De siste årene har det dukket opp flere originale måter å promotere spill på som strekker seg litt lengre enn tradisjonelle reklamekampanjer. Capcom slapp for eksempel et eget retrospill basert på Dark Void for å reklamere for det spillet, mens Microsoft knyttet et Facebook-spill til både demoen og fullversjonen av Crackdown 2 for å skape blest om dem.
THQ har også ambisiøse reklameplaner. CVG snakket med THQ-topp Danny Bilson, og han avslørte at selskapet er svært interesserte i å promotere de store utgivelsene med mindre spill. Ved å selge nettspill som relaterer til stortitlene bygger de opp forventninger rundt disse og tjener samtidig en ekstra slump penger.
Kommende Red Faction: Armageddon er et eksempel på dette. Spillet får en relatert utgivelse på PlayStation Network og Xbox Live tre eller fire måneder før det lanseres, Nøyaktig hva nettutgivelsen går ut på vet vi ikke, men Bilson legger ut om en rekke muligheter knyttet til det. Man kan for eksempel tilby ekstra, nedlastbart materiale knyttet opp mot den kommende TV-serien basert på Red Faction, eller gi bort hele nettspillet gratis som reklame for storproduksjonen.
THQ planlegger noe lignende for neste Saint's Row og de fleste andre store utgivelser fra nå av. Utover spill på nettet tenker selskapet også på måter å promotere spill i andre medier. Red Faction får for eksempel en egen tegneserie i tillegg til TV-serien.
Det «ekte» Red Faction: Armageddon er et førstepersonskytespill som foregår på Mars. Menneskeheten er tvunget under jorden grunnet en serie katastrofer på overflaten, og den tøffe tilværelsen blir enda hardere når mystiske vesener fra planetens fortid dukker opp. Som i seriens tidligere utgivelser kan du gjøre store endringer på terrenget og bygningene rundt deg ved hjelp av våpen og kjøretøy.
Bilson lover forøvrig at Saint's Row 3 får en gigantisk kampanje over flere medier når spillet avdukes i desember. Hva det er snakk om er ikke offentliggjort, men en potensiell kandidat er Saint's Row-filmen det har vært snakk om en stund.