Under et intervju med Shacknews fortalte Id-guru John Carmack at Doom 4 ikke kommer til å ha veldig mye til felles med Doom 3. I stedet indikerte han at spillet kommer til å fokusere mye mer på ren action, slik som de første Doom-spillene.
Han innrømmet også at han har forståelse for mye av kritikken Doom 3 har fått. Monstre som skjulte seg i skap og bekmørke omgivelser var to kritikkverdige elementer i Doom 3, og disse tingene gjorde også at Id valgte å kansellere et grøsserspill som het Darkness, og i stedet fokusere på Rage.
Carmack forteller at fokuset i Doom 4 kommer til å være på å vinne, ved hjelp av tunge våpen og heroiske bedrifter:
– Du skal ikke løpe rundt og være livredd. Det vil være skremmende situasjoner, men spillet skal fokukusere mye mer på at du skal vinne, fordi det har alltid vært poengeet med Doom. Du er helten, og du vinner. Du slår tilbake Helvetes horder ved hjelp av midlene til din disposisjon.
Dette betyr imidlertid ikke at Doom 4 blir et mer barnevennlig spill enn sin forgjenger, og Carmack forventer at spillet får en attenårsgrense.
Carmack snakket også med Eurogamer, og fortalte at Doom 4 kommer til å levere en finslipt enspilleropplevelse backet opp av flerspillerelementer, hvor Id håper å kunne bruke noe av teknologien fra Quake Live.
Den erfarne utvikleren forventer at selskapet vil fokusere mer på flerspiller enn de gjorde i Doom 4 og Quake 4, men at det fortsatt er enspilleropplevelsen som er viktigst.
Enspillerdelen kommer i følge Carmack til å bli balansert, og Id ønsker ikke å frustrere spillerne eller gjøre noe som fører til at de blir sure eller irritert på spillet. Utviklerne vil ikke fokusere på å konstant utfordre spillerne, men heller gjøre spillet til en underholdningsopplevelse.
Kevin Cloud, som er prosjektleder på Doom 4, fortalte at selskapet har et prototypeteam på omtrent femten mennesker som jobber med spillet, mens størsteparten av studioet fokuserer på Rage.