Da Mass Effect 3 ble sluppet i mars 2012 var det store forventninger knyttet til avslutningen på BioWares massive science fiction-saga. Til tross for en noe brå og kanskje litt skuffende slutt viste Mass Effect 3 seg å være en meget god spillopplevelse. Historien om kommandør Shepard ble avsluttet på en verdig måte, og spillet leverte mange fantastiske øyeblikk jeg personlig kommer til å huske i lang tid framover.
Nå har Mass Effect 3 kommet ut i en spesialutgave til Wii U, og dette var en tittel jeg selv har hatt høye forventninger til. Mer spesifikt var jeg spent på om den nye Nintendo-konsollen klarer å gjengi Mass Effect 3 på en god måte, eller om spillopplevelsen vil drukne i dårlig bildefrekvens, kjip grafikk og manglende innhold. Heldigvis klarer EA og australske Straight Right å levere en versjon av Mass Effect 3 som i stor grad måler seg med de andre konsollversjonene.
En spesialutgave
Wii U-versjonen av Mass Effect 3 selger seg selv som en spesialutgave av det opprinnelige spillet. Det vil si at du får litt ekstra innhold som måtte lastes ned i ettertid til de andre konsollversjonene. I enspillerdelen får du den utvidede slutten ferdig installert, i tillegg til ekstraoppdraget «From Ashes» som lar deg rekruttere et nytt medlem til troppen din. Når du begynner en ny kampanjemodus får du i tillegg muligheten til å delta i en interaktiv tegneserie ved navn «Genesis».
I og med at Mass Effect 1 og 2 ikke har blitt sluppet til Wii U er Genesis et glimrende tillegg til spillet. Gjennom stillbilder og kommentarstemme redegjør den mange av de viktigste hendelsene fra de to foregående spillene, og lar deg ta stilling til et par moralske valg. For de som hopper rett inn i Mass Effect 3 uten å ha spilt forgjengerne er dette en fin innledning til historien, universet og motivasjonene til de ulike karakterene.
Genesis svikter likevel litt da den kun lar deg ta stilling til en håndfull «viktige» valg. For hvert spill kan du kun foreta seks valg, og mye av den gode detaljstyringen du kunne foreta deg i de foregående spillene faller helt bort. I de delene som omhandler Mass Effect 2 mister du blant annet muligheten til å rekruttere roboten Legion, og hvis du vil redde mannskapet på romskipet ditt har du ikke noe annet valg enn å ofre halve troppen din. Den overgripende historien er forenklet i meget stor grad, og det er mange små valg med store konsekvenser som blir regelrett ignorert. Dette gjør at historien til syvende og sist virker ufullstendig, og man har ikke like mye kontroll over sine muligheter til å forme historiens retning.
Forskjellen ligger i kontrolleren
Bortsett fra mangel på detaljstyring i utforming av historien fra de tidligere spillene er Wii U-versjonen av Mass Effect 3 ganske lik den opprinnelige konsollversjonen. Historien, de moralske valgene, figurene og grafikken er slik du husker det. Kommandør Shepard skal nok en gang redde galaksen fra de onde Reapers, men det er du som former kommandøren, hans historie og hans kumpaner slik du ønsker. Innimellom slagene kan du utføre mindre oppdrag, utforske galaksen eller skanne planeter. Den nye Wii U-kontrolleren bringer med seg ny funksjonalitet til Mass Effect 3, men den kunne gjerne vært brukt bedre.
Under historiemodusen fungerer berøringsskjermen på Wii U-kontrolleren som et hendig minikart med merknader som gir deg en god oversikt over omgivelsene dine. Når du skal løpe rundt på romstasjonen Citadel og utføre ulike oppdrag er minikartet uvurderlig da deg et komplett bilde av hva og hvem som er viktig til din nåværende situasjon. Leter du etter en spesifikk person vil han eller hun definitivt være avmerket på minikartet, og det blir mye lettere å finne fram. Du slipper også å stadig måtte trykke inn kontrollstikkene for å hente opp et oversiktskart i og med at du har det såpass lett tilgjengelig på kontrolleren din.
I en kampsituasjon markeres fiendtlige soldater og romvesner på berøringsskjermen, samt eventuelle dører, heiser eller trapper som kan være til nytte for framgangen din. Det er et godt navigasjonsverktøy selv om man i kampens hete har en tendens til å glemme at man faktisk har et kart tilgjengelig.
Ved siden av kartfunksjonaliteten fungerer berøringsskjermen også som en hurtigvelger for ferdighetene til laget ditt. På hver side av berøringsskjermen finnes det fire luker du lett har tilgang til med tomlene. Disse kan du tildele krefter og ferdigheter du vil ha kjapp tilgang til. Som vanlig kan du også tilegne ferdigheter til tre av knappene du kontrolleren.
Å bruke den nye berøringsskjermen som en hurtigvelger er absolutt en god idé, men når skytingen begynte falt jeg alltid tilbake på gamle kunster og brukte knappene på kontrolleren. All fokus blir rettet mot TV-skjermen, og jeg enser ikke det som skjer på skjermen jeg sitter med mellom hendene. Å stadig måtte se ned i fanget for å kunne trykke på riktig del av skjermen gjør at jeg går glipp av hva som skjer på TV-skjermen. Det er langt lettere å bruke knappene på kontrolleren og spillets ferdighetshjul for å aktivere evner og ferdigheter.
Lange lastetider, men ellers gøy
Den bølgebaserte flerspillerdelen vedvarer i Mass Effect 3: Special Edition og akkurat som alt annet i spillet er denne slik du husker den: du velger en figur og en spesifikk klasse og blir sent ut på oppdrag sammen med opptil tre andre spillere. Du og dine medsoldater møter stadig tøffere motstand etter hvert som flerspillerkampene varer lenger og lenger. Ekstrapakkene «Resurgence Pack», «Rebellion Pack» og «Earth» er installert fra begynnelsen av og gjør at flerspilleren på Wii U føles like stor og omfattende som de andre konsollversjonene.
Generelt fungerer Wii U-versjonen av Mass Effect 3 like godt å spille over nett som alle andre varianter av spillet. De eneste problemene jeg har opplevd er at spillets lastetider ofte varer umenneskelig lenge. Dette gjelder ikke bare flerspilleren, men også historiemodusen. Det tar lang tid å laste inn et nytt område, og noen ganger måtte jeg vente opp til et helt minutt før flerspillermenyen dukket opp på TV-skjermen. Å finne en flerspillerkamp kan også ta ganske lang tid, men med en gang en kamp til slutt begynner går det hele som smurt. Det hendte til tider at hele spillet frøs under lastingen og jeg måtte trekke ut strømmen. Hvorvidt dette er et feil i spillet eller selve konsollen er jeg usikker på, men det satte uansett en demper på spillopplevelsen.
Også i flerspilleren har berøringsskjermen en spesiell funksjon, men ikke som kart denne gangen. På kontrollerens skjerm finner du en hendig oversikt over hvilket ferdighetsnivå du spiller på, hvilke motstandere du vil møte, og hva kartet heter. Du får også en fin rangering over hvilke spillere som har fått flest poeng i kampen. I tillegg kan du trykke på en mikrofon som lar deg prate med de andre spillene. Denne pratefunksjonen kunne vært implementert mye bedre, for å stadig måtte trykke på berøringsskjermen for å kunne prate med andre gjør igjen at fokuset ditt vil flyttes vekk fra TV-skjermen. Med tanke på hvor hektiske flerspillerkampene i Mass Effect 3 kan bli er dette et dårlig valg å ta, og det hadde vært bedre om det fantes et headset med mikrofon man kunne bruke med Wii U.
Konklusjon
Mass Effect 3: Special Edition er en meget god utgave av Mass Effect 3, og med så mye ekstrainnhold er det verdt å kjøpe om du ikke har spilt det tidligere. Genesis-tegneserien gir en god innføring i universets bakgrunn, samt historien som har fått utfolde seg i de tidligere spillene. For erfarne spillere kan det være en god oppfrisker i tilfelle man har glemt mye av det som har skjedd. Det er litt synd at Genesis hopper over noen ganske viktige og signifikante hendelser, men da hadde introduksjonen vart alt for lenge og blitt for tung.
Nintendo har klart å bygge en konsoll som i det minste holder tritt med den nåværende konsollgenerasjonen, og Mass Effect 3 kjører for det meste mykt og fint. Til tross for stødig grafikkmotor hendte det at bildefrekvensen sviktet, da spesielt i travle omgivelser med store folkemengder, men dette skjedde også på de andre konsollene da jeg gjorde en sammenligning. Under skuddvekslingene hadde jeg aldri problemer med dårlig bildefrekvens, og det eneste som trakk spillet betydelig ned var de lange lastesekvensene. Lange lastesekvenser er noe som preger flerspilleren i ganske stor grad, men bortsett fra det fungerer alt som det skal. Flerspillerdelen er både fengende og utfordrende nok til at man kan holde på med den i lang tid etter at man er ferdig med hovedhistorien.
Implementeringen av Wii U-kontrollerens berøringsskjerm kunne forsåvidt vært bedre. Som et minikart du sitter i fanget med fungerer den ekstra skjermen utrolig godt, og jeg ser gjerne at andre spillutviklere tar i bruk en lignende funksjonalitet i fremtiden. Å kunne aktivere ferdigheter via berøringsskjermen er en god tanke, men det er liten vits i å bruke det når ferdighetshjulet og handlingsknappene gjør samme nytten.
Mass Effect 3: Special Edition er et finfint tillegg til Wii U-konsollens spillbibliotek og burde være å finne under juletreet til enhver person som liker god science fiction med en spennende historie, et fascinerende og stort univers og et forseggjort karaktergalleri.