Fra og med 1. august skal Microsoft endre betydelig på hvor mye spillselskap sitter igjen med etter å ha solgt PC-spill på Microsoft Store. Det virker ikke som om den samme endringen gjelder for spill solgt via Xbox-konsollenes nettbutikk.
Per dags dato følger selskapet den temmelig standardiserte varianten der butikken snapper opp 30 prosent av salgssummen, mens utviklerne sitter igjen med 70 prosent av pengene. Når endringen ter i kraft legger Microsoft seg heller på en fordeling på 12 prosent mot 88 prosent. Det forteller Xbox Game Studio-sjef Matt Booty på Xbox Wire.
Det betyr at Microsoft følger i fotsporene til Epic Game Store som de siste årene har laget mye rabalder ut av kjøpsprosentene. Da butikken ble lansert i 2018 la de seg selv på en fordeling på 88 prosent til spillselskapene og 12 prosent til butikken per transaksjon, og har siden gått hardt ut mot standarden som følges av bland annet Apples App Store, Valves nettbuttikk Steam, PlayStation Store og – frem til nå – Microsoft Store.
Hovedkonkurrenten på PC-markedet, Valve, har ikke lagt frem noen planer om å endre på prosentfordelingen for kjøp som gjøres i Steam. De har for øvrig et system som gjør at butikken tar færre prosentandeler etter hvert som spillene når forskjellige salgsmål. Med andre ord får de som klarer å selge mest bedre vilkår, mens de mindre populære spillene fremdeles bare får 70 prosent av inntektene.
Opplegget fungerer slik at Steam kutter sin andel fra 30 til 25 prosent etter at spillet har tjent inn 80 millioner kroner, og ytterligere ned til 20 prosent etter at spilelt har tjent 400 millioner kroner.
LES OGSÅ: Epic: – Vi slutter med eksklusive avtaler om Steam gir utviklerne 88 % av salgsinntektene »
Nyhetsoppdateringen kom som en del av et større innlegg på Xbox Wire der Booty la frem flere av ambisjonene Microsoft har for spilling på PC fremover. I innlegget nevner han blant annet at de planlegger å forbedre opplevelsen av å spille i Windows, med blant annet bedre nettverkshastigheter og en mer sømløs installeringsopplevelse.
LES OGSÅ: Microsoft bekrefter: – Noen Bethesda-spill blir eksklusive for Xbox og PC »
Oppdatert 22:49: Artikkelen er oppdatert med mer nyansert info om Steams prosentandel.