Bedre kår for PC-spillsalg på Microsoft Store

Microsoft følger Epic Game Stores eksempel – vil gi PC-spillutviklerne 88 % av salgsinntektene

Steam og store deler av industrien tar fremdeles 30 prosent av kaka.

Microsoft Store vil gi mer tilbake til spillutviklerne.
Xbox Wire
Vis mer

Fra og med 1. august skal Microsoft endre betydelig på hvor mye spillselskap sitter igjen med etter å ha solgt PC-spill på Microsoft Store. Det virker ikke som om den samme endringen gjelder for spill solgt via Xbox-konsollenes nettbutikk.

Per dags dato følger selskapet den temmelig standardiserte varianten der butikken snapper opp 30 prosent av salgssummen, mens utviklerne sitter igjen med 70 prosent av pengene. Når endringen ter i kraft legger Microsoft seg heller på en fordeling på 12 prosent mot 88 prosent. Det forteller Xbox Game Studio-sjef Matt Booty på Xbox Wire.

Det betyr at Microsoft følger i fotsporene til Epic Game Store som de siste årene har laget mye rabalder ut av kjøpsprosentene. Da butikken ble lansert i 2018 la de seg selv på en fordeling på 88 prosent til spillselskapene og 12 prosent til butikken per transaksjon, og har siden gått hardt ut mot standarden som følges av bland annet Apples App Store, Valves nettbuttikk Steam, PlayStation Store og – frem til nå – Microsoft Store.

Hovedkonkurrenten på PC-markedet, Valve, har ikke lagt frem noen planer om å endre på prosentfordelingen for kjøp som gjøres i Steam. De har for øvrig et system som gjør at butikken tar færre prosentandeler etter hvert som spillene når forskjellige salgsmål. Med andre ord får de som klarer å selge mest bedre vilkår, mens de mindre populære spillene fremdeles bare får 70 prosent av inntektene.

Opplegget fungerer slik at Steam kutter sin andel fra 30 til 25 prosent etter at spillet har tjent inn 80 millioner kroner, og ytterligere ned til 20 prosent etter at spilelt har tjent 400 millioner kroner.

LES OGSÅ: Epic: – Vi slutter med eksklusive avtaler om Steam gir utviklerne 88 % av salgsinntektene »

Nyhetsoppdateringen kom som en del av et større innlegg på Xbox Wire der Booty la frem flere av ambisjonene Microsoft har for spilling på PC fremover. I innlegget nevner han blant annet at de planlegger å forbedre opplevelsen av å spille i Windows, med blant annet bedre nettverkshastigheter og en mer sømløs installeringsopplevelse.

LES OGSÅ: Microsoft bekrefter: – Noen Bethesda-spill blir eksklusive for Xbox og PC »

Oppdatert 22:49: Artikkelen er oppdatert med mer nyansert info om Steams prosentandel.

Kommentarer (15)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
4 år siden

Ganske skandale at Microsoft har tatt 30% for den elendige tjenesten de tilbyr. Hvem kjøper liksom spill på Microsoft Store? De prøvde vel å gjøre definitive edition av AoE eksklusivt der, men det floppet jo helt, og kom til slutt også til Steam. Skulle bare mangle at de tar mindre av kaka. Blir som om en Renault Zoe skulle ha kostet det samme som en Tesla Model S. 

Ser også at artikkel etter artikkel rapporterer at Steam tar 30% flatt uten å nevne at det kan gå ned til både 25% og 20%. Litt dårlig gjort, det betyr jo at Microsoft har tatt mer av kaka enn hva Steam gjør for de spill som har nådd tersklene satt for reduksjon, eller de spill som har fått unntak gjennom Steam direct programmet. Slik jeg leser sitatet kan det også virke som at disse tersklene går på hva en utvikler/utgiver totalt selger over alle spill de har i sin portefølje. Og at når man først har nådd tersklene er det gjeldende fra begynnelsen av på nye utgivelser.

«Normally, Valve takes around 30 percent of all game sales on Steam, with some exceptions for games from smaller developers in its Steam Direct program. That will remain the case for the first $10 million in sales a game maker or publisher earns. For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut.»

www.theverge.com/platform/amp/2018/11/30/18120577/valve-steam-game-marketplace-revenue-split-new-rules-competition

barezell
4 år siden

Good guys MS ;) Gøy å se om steam følger etter hvert.

Arodem
4 år siden
Kron skrev (4 timer siden):

Ganske skandale at Microsoft har tatt 30% for den elendige tjenesten de tilbyr. Hvem kjøper liksom spill på Microsoft Store? De prøvde vel å gjøre definitive edition av AoE eksklusivt der, men det floppet jo helt, og kom til slutt også til Steam. Skulle bare mangle at de tar mindre av kaka. Blir som om en Renault Zoe skulle ha kostet det samme som en Tesla Model S. 

Ser også at artikkel etter artikkel rapporterer at Steam tar 30% flatt uten å nevne at det kan gå ned til både 25% og 20%. Litt dårlig gjort, det betyr jo at Microsoft har tatt mer av kaka enn hva Steam gjør for de spill som har nådd tersklene satt for reduksjon, eller de spill som har fått unntak gjennom Steam direct programmet. Slik jeg leser sitatet kan det også virke som at disse tersklene går på hva en utvikler/utgiver totalt selger over alle spill de har i sin portefølje. Og at når man først har nådd tersklene er det gjeldende fra begynnelsen av på nye utgivelser.

«Normally, Valve takes around 30 percent of all game sales on Steam, with some exceptions for games from smaller developers in its Steam Direct program. That will remain the case for the first $10 million in sales a game maker or publisher earns. For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut.»

www.theverge.com/platform/amp/2018/11/30/18120577/valve-steam-game-marketplace-revenue-split-new-rules-competition

Stemmer. Takk for påpekningen. :) Har oppdatert artikkelen med disse tallene nå. Steam går ned til 25 og 20 prosent etter at man har solgt for om lag 80 millioner og 400 millioner kroner. Bra for de som selger mest – kjipt for de mindre kjente som selger mindre, I guess? 

Gavekort
4 år siden

Supert med konkurranse. Håper bare ikke vi ser mer kupping med eksklusivitetsavtaler.

RRhoads
4 år siden

 

Kron skrev (5 timer siden):

Ganske skandale at Microsoft har tatt 30% for den elendige tjenesten de tilbyr. Hvem kjøper liksom spill på Microsoft Store? 

Jeg tipper folk som kjøper digitalt til Xbox, eller kjøper ekspansjonspakker til abonnementet de har på PC.

Siste fra forsiden