Intervju

– Med DayZ kan man fortelle egne historier

Dean Hall forteller om den frittstående utgaven, og hva som gjør DayZ så populært.

1: Side 1
2: Side 2

Den største trusselen er andre spillere

– Ville det kanskje være mulighet for at undergrunnsområdet angripes av zombier eller banditter? Eller vil dette område forholde seg fredelig?

– Jeg tror dette er noe vi kan utvikle videre med tid. Det kommer nok neppe til å være noe vi fokuserer på i den første alpha-versjonen, og jeg tipper det er noe vi ikke rekker å jobbe med før neste år. Kanskje vi da finner ut at vi ønsker å la zombier angripe undergrundsstrukturene, og kanskje vi kan la spilleren bygge sikkerhetsdører, kameraer og slike ting.

– Vi tenker også at dette skal være noe som ikke er enkelt. Det skal ta lang tid å grave ut grottene. Vi ser for oss at folk må jobbe sammen for å gjøre dette, i en stor gruppe.

– Den største trusselen her tror jeg likevel vil være andre spillere. Jeg ser for meg at spillere kan ta over hverandres områder, for eksempel i løpet av måneder. Og hver gang bygges området ytterligere ut av de som tar over stedet.

Hall virker inspirert av terrengformingen i Red Faction.

Planene er altså ikke helt klare enda. Hall jobber fremdeles med å finne ut av hvordan dette skal virke, og er åpen om at det er mye som må gjøres for at planene skal kunne settes ut i live.

– Det vanskeligste vil sikkert være den tekniske løsningen for å tillate modifiseringen av terreng. Når det er sagt synes jeg Red Faction-gjengen gjorde en god jobb med det der, og vi har en rekke dyktige programmerere, så jeg tror vi skal kunne få det til.

– Som et alternativ har vi lekt med et konsept om å plassere ut forhondslagede bygninger under bakken, slik som i Evil Genius, eller Xcom. Du vet, slik «plasser denne blokken her»-ting. Det kan vi jo gjøre, men jeg tror det hadde vært kulere å være mer ambisiøs og fikse terrengmodifiseringen i stedet.

– Måten du snakker om dette på får det til å høres ut som om undergrunnen også vil kunne bli Minecraft-aktig, type bygg ditt eget hus. Tror du at dere kommer til å la folk bygge hjemmet sitt nogenlunde på samme måte?

– Det blir nok ikke helt det samme. Planen er å la spilleren omforme terrenget, og derifra plassere ut sement og andre forhåndsdefinerte ting, slik man ønsker. Sementen du legger ut former da for eksempel gulvet og veggene. Jeg har allerede gjort noen eksperimenter med forhåndsskapte bygninger, så jeg vet at vi kan gjøre noe som dette. Da vil vi kunne plassere ut blokker med sement.

DayZ har nå blitt spilt av over én million spillere.

– Men det hadde vært kult om du faktisk måtte gå gjennom prosessen med å lage sementen selv. For å gjøre det måtte man ha gravd ut en massiv struktur, bygget noen kraftgeneratorer, en måte å få luft på, mat og slikt. Så kan man begynne med sementleggingen. Det blir en veldig kompleks prosess til slutt.

– Men husk, jeg kan ikke si at vi kommer til å ha en slik type konstruksjonsdel akkurat nå, men jeg vet definitivt at noe i denne banen er en viktig del i hva vi ønsker å gjøre videre. Vi må bare finne ut hva som er mest tekniske løsbare måten å gjøre dette på.

Les også
Annonserer nytt Mario på E3

Endrer Chernarus-kartet

– La oss snakke litt mer generelt om hva som endres fra modifikasjonen til den frittstående utgaven. Kommer dere til å åpne opp for større servere i modifikasjonen eller i den frittstående utgaven?

– Vi har gjort en menge optimaliseringsarbeid i spillmotoren som lett lar oss ha mellom 100 og 200 spillere per server. Om vi skal øke den ytterligere må kartet bli større. I den frittstående utgaven har vi faktisk jobbet litt på kartet, gjort en del endringer. Vi kaller det nye kartet Chernarus Plus. Det er fremdeles det samme kartet, men med muligheten til å bevege seg inn i flere bygninger og med litt utvidet terreng.

Det nå velkjente Chernarus-kartet skal utvides en smule.

– Så dere kommer til å utvide kartet?

– En smule. Det kommer til å bli flere områder å gå til, men hovedforandringene ligger I de mange små justeringene og i at du kan gå inn i flere bygninger, slik som for eksempel sykehus. Vi ønsket at spillere ikke skulle komme til en bygning og finne ut at det ikke er mulig å stige inn.

– Vi trenger også disse nye tingene, for vi har valgt å gjøre det slik at ArmA II-spillere ikke får noe gratis. De må, i likhet med alle andre, betale for å få tilgang til den frittstående utgaven. Selv om vi har lagt oss på et relativt lavt prisnivå tror jeg folk kommer til å bli skuffet over dette, men vi måtte gjøre det slik. Det er den kommersielle realiteten at DayZ må leve på egne bein. Derfor legger vi til ting, slik at folk ikke føler at de har blitt snytt etter å ha betalt.

I del to av dette intervjuet med Dean Hall diskuterer vi hva som skjer videre med modifikasjonen nå som den frittstående utgaven er under utvikling. Vi snakker om potensialet for en konsollversjon, om Minecraft og DayZs finansmodell, om planene for et nytt grensesnitt, og om hvordan Dean Hall ønsker å la spilleren utfolde seg videre i Chernarus.

Les også: Intervju med DayZ-skaper Dean Hall, del 2
Les også: Zombiespillet DayZ har blitt et fenomen
Les også: I Am Alive kommer til PC

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden