Jeg skal ærlig talt innrømme at det aldri har vært historien som har engasjert i Metroid-spillene for min egen del. I Other M følte jeg en mye større trang til å se hva som er rundt neste hjørne, til å se neste fantastiske mellomsekvens og få vite hvem som står bak ulumskhetene på stasjonen, og hva deres motivasjoner er.
Å spille Metroid: Other M er dog en langt mer tradisjonell affære. Såpass tradisjonell faktisk, at du mesteparten av tiden bruker utelukkende Wii-fjernkontrollen, i horisontal posisjon. Dette gir en ordentlig nostalgisk følelse, og foruten styreknappene har man bare to ordinære knapper å forholde seg til.
Nostalgisk, men også friskt
Visuelt sett er spillet i aller høyeste grad representabelt for perioden vi nå spiller i. Spillet skiller seg markant fra Metroid Prime-spillene i det at det hovedsaklig foregår i et tredjepersonssperspektiv.
Selve spillet føles ofte som en direkte oppfølger til Super Metroid. Other M går ut på at man løper og hopper rundt i korridorer og ganger i denne forskningsstasjonen og utforsker mer eller mindre fritt. Inniblant møter man på en dør man ikke kan åpne, eller en kant man ikke når og da er det selvsagt bare å følge brødsmulene tilbake igjen og lete etter den nødvendige oppgraderingen, eller en alternativ vei å gå.
For å få med seg alle detaljene må man ofte inn i førstepersonsmodus. Ved å enkelt og greit peke Wii-fjernkontrollen mot TV-en din skifter spillet vinkel. Herfra kan du skyte raketter, men også scanne enkelte nøkkelobjekter i spillverdenen som hjelper deg videre.
Den metodiske og systematiske scanningen er derimot borte. Metroid: Other M har et mye mindre fokus på rene tenkeoppgaver enn for eksempel Prime-spillene hadde. Med unntak av en del skjulte tunneler og knapper er spillet relativt gåtefritt, og langt mer actionfokusert.
Kjapt og actionfylt
Siden dette er et tredjeperssonsspill må slåssingen nødvendigvis være annerledes fra de foregående spillene. Når du skyter på vanlig måte sikter spillet automatisk for deg, mens det er opp til deg å rulle unna fiendtlige angrep.
Det er i det hele tatt svært tydelig at Team Ninja, som står bak Ninja Gaiden, har vært involvert i dette spillet. Samus kaster seg rundt lynkjapt på din kommando og mange av fiendene kan avsluttes med noen råstilige henrettelser som nesten kan minne om mindre blodige versjoner av Kratos sine mest grusomme metoder.
Kampene har et svært høyt tempo, er morsomme og krevende og er av veldig filmatisk karakter – stiligere kamper har jeg i alle fall aldri sett i et Metroid-spill.
Metroid: Other M et svært utfordrende spill. Vanlig fiender er barnemat, men spillet er stappfullt av svært utfordrende bosser og minibosser. Det ville ikke vært et ordentlig Metroid-spill uten, og bossene i dette spillet er designet i ekte Nintendo-ånd. Likevel er disse en del vanskeligere enn vi er vant til fra for eksempel nyere Zelda- og Mario-spill, selv når man har lært seg angrepsmønsteret til kjempen og funnet svakheten.
Frustrasjonen kan av og til ta overhånd, spesielt når det kreves at man bytter mellom tredje- og førstepersonsperspektiv konstant, som er tilfelle for mange av de vanskeligere bossene. Etter en del trening går dette lettere, men det kan fortsatt være litt krøkkete og unødvendig stressende å måtte skifte perspektiv lynkjapt, mens du blir beskutt og det som verre er.
Konklusjon
Det er litt trist å si, men Metroid: Other M vil antakelig splitte Samus' fanskare i to. Måten Samus blir fremstilt på i spillet vil nok oppfattes som på grensen til blasfemisk – dette er virkelig ikke den Samus Aran vi har lært å kjennne i de tidligere spillene.
Det ironiske er at Metroid: Other M på mange måter er akkurat det langtidstilhengere av serien har ønsket seg. Alt i fra spillets presentasjon til gameplay minner mer enn noe annet om de første spillene i serien, og de nyvinningene som har blitt tatt med fra nyere spill fungerer for det meste svært godt.
Metroid: Other M er til tross for alt annet et bunnsolid spill som har en interessant historie å fortelle, og kanskje vil Samus med dette være i stand til å besnære et nytt publikum med sin gripestråle.
Les også:Dette spillet for 2D-fans
Les også:Metroid: Other M i juni
Les også:Nintendo girer opp