World in Conflict foregår i en verden der Sovjetunionen fortsatt er en reell motstander for NATO-landene, og hvor den kalde krigen har blitt temmelig varm. Spillet starter med alle amerikaneres marerittscenario; russiske tropper invaderer USA, og de amerikanske forsvarsstyrkene er på bakbeina.
Gameplaymessig får vi mye av det samme som i Ground Control-serien. Fokuset er på action, og det å sanke inn ressurser er noe andre får ta seg av. Ved å ta over kontrollpunkter rundt om på kartet, får du "taktiske poeng", som du kan investere i forsterkninger. Det blir også mulig å hoppe inn i førstepersonsmodus og ta direkte kontroll over enheter på slagmarken.
Svenske Massive Entertainment forteller at de ønsker å lage et spill hvor taktikk er det som teller, og hvor kloke avgjørelser kan snu kampene selv når det ser som mørkest ut. Spillet kjører på en ny versjon av selskapets MassTech-motor, og grafikken skal være svært imponerende.
Kamp over nettet skal også fungere ekstremt godt, takket være Massgate-teknologien spillet bruker. I forhold til flerspiller loves vi også at det fokuseres knallhardt på samarbeid. Spillet er ikke offisielt kunngjort enda, men du kan finne en haug av informasjon i en ny tråd på Massive Entertainment sitt forum.