Måtte velge mellom GFWL og Windows 8

Skulls of the Shogun-utvikler måtte droppe Windows 7.

Det spennende strategispillet Skulls of the Shogun vil ikke være tilgjengelig for majoriteten av PC-spillere. Utviklerne har nemlig kunngjort at det skal lanseres på Xbox Live, Windows Phone og Windows 8. Om du er fornøyd med Windows 7, og ikke har tenkt å kjøpe Windows 8 med det første, får du med andre ord ikke tilgang på spillet. Grunnen er at Microsoft er utgiveren.

– Vi fikk valget mellom å støtte enten Windows 8 eller Games For Windows Live på Windows 7. Som PC-spillere er vi klar over problemene GFWL har hatt. Windows 8 og Xbox Live på Windows 8 er et kraftig steg forover, sier designer og programmerer Borut Pfeifer fra utviklerstudioet 17-Bit Games til nettstedet Rock, Paper, Shotgun.

I en oppfølgingsartikkel forteller han at det var svært vanskelig å forhandle seg frem til en utgivelsesavtale utviklerne var komfortable med:

– Jeg vet det har tatt lang tid for spillet å bli ferdig, og noen av dere har ventet i et par år siden vi viste det første gang. En av grunnene var at vi måtte bruke den tiden det tar å finne og forhandle frem en avtale vi var fornøyd med, og innfridde alle våre behov – ikke bare som en liten utvikler, men som både PC- og konsollspillere. Det kan ta nesten et år å få ordnet en god avtale for både konsoll og PC. Og i vår situasjon, klarte vi å få likt lanseringstidspunkt på konsoll og i alle fall en form for Windows, noe som er nesten uhørt for et indie-spill.

Som Pfeifer påpeker er det uvanlig at uavhengige spill lanseres samtidig på Xbox Live og PC. Hvis et studio ikke har en større utgiver i ryggen kommer de kun på Xbox Live ved å alliere seg med Microsoft, og det betyr vanligvis at spillet blir eksklusivt for Xbox 360.

PC-spillere som ikke har tenkt å punge ut for Windows 8 er naturligvis skuffet over nyheten, og mange har tydeligvis latt frustrasjonen over å bli utestengt fra et spill de har gledet seg til gå ut over utviklerne:

– Vi har fått kritikk for vårt plattformvalg, og vil be om litt empati. Vi er et knøttlite selskap som ikke har uendelig med penger eller tid. Vi har imidlertid massevis av erfaring med å lage og spille spill, så vi håper spillerne vil la tvilen komme oss til gode hvis mulig. Eller i det minste kan forsinke de sinte og deprimerende forumpostene til vi er ferdige med den tunge, siste delen av utviklingen.

Les også: – Windows 8 kjører Xbox 360-spill
Les også: Få Xbox 360-overraskelser på E3

Ledige stillinger

Kommentarer (12)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Wrathmont
13 år siden

Microsoft er blant de aller verste å forhandle med. Et drakonisk avtaleverk som er designet for flere titalls advokater på hver side av bordet gjør at små/indie utviklere er sjanseløse, og bruker altfor mye tid på å få ting i orden.

 

Noe som er synd for xlb/xbla var i utgangspunktet en meget god plattform for nettopp disse utviklerene. Det håpløse rammeverket rundt gjør at plattformen har mistet det meste av relevans den en gang hadde.

 

Steam (og forhåpentligvis snart gog) har forlengst tatt over fakkelen microsoft hadde tenkt seg til xbla og de har kun seg selv å takke.

KayAU
13 år siden

Sjansane for at eg ville ha "oppgradert" til Windows 8 var ikkje so høge i utgangspunktet, men dei er i alle fall no endå lågare.

 

Eg mislikar sterkt måten Microsoft prøver å presse folk til å betale for nye versjonar dei ikkje eigentleg ønskar seg på.

 

Kay

GenRabbit
13 år siden

Med limited installering som eksisterer på GFWL, er spillet uinterresant, enten det kommer på Win7 eller ei.

Bruker-146784
13 år siden

Prøvde ut Windows 8 Consumer Preview. Likte de tikke i det hele tatt. Så blir å hoppe over Windows 8 og vente på Windows 9.

 

Microsoft har aldri hatt det beste ryktet for indie utviklere. Har derimot hørt indie utviklere som roser Sony og Valve.

Jypling
13 år siden

Frykter Windows 9 blir like rævva som Windows 8, tror Microsoft har låst seg fast på den helsikkes Metro dritten.

Siste fra forsiden