Gran Turismo HD kommer som kjent med to hovedmoduser, premium og classic. Premium-modusen blir en slags forsmak på det neste store Gran Turismo-spillet, og inneholder 30 biler og to baner. Classic-modusen er fokusert rundt onlinespill, og kommer ikke med noe som helst av innhold ved lansering. I stedet må biler og baner kjøpes individuelt over nettet (med 770 biler, 51 baner og 4500 "items" tilgjengelig fra starten av).
Med tanke på at dette spillet blir en lettvekter hva innhold angår, håper Polyphony Digital å selge det svært billig i butikkene. Butikkprisen skal dekke utgiftene med disken, manualen og boksen, men resten av inntektene håper de å få inn ved hjelp av onlinesalg av biler og slikt.
Det fortelles også at brukere får store muligheter til å skreddersy og organisere onlineløp i classic-modus, og at denne kommer med to ulike vanskelighetsgrader: Normal og profesjonell. Sistnevnte er, som navnet tilsier, litt ekstra realistisk.
Et temmelig viktig element i bilspill som kaller seg simulatorer er skade på bilene, og dette er noe Polyphony Digital håper å introdusere med Gran Turismo HD. Planen er imidlertid ikke å ha det med i den første versjonen, men at det blir lagt til via en gratis oppdatering i løpet av året som kommer. De vil også legge til oppdatert kunstig intelligens i løpet av året som kommer.
Det fortelles også at blant bilutvalget til Gran Turismo HD finner vi for første gang modeller fra den italienske fabrikanten Ferrari, og at hver bil tar omtrent et halvt år å lage. Hver bil for premium-versjonen krever omtrent 20 ganger så mye datainnhold som bilene i Gran Turismo 4.