En ny konsollgenerasjon står for døren, og med det følger de vanlige diskusjonene om hvilken maskin som selger best. Microsoft har imidlertid valgt å kjøre et litt annet løp denne gangen, og som Xbox-sjef Phil Spencer forklarte nylig er det ikke antallet solgte konsoller som er det viktigste.
LES OGSÅ: Xbox Series X kommer i november »
I et intervju med manusforfatter og tidligere PC Gamer-redaktør Gary Whitta, forklarte Spencer at Microsofts mål er å invitere forbrukere til en større Xbox-familie – ikke nødvendigvis én bestemt type skjerm.
– Det er en fundamental forskjell fra den tradisjonelle konsollkrigen som folk snakker om. Hvor mange konsoller jeg selger, kontra hvor mange konsoller et annet selskap selger – Sony eller Nintendo eller andre selskaper fra gammelt av – det er ikke vår tilnærming. Hvis det var sånn vi tenkte ville vi ikke ha sluppet spillene våre på PC, vi ville ikke ha sluppet spillene på Xbox One og vi ville ikke hatt xCloud som lar spillere spille på telefonen sin, sa Spencer.
Xbox-sjefen påpekte videre at kommentarene hans ikke burde tolkes som kritikk av hva konkurrentene gjør. Microsoft konsentrerer seg bare om å få inn folk uansett hvilken plattform det er snakk om, og å levere et tilbud som passer for så mange som mulig.
Hvorvidt Microsoft lykkes med sin strategi gjenstår å se. Xbox Series X mistet for øvrig nylig sitt største trekkplaster med utsettelsen av Halo Infinite. Det vil etter all sannsynlighet bremse på salgene av Xbox Series X.
Sony vil på sin side ha folk over på PlayStation 5 så fort som mulig.
Selskapet sier de har sin mest ambisiøse overgangsstrategi noensinne »