Det har lenge florert rykter rundt omkring på nett om at en oppfølger til det herlige Dead Space var på tur, og nå er det til ingens store overraskelse bekreftet. Dead Space var et friskt pust innad i horror-sjangeren, og kom attpåtil fra EA, som til da var kjent for nokså tradisjonelle spill.
Atter igjen skal vi få træ på støvlene til Isaac Clarke, protagonisten fra det opprinnelige spillet. Isaac vil i denne runden oppsøke monstrene fra forgjengeren, antageligvis for å kvitte seg med de en gang for alle. Videre får vi vite at blant annet spillets signatur-våpen, nemlig plasmakutteren returner – til vår store fornøyelse. Videre loves det mer kjemping i vektløs tilstand, og ikke minst massevis av nye monstre. Til slutt fortelles det at Isaac denne gangen ikke bare må tenke på hans eget beste, men også fellesskapets beste. Med andre ord er det antagelig å tro at Isaac denne gangen vil få lagkamerater.
Om vi skal synse litt kan dette bety at Isaac denne gangen vil være del av et lag med kun et formål; nemlig å kvitte seg med monstrene, Necromorphs, en gang for alle. At Isaac får lagkompiser åpner også for spennende muligheter: Vi tør for eksempel håpe på at utviklerne henter litt inspirasjon fra det filmbaserte spillet "The Thing", hvor spilleren måtte bestemme seg for hvilke lagkompiser han kunne stole på og ikke, noe som igjen fikk konsekvenser for samarbeidet innad laget.
Sist, men ikke minst, har det også dukket opp en jobbannonse fra EA som søker etter en "Senior Online Level Designer" for spillet, noe som kan bety at oppfølgeren får en flerspiller-modus. Nøyaktig hvordan denne eventuelt vil fungere kan man kun spå i per nå, så hva flerspiller angår må vi nesten vente på mer informasjon. Når det er sagt dog, en samarbeidsmodus hadde absolutt ikke vært en dum idé.
En slippdato for Dead Space 2 ble verken nevnt eller antydet, men spillet ble bekreftet for både PC, Xbox 360 og Playstation 3.