Med over femti millioner solgte enheter har DS skaffet seg æren av å være den raskest selgende konsollen gjennom tidene. Den har knust rivalen PSP på salgslistene og tatt spillere med storm.
Klokt valg
Dette har ikke gått ubemerket hen hos Microsofts direktør for underholdning og utstyr i England og Irland, Neil Thompson. Under et intervju med GamesIndustry.biz kom han med et par bemerkninger om Nintendos og Sonys markedsstrategier. Thompson mener Nintendo har gjort et klokt valg ved å satse på enkel teknologi og et ukomplisert brukergrensesnitt:
– Jeg tror dette viser at forbrukere elsker avansert teknologi, så lenge det ikke er mer komplisert enn å trykke på én knapp. Noe mer kompleks interaksjon enn det vil de ikke de fleste forbrukere ha.
– Det jeg synes Nintendo har gjort en veldig bra jobb med er å få til denne enkelheten. De har også tenkt på hva slags innehold det brede markedet vil like, uten å måtte lære seg for mye nytt, mener Thompson
I tillegg til å ha produsert en bra håndholdt konsoll tror Thompson at Nintendo har svekket Sonys posisjon. DS-en har vært farlig for PSP-en, og kan ha tvunget Sony til å revurdere planene sine på både det stasjonære og det håndholdte markedet.
Thompson mener Microsoft gjorde klokt i å holde seg til det stasjonære markedet og ikke prøve å gjøre to ting samtidig. Sony risikerer nemlig mye ved å prøve seg på begge arenaer:
– Hvis du ikke er forsiktig kan du miste alt om du prøver deg på to fronter samtidig. Vi fokuserer imidlertid bare på å vinne det stasjonære markedet, sier Thompson.
Ifølge direktøren er Microsofts visjon effektiv kommunikasjon mellom maskinene som finnes i folks hjem:
– Vi mener hemmeligheten bak fremtidig suksess er å la folk gjøre hva de vil på sine maskiner og la maskinene deres kommunisere så mye som mulig. På den måten kan du knytte flere maskiner sammen om du ønsker det.