Moralsystemet i Mass Effect får en real overhaling. I et intervju med Offcial Xbox Magazine forteller spillregissør Marc Walters at det kommende Mass Effect: Andromeda vil få en helt ny vri på det kjente moral- og dialogsystemet.
– Vi har droppet det gamle systemet. Vi følte at dette var veldig knyttet til Shepard-figuren. Det ga ikke mening å beholde dette hvis vi ikke også skulle beholde Shepard i det nye spillet, sier Walters.
Les også: Dramatiske scener i ny Mass Effect: Andromeda-trailer
I de tre første Mass Effect-spillene benyttet utviklerne seg av et moralsystem hvor spillerne gjennom samtale og handlinger kunne tjene såkalte Paragon- eller Renegade-poeng. Dette påvirket hvordan omgivelsene dine forholdt seg til deg. Paragon vs. Renegade-systemet ble populært fordi det skilte seg markant fra andre rollespill da det ble introdusert i 2007. I stedet for at spillerens valg gjorde at han eller hun rykket opp eller ned på en skala fra godt til ondt, var Mass Effect-systemet mer nyansert.
– Trengte ikke følge med
Paragon-valgene, som er merket med blått i dialogtreet, innebærer som regel å spille på medfølelse, omsorg og rettferdighetsfølelse. Renegade-valgene er derimot merket med rødt og handler ofte om å bruke makt eller tvang. Dette moralsystemet ble stadig mer avansert i løpet av den første Mass Effect-trilogien, men nå er det altså på tide med noe helt nytt, varsler Walters.
– I de gamle spillene kunne spillerne velge om de ville ta Paragon- eller Renegade-avgjørelser. Dermed visste de også hvordan de skulle trykke for å ta de ønskede valgene, uten å tenke over hva de egentlig valgte eller sa i samtaler. I det nye systemet handler det mer om å være enig eller uenig med dem du møter på din vei, sier Walters.
– Mer som et tradisjonelt rollespill
– Dette nye systemet gjør at det du tror er dette rette valget blir mer påvirket av omstendighetene og hvem du snakker med. Det betyr at spillerne må følge mer med på det som skjer for å kunne ta de rette avgjørelsene, sier Walters til Official Xbox Magazine.
Walters kan også fortelle at spillerne også vil kunne velge mellom ulike tonefall når de snakker med andre figurer i spillet.
– Jeg synes dette minner mer om følelsen av tradisjonelle rollespill. Det handler ikke lenger om å ta bare ta bestemte valg for å bli så god eller ond som mulig, men om hvordan man ønsker å uttrykke seg.
Mass Effect: Andromeda slippes 23. mars og skal ifølge Bioware selv være det største spillet de noensinne har laget.
Hva mener du om det nye moralsystemet? Si din mening i kommentarfeltet!