abonnenter, ifølge Microsoft.