Omfattende støtte for stereoskopisk 3D har vært et av salgspunktene til PlayStation 3 det siste året. Ikke bare har noen av deres største titler kommet med støtte for teknologien, de har utgitt over 50 spill med 3D-funksjonalitet siden 2010. Det ble lenge antatt at Xbox 360 skulle følge etter på årets E3-messe, men dette ble det aldri noe av.
Ifølge et intervju spillnettstedet Eurogamer har foretatt med David Dennis, som er produktsjef for Xbox, har selskapet fortsatt ikke bestemt seg for om dette virkelig er så spennende som konkurrenten mener. Enn så lenge har de kun hatt begrenset støtte for det, der hvor PlayStation 3 er i stand til å vise stereoskopisk 3D i HD-oppløsning.
– 3D er interessant. Det var mye oppstyr fra en gjeng andre mennesker i industrien for å overbevise folk om at de vil spille i tre dimensjoner. Du kan kanskje stille spørsmålstegn ved motivasjonen for hvorfor de vil at alle skal kjøpe en ny TV. Jeg tror at 3D må passe inn på naturlig vis med selve spillet, og noe vi undersøker og vil forstå om kundene våre er om dette er noe de faktisk ønsker seg, sier Dennis.
De lærde strides
Nintendo har også gjort suksess med stereoskopisk 3D-teknologi, men da av den brilleløse varianten til sin håndholdte konsoll Nintendo 3DS. De har avvist at de ønsker å tilby 3D med sin neste stuekonsoll, og 3DS-utviklere har til og med uttalt at seriøse spillere bør skru av tredimensjonal visning. Det kan altså se ut til at teknologien kan ha en begrenset verdi akkurat i dag.
– Tilfører det spillopplevelsen noe? Svekker det spillopplevelsen? Er det noe de vil gjøre i lengden? Er det noe de prøver et par ganger før de går tilbake til 2D? Du følger markedet og ser om folk kjøper 3D-TV-er, så tilpasser du deg og innoverer, erklærer sjefen retorisk.
Tiden vil vise om Microsoft bestemmer seg for å virkelig omfavne stereoskopisk 3D til Xbox 360 i fremtiden. Selskapet har tidligere påstått at HD-oppussing er lite interessant for dem, men vi har allerede prøvd nyversjonen av Halo: Combat Evolved.