Sniktitt

Mass Effect 3

Lyst på en kompis som kollega, universet som arbeidsplass og Shepard som sjef?

EA

LONDON (Gamer.no): «Shepard meg her, og Shepard meg der!» ville min bestemor ha sagt. Dette er en klassisk nord-norsk glose for å påpeke at du kanskje virker i overkant opptatt av denne Shepard. Det går nok ikke an å overdrive kommandør Shepards rolle i Mass Effect 3. Som vi allerede har fått høre gjennom e-jungeltelegrafen, har de utakknemmelige jordboerne arrestert kommandøren over alle, og vi har også fått han må starte det tredje kapittelet med å rømme fra sin egen planet.

Vi har videre også fått se med våre egne øyne hvordan Jorden blir angrepet og det er opp til den intergalaktiske Chuck Norris, som han kalles av venner, å rydde opp i problemene.

Hei søten! Hva med litt kos?

Samarbeid

Det kommende storspillet hadde selvsagt en sentral plass under Electronic Arts-messen i London i forrige uke. Når vi har fått sett spillet ved tidligere anledninger, har det ofte dreid seg om nettopp å se på spillet. Denne gangen fikk vi fikk for første gang prøve samarbeidsmodusen som kommer i Mass Effect 3, og tro det eller ei, men godeste Shepard så vi ikke snurten av.

Som de fleste forstår er det selvfølgelig enspillerdelen og historien som fortelles der som er den sentrale i spillet. Samarbeidsoppdragene er, til tross for at de er forankret i spillverdenen, samtidig løsrevet fra hovedhistorien, og kommer ikke til å ha noen innvirkning på spillets enspillerdel. Oppdragene i samarbeidsmodusen løses av inntil fire spillere, og er lagt opp slik at hver spiller er en soldat i et spesialenhet som sendes ut på ordre fra kommandør Shepard til en plass i galaksen der det måtte være problemer.

Man kan jo spørre seg om noen egentlig hadde tenkt på eller etterlyst flerspillermuligheter i den sterkt historiefokuserte spillserien. Mass Effect er tross alt en slags symbiose mellom et skytespill og et ganske tungt rollespill, så jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde sett på dette som et veldig stort potensiale. Der tok jeg feil.

Jaha ja? Var det noe mer dere ville tilføye?

Bølger av bank

Flerspillerdelen av Mass Effect 3 går under navnet Galaxy at War. Før noen blir for oppspilt her, tror jeg at vi trygt kan si at spillet fremdeles sikter på å være en enspilleropplevelse, med flerspillermulighetene som en slags bonus som kan forlenge tiden du blir å bruke det. Dette er for så vidt en ganske vanlig trend i dagens spillverden, og flere og flere spillutviklere ser at spillsystemer der man samarbeider med andre mot et felles mål, har en tendens til å bli veldig populære.

I samarbeidsmodusen handler alt om bølger av fiender. Brettet vi testet var et forholdsvis vanlig og generisk fremtidslagerlokale – du føler med en gang at du er i Mass Effect-universet for å si det slik. I hver runde kommer det et gitt antall fiender fra forskjellige posisjoner på brettet, og bølgene av fiender blir gradvis større og inneholder vanskeligere fiender.

Dette ser ut til å bli en morsom modus som også oppfordrer til lagarbeid. På flere av bølgene ble man for eksempel bedt om trykke på enkelte datamaskiner som var utplassert på brettet, og i slike situasjoner må laget bli enig om hvem som løper og hvem som oppholder og tar ned fiendene som stormer mot deg. Andre flotte situasjoner som skaper samarbeidsfølelse er for eksempel hvis en kaster en fiende opp i luften ved hjelp av «biotics», så kan en annen skyte ham – spennende muligheter for alskens sirkustriks.

Dette er en real utfordring!

Varierende fiender

Les også
Anmeldelse:

Det kom en rekke ulike fiender i bølgene, og mens du i de tidlige nærmest varmer opp med klassiske Geth-soldater, møter du for eksempel svære «mechs» i bølge fem. Disse har skjold som må tas ut før du i det hele tatt kan røre dem, og nedfellingen av en av disse beistene krever solid laginnsats. En annen interessant fiendetype var et slags ingeniørkorps som satte ut kanoner på forskjellige ubeleilige plasser på brettet. Nøkkelen her er at disse må tas ned før de får tid til å rigge opp. Dette krever fokus fra laget med en gang man ser en av disse, ettersom de utgjør en mye mindre trussel på et tidlig stadium.

Hver spiller får to våpen og tre evner til å bruke i disse kampene. Hvis en spiller dør, vil alle andre ha muligheten til å gjenopplive han ved å være nær han og trykke på en knapp i noen sekunder. Hvis ikke dette gjøres innen et visst tidsintervall, blir spilleren død for resten av bølgen, og laget har således en vanskeligere oppgave foran seg.

Bioware har lagt litt fokus på at det skal lønne seg å sette opp gruppen ut fra at spillerne har forskjellige evner og egenskaper, men dette betyr ikke at fire stykker fra en klasse ikke kan klare oppdragene sine. Ved å spille flerspilleroppdrag får du tilgang til ulike ressurser som gjør spillfiguren din sterkere, men dette kan ikke tas med inn i enspillerdelen av spillet. I samarbeidsmodusen blir de opparbeidede erfaringspoengene delt, uavhengig av hvem som havner øverst på skrytelisten når runden er over – dette sikrer at enheten spiller som et lag.

Du får ikke nok spenning i hverdagen, sier du?

Konklusjon

Jeg tror ikke Mass Effect-fansen skal være spesielt redd for at flerspillerdelen Galaxy at War gjør at de mister opplevelsen de hadde med de to tidligere spillene. Bioware virket ganske klare på at de vet hvem sine tilhengere er, og at de forventer seg et godt fremtidsrettet rollespill som fortsetter på historien om Shepard & co.

Det er uvisst hvordan resten av flerspillerdelen kommer til å fortone seg, men samarbeidsmodusen virket som et morsomt tillegg til det som ser ut til å bli nok et godt spill fra den populære utvikleren. Det er vanskelig å si hvordan for eksempel spillerprogresjonen legges opp i forhold til denne – om man blir mektigere for hvert slikt samarbeidsoppdrag man spiller, eller om dette er bare en hurtig inn-og-ut-modus på samme måte som enkeltkampene i FIFA-spillene. Nyheter er uansett alltid spennende, og så langt jeg kan se er det ingen grunn til å glede seg mindre til mars etter dette.

Mass Effect 3 kommer i salg 6. mars, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC. Vi prøvde spillet på et pressearrangement i London. Reise og opphold ble betalt av Electronic Arts.

Siste fra forsiden