Mesteparten av Fallout 4 skjer etter hendelsene i Fallout 3

Men du skal også få oppleve verdenen før apokalypsen.

Bethesda

Da Fallout 4 ble rullet ut på scenen for første gang under E3-sirkuset i år, fikk vi ikke bare se en verden i post-apokalypsens forferdelige etterdønninger. Faktisk åpnet det hele ganske så koselig, med en liten demonstrasjon av hvordan verdenen var før det smalt i 2075.

I Fallout 4 får vi se undergangen.
Bethesda Softworks

I et intervju med avisen The Telegraph forteller utviklingsleder Todd Howard at vi ikke kan vente oss å se mye av det bekymringsløse livet når Fallout 4 lanseres i høst.

– Det må være en prolog. Det er viktig for oss å la deg oppleve den verdenen, slik at når du trer ut av bomberommet får du følelsen av alt som har gått tapt og tenker «Jeg skulle ønske alt var slik det var.» Å ha begynnelsen, for så å få følelsen av alt som er tapt? At du har mistet alt? Det er viktig, sier han.

At Howard og gjengen har lyst til å forbedre skytingen betydelig er et annet poeng som tas opp. Selv om Fallout 4 fortsetter tradisjonen med terningkast og tall bak fasaden, ønsker utviklerne å sørge for at spillopplevelsen ikke hemmes av dette. Det å sikte skal endelig bety noe.

VATS endres litt

Skytingen forbedres.

Vi får også vite litt mer om hva som skjer med VATS – systemet som i Fallout 3 sørget for at verdenen frøs, slik at spilleren med ro og mak kunne velge ut hvilke kroppsdeler som skule rammes. I Fallout 4 gjør systemet heller at alt går mer sakte.

– Vi fant noen måter å gjøre det litt – ikke mye – men litt mer dynamisk. Det er veldig, veldig sakte og du ser treffprosentene endre seg ettersom en fiende beveger seg eller kommer frem fra bak en vegg. Det gjør at man det å velge når man legger opp til å skyte betyr en del. Og mens det hele utløer seg er ikke de kritiske treffene tilfeldige, du velger hvilket skudd som skal treffe kritisk, og laster opp den. På denne måten blir det hele mer under din kontroll, ikke så mye mer, men akkurat nok til at det føles bedre.

Kommer i høst

Fallout 4 ble annonsert i begynnelsen av juni, men det var først under E3-messen at vi fikk den første skikkelige informasjonsutblåsningen. Som forgjengeren blir det et sandkassespill, men denne gangen går turen til Boston. For første gang skal Bethesda sørge for at også konsollspillere på Xbox One og PlayStation 4 får modifikasjonsstøtte – det skal skje neste år en gang, etter at spillet lanseres 10. november i år.

Fikk du med deg saken om han som sikret seg spillet på en uvanlig måte?
Bethesda godtok flaskekorker som betaling for Fallout 4 »

Siste fra forsiden