En mulig beskrivelse av Massive Assault er som følger: Et turbasert strategispill for deg som vanligvis spiller sanntidsstrategispill. Denne beskrivelsen er imidlertid litt urettferdig. Massive Assault virker kanskje enkelt for deg som har erfaring med sjangeren, men det betyr slett ikke at gameplayet ikke er dypt. Massive Assault er et spill hvor reglene er enkle, men mulighetene er mange, og det er et spill som burde appellere til alle som har interesse av strategispill, uansett hva slags type de ellers spiller.
I dette spillet slipper du å bry deg med ammunisjon, moral og alle de andre detaljene som turbaserte krigsspill vanligvis tvinger deg til å ta hensyn til. Akkurat dette skremmer antakelig en del tradisjonelle tilhengere av sjangeren bort, men takket være et utrolig balansert gameplay og dødelige datamotstandere er dette et av de beste og mest strategiske krigsspillene på lenge.
Glem historien
Bakgrunnshistorien får mye plass i introduksjonen og manualen (som forøvrig er svært god), men den betyr overhodet ingen ting i forhold til selve spillet. Det du trenger å vite er i bunn og grunn at det hele foregår i en fremtid der menneskeheten for lengst har spredd seg ut over en rekke planeter. På disse planetene foregår det en krig mellom to jevnbyrdige motstandere - Free Nations Union og Phantom League. I hovedkampanjen spiller du for Free Nations Union, som er den siden som setter demokratiske verdier høyest - de "snille", med andre ord.
Spillet foregår på en rekke kart som skal forestille planetene det kjempes om. Enkelte kart består av ett stort kontinent omringet av vann, mens andre består av flere mindre kontinenter og øyer. Kartene er delt opp i land, som i Risk, og disse landene kan enten være dine allierte, nøytrale eller allierte med motstanderen. Spillet benytter seg av et system som heter "secret allies", altså "hemmelige allierte". I begynnelsen av et spill har du oversikt over hvilke som er dine allierte, men du kan ikke se forskjell på motstanderens allierte og nøytrale land.
For å kunne bygge enheter i et land må du avsløre det som en alliert. Da heises flagget ditt over hovedstaden, og landets status blir umiddelbart klar for motstanderen din. Når du har avslørt et land får du en pengesum som du kan kjøpe enheter for. Deretter får du en viss inntekt per tur, i (stort sett) ti turer fremover - så fremt du har full kontroll over landet. Hvis motstanderen har enheter innenfor din landegrense får du ingen inntekt. Det som imidlertid skjer første gangen et land blir invadert av motstanderen (enten det er nøytralt eller ditt) er at du får muligheten til å bygge opp en liten geriljahær. Denne kan du bruke akkurat som du vil.
I spillets første tur kan du avsløre to allierte land, og deretter kan du avsløre et land per tur. Du behøver imidlertid ikke avsløre alle landene dine. Det kan være mange grunner til at du vil ønske å skjule identiteten til et alliert land, men du får altså ingen inntekt i landet før du har avslørt det. Faktisk kan du vente helt til motstanderen eventuelt invaderer landet, i den tro at det er et nøytralt land og at han kun vil møte en begrenset geriljastyrke. For å overta et land må du ha overtatt hovedstaden og rensket resten av landet for fiender.
Massive Assault inneholder flere ulike spillmodus, og det jeg har beskrevet til nå er verdenskrigsmoduset. Du kan også spille scenarier hvor enhetene er satt opp på forhånd, og hvor du får spesifikke oppdrag. Disse er stort sett mer utfordrende enn verdenskrigsmoduset, da du gjerne må kjempe mot overlegne motstandere. Spillet inneholder også flere ulike kampanjer som hver består av en rekke beslektede scenarier på en enkelt planet. Det er gøy å spille scenarier, men spillets absolutt største styrke er verdenskrigsmoduset, da to spill aldri blir like, uansett hvor mange ganger du spiller på hver av Massive Assault sine seks planeter.