For de fleste av oss fortonet nok lørdagskvelden seg heller rolig. Men mens enkelte av oss lå på sofaen og sløvet foran tittekassa, utspilte det seg et massivt og dramatisk slag i nettspillet EVE Online.
Det var flåtekapteinen «DaBigRedBoat» som med ett eneste lite uhell greide å koke sammen det gigantiske sammenstøtet. Kapteinen skulle snike flåten sin inn på en mindre kamp og hjelpe allierte på oppdrag fra Goonswarm-alliansen, men i stedet for å holde seg og sitt svindyredyre titan-skip unna kampens hete hoppet han ved en feiltagelse midt inn i sulamitten.
Én liten feil baller på seg
Da de skjønte hva som hadde skjedd, bykset motstanderne kjapt på det de trodde var et lett bytte. Selvfølgelig ville ikke «DaBigRedBoat» og Goonswarm gi opp det verdifulle skipet uten kamp, og kalte inn forsterkninger fra sin store allianse, Clusterfuck Coalition. Motstandergruppen svarte på sin side med å dra inn sine egne allierte fra diktaturalliansen Pandemic Legion – en av spillets mer nådeløse hardhausgrupper som er en del av Honey Badger Coalition.
Dermed krasjet de to gruppene sammen i et slag det kommer til å gå gjetord om i EVE-miljøet i flere år. Over 3000 spillere skal ha tatt del i bruduljene som varte i over fem timer i strekk.
Store verditap
Etter at støvet hadde lagt seg, ble det klart at begge partene hadde lidd store tap. Likevel var det Pandemic Legion-gjengen som kom best ut av det; regnet i spillvalutaen ISK tapte Clusterfuck Coaltion hele 455,9 milliarder på kampen, mens Pandemic slapp unna med 32 milliarder i tap. Siden EVE Onlines ISK-valuta faktisk har reell verdi for mange spillere, er det nok enkelte som merker kjølvannet av storbataljen mer enn andre.
Nettstedet EveNews24 oppsummerer bruduljen med en omfattende infograf som viser hvor hvem og hva som var involvert i slaget.
–Det var aldri mulig for Delkein Coalition [annet navn for Clusterfuck Coalition journ.anm.] å komme ut som vinneren av dette slaget, selv om de ikke hadde gjort de store feilene de gjorde, forteller nettstedet.
Fritt spill
Uhyre komplekse EVE Online har for lengst markert seg som ett av de mer unike nettspillene på markedet. Utviklerne CCP Games legger ikke mange føringer for hva som er tillatt i selve spillet, noe som betyr at spillere kan organisere seg i grupper, lure hverandre trill rundt for å vinne ISK, stjele verdier fra hverandre, og kjempe om ressurser på alle plan. De ønsker også at den virtuelle økonomien skal være dynamisk og endre seg etter hvert som spillerallianser vokser seg sterkere og svakere.
Dette har ført til mange besynderlige hendelser i spillet. En av de mest kjente skjedde i 2008, da en gruppe infiltrerte en rivalorganisasjon i en tidsperiode på over ett år, og endte med å kvitte seg med organisasjonslederen, samt stjele ressurser.
Les også: Eve Online utvides i desember Les også: EVE-studioet: – Vil ha konsekvenser