Moderne rollespill har som kjent mange sideoppdrag i tillegg til hovedhistorien, og disse kan variere sterkt i både omfang og kvalitet. Til glede for de mange som venter på BioWares neste stortittel Mass Effect: Andromeda ser det nå ut til at nettopp sideoppdrag skal gis en høy prioritet i spillet.
I et intervju med PC Gamer nylig kunne nemlig Andromeda-produsenten Fabrice Condominas bekrefte at utvikleren satser på å renske bort kjedelige sideoppdrag som noen av BioWares tidligere titler var plaget med.
Inspirert av The Witcher 3
I den forbindelse kan det være interessant å merke seg at studioet har latt seg inspirere av en annen kjent rollespillserie.
– Vi har en annerledes tilnærming til kompletteringsaspektet ved spillet, fordi vi har lært mye av Dragon Age: Inquisition. Men vi har også observert hva andre spill har gjort, for eksempel The Witcher, sa Condominas i intervjuet.
Andromeda-produsenten gjorde det klart at studioet ikke vil la omfang gå på bekostning av kvalitet når det gjelder sideaktiviteter, og at sideoppdrag må være «meningsfulle» for å ha en positiv effekt på spillopplevelsen. I denne sammenheng mener han The Witcher 3 gjorde en god jobb.
Akkurat hva denne tilnærmingen innebærer i praksis er vanskelig å si, og opplysningene skal nok ikke nødvendigvis tolkes dithen at BioWare vil droppe mindre, enkle «henteoppdrag» fullstendig i det nye Mass Effect-spillet. Med tanke på at spillet skal være det største av alle BioWare-spill er det uansett greit å vite at sideoppdragene gis en viss prioritet.
Her er en annen ny opplysning om Mass Effect: Andromeda: Spillet får visstnok helt nytt moralsystem »