Det er knapt noe som utløser flere våte drømmer for spillnerder rundt i verden enn tanken på et nytt Diablo. Det har gått ti år siden forrige tur til Sanctuary, og ennå sitter vi bare med smuler av informasjon om denne nye, hellige gralen av spill. Derfor, da Blizzard lokket med en neve krutonger, stilte vi alle opp, håpefulle og blanke i blikket.
Se video av presentasjonen i toppen av artikkelen.
Håndverkeren
For mange av oss er håndverkere i dag noen vi ringer til når vi har prøvd å fikse problemet selv og bare laget mer krøll, før vi så må betale nevnte håndverkere mange penger og forbanne oss over at vi valgte feil yrke.
Antagelig er det noe slikt Blizzard ser for seg også. Diablo III introduserer nemlig håndverkere – og ting kan se ut til at de ikke blir gratis å benytte seg av. Spillregissør Jay Wilson syns nemlig at poenget med å samle gull forsvinner litt når man ikke har noe å bruke det på.
I hvert fall vil vi få tre ulike håndverkere å rekruttere og senere kaste masse gull til:
Smeden lager våpen og tyngre beskyttelseselementer, og han kan reparere gjenstander. I tillegg kan han legge til fester for edelstener på alle gjenstander. Og her kommer juveleren inn. Ikke bare kan juveleren montere edelstener i gjenstander, men også kombinere edelstener for å skape kraftigere edelstener.
På spørsmål fra salen om det vil gi ekstra bonuser å kombinere edelstenene i en spesiell rekkefølge, litt som runesystemet fra Diablo II: Lord of Destruction, svarer Wilson:
– Det var en kjempeidé! Vi har ikke planlagt noe sånt foreløpig, men jeg skal notere meg det.
Diamanter er en heksedoktors beste venn
Edelstenene du finner kan være opp til nivå fem, men ved å kombinere steiner kan du til slutt oppnå nivå 14. Hvor mange kombinasjoner du må gjøre før du kommer så langt, forteller Wilson at er et så høyt tall at han ikke vil tenke på det en gang. For å lage én nivå seks-stein må man kombinere tre steiner på nivå fem. Likeledes må tre nivå seks-steiner til for å lage én nivå sju-stein.
Siste håndverkeren med på laget er mystikeren. Når du har pyntet gjenstanden din ferdig med kraftige steiner, er det mystikeren som kan gi gjenstandene tilleggsegenskaper ved å forhekse dem. Mystikeren lager også egne magigjenstander, som for eksempel tryllestaver. I tillegg kan mystikeren identifisere gjenstander, slik som Deckard Cain gjorde i Diablo II.
Håndverkerne fungerer også som vanlige butikker, og du kan enten kjøpe eller selge gjenstander hos dem.
Wilson forteller videre:
– For å rekruttere håndverkerne, må du utføre et oppdrag for dem først. Men fordi spillet er veldig historiebasert, har vi foreløpig ikke lagt opp til at de gir deg oppdrag utover dette første. Hvis vi utover i utviklingen av spillet kommer til et punkt der det er naturlig i historien at du får et nytt oppdrag, vil vi selvsagt ikke utelukke at det kommer flere oppdrag fra håndverkerne.
Koseprat
Det var riktig så trivelig stemning i Rheinsaal på messeområdet i dag. Vi utskremte fikk servert krutongene våre, og deretter viet neiggu meg ikke spillregissøren en hel halvtime til trivelig pludring.
Og det var vel uunngåelig at spørsmålet kom. Lanseringsdato? Her henvender Wilson seg til oss og spør: "Er det noen i publikum som har lyst til å svare på det?"
Godmodig humring brer seg utover salen, og noen roper lystig: "Når det er ferdig!" Wilson tenker litt, før han svarer: "Ja, nettopp. Når det er ferdig."
Wilson får også spørsmål om hardcoremodusen videreføres, noe den gjør, og om han eventuelt kan si noe om eventuelle features den vil få. "Du kan skru den på, og da kan du dø – det er jo en feature" svarer han.
Hardcoremodusen i Diablo II, for de som trenger en kjapp påminner, ga helten din bare ett liv – ble helten drept var dette en permanent tilstand.
Wilson kunne også fortelle at teleportalene ikke videreføres, ettersom de gjerne ble brukt som en enkel løsning for å komme seg ut av en kinkig kamp, og fordi de titt og ofte resulterte i kjedelige "glitcher".
Når spørsmålet om de har planer for et nytt system for å overføre gjenstander mellom to forskjellige figurer man spiller dukker opp, blir det rent så trivelig stemning i salen.
– Hva, liker du ikke systemet fra Diablo II? Slippe tingen på bakken, gå i fra, få tak i figuren din, forrige spillet vil ikke lukke seg, håpe at ingen finner tingen – hva er galt med det? Ja, selvsagt er det dumt, og ja, vi kommer til å gjøre noe med det. Det er flere mulige løsninger, vi kan bruke et hemmelig gjemmested, eller vi kan bruke post. Vi har ikke bestemt oss ennå, men vi skal gjøre noe med det.
En ting er i hvert fall sikkert. Spillere hele verden over kommer til å kaste seg over alle fremtidige brødsmuler og skalker fra Blizzards kant, frem til vi sitter med hele loffen i fanget.
Hva håper du de forbedrer i Diablo III? Diskutér i forumet.