Hvis du er ute etter offisiell informasjon om maskinvarespesifikasjoner eller datoer, må du fortsatt vente litt. Det Microsoft først og fremst har konsentrert seg om nå er å snakke litt om deres visjon for fremtidens underholdning og hva dette får å si for Xbox 2.
Microsoft forteller at de tror spillverdenen er på vei inn i en ny era, og selv kaller de denne for "HD-eraen". Med dette mener de at kjøperne ønsker seg opplevelser som er personaliserte og som kan oppleves i sammenheng med hverandre. I tillegg skal de være i "høyoppløsning". Xbox-guruen J. Allard gav i går en rekke eksempler på hvordan neste-generasjons Xbox vil takle disse behovene, og ikke overraskende representerer Xbox Live en viktig del av denne pakka.
Spillere vil for eksempel få mulighet til å legge ut mye mer detaljert informasjon om seg selv og spillvanene sine på Xbox Live. Dermed vil det øke sjansene for at folk får spille mot folk det er sannsynlig at de har det morsomt sammen med. En annen nyhet er markedsplassen, som vil gjøre det enkelt for spillere å kjøpe ekstrainnhold til spillene sine, slik som nye oppdrag, våpen, kjøretøy og så videre. Microsoft forteller også om såkalte mikrotransaksjoner, hvor spillere og selskaper kan selge spillgjenstander og lignende til en rimelig penge.
En interessant detalj er at Microsoft nå ser ut til å ønske at alle spill skal inneholde støtte for et system hvor spillerne kan spille sin egen musikk under gameplayet. Systemet setter dem automatisk over til sin egen musikk (et utvalg som vil være likt for alle spill), slik at de hele tiden kan spille til det de har lyst til. Dette betyr ikke nødvendigvis at spillutviklere bør slutte å tilby egenprodusert eller lisensiert musikk til spillene sine, men det faktum at Microsoft ønsker at alle spillene til Xbox 2 skal støtte dette systemet tilsier at egenprodusert musikk kanskje ikke blir like viktig som før.
Microsoft forteller at det skreddersydde musikksystemet, samt ting som vennelisten på Xbox Live og muligheten for stemmekomunikasjon alt er detaljer som maskinvaren vil ta seg av, slik at utviklere kan konsentrere seg om å lage gode spill. Utviklere vil også benytte seg av kjente teknologier som DirectX, PIX, XACT og det nylig kunngjorte XNA-systemet når de lager spill, og alle disse systemene er skreddersydd for spillproduksjon.
I forhold til maskinvaren forteller Microsoft at Xbox 2 vil være et velbalansert system som vil levere en total ytelse på over en teraflop. Prosessoren vil komme med flere kjerner (uten at Microsoft går inn på spesifikasjonene til disse), og systemet tilbyr den fleksibiliteten utviklere vil trenge i "HD-eraen". Grafikkbrikken er spesialdesignet i samarbeid med ATI, og også denne vil være spesielt laget for "HD-eraen".
Om du ønsker å se hele presentasjonen til J. Allard, finner du den her (88 MB):