I et intervju med radioshowet Video Game Sophistry (transkribert av Eurogamer) greier Mass Effect- og Mass Effect 2-forfatteren Drew Karpyshyn ut om hvordan slutten på spilltrilogien kunne ha blitt. Han fungerte som sjefsforfatter på de to første Mass Effect-spillene, samt Jade Empire og Star Wars: Kinghts of the Old Republic, men forlot BioWare like før Mass Effect 2 ble ferdigstilt.
«Dark energy»
I utgangspunktet lekte Karpyshyn og resten av BioWare-forfatterne med en ide om at galaksen skulle preges av «Dark Energy»-spredning. I Mass Effect-universet er «Dark energy» er en kraft som påvirker alle deler av galaksen, og som har hjulpet i den teknologiske utviklingen av blant annet FTL-reising.
– «Dark energy» var noe som bare organiske vesener kunne få tilgang til på grunn av ulike tekno-vitenskap-magigrunner vi ikke hadde bestemt oss for enda. Kanskje ville det å bruke energien ha en kjedeeffekt på flyten av tid og rom.
Dette skulle føre til at Reaper-rasen alltid utslettet organisk liv når det utviklet seg nok til å få tilgang på energien, ettersom overdreven bruk kunne føre til at galaksen bukket under.
– Så tenkte vi at vi kunne ta det enda lengre. Kanskje Reaper-rasen leter etter en måte for å stoppe denne ødeleggelsen. Kanskje er det uunngåelig at alt ender i en slags motsatt Big Bang (Big Crunch), der galaksen kollapser innover i seg selv, og kanskje Reaper-rasen skjønte at den eneste måten å stoppe dette på var å bruke biotic-kraft.
Siden kun organisk liv kan bruke den kvasimagiske biotic-kraften i Mass Effect-verdenen, måtte derfor Reaperne prøve igjen og igjen å skape en type folk de kunne utnytte. Karpyshyn nevner at både Asari- og Prothean-rasen var nære dette målet, men ikke gode nok til Reapernes bruk.
Før Mass Effect 2 ble ferdigstilt forlot Karpyshyn BioWare, og den nye sjefsforfatteren, Mac Walters, tok trilogislutten i den nye og endelige retningen.
– Vår slutt ville neppe ha gledet alle
Mass Effect 3 sluttet dermet på en helt annen måte en den Karpyskhyn skisserer, noe som har vært et kontroversielt tema blant fansen siden spillet kom i fjor vår. En god del uttrykte misnøye over hvordan spillet sluttet. Tilbakemeldingen ble så hard at BioWare så seg nødt til å slippe en utvidet utgave av slutten for å forsøke å stilne stormen.
Flere fans synes Karpyshyns halvbakte slutt høres mer ønsket ut enn sluttproduktet. Karpyshyn selv tror dog at også hans idé ville ha ført til en god del negative tilbakemeldinger.
– Jeg synes det er litt moro at fans klarer å skape seg et bilde av en ideell slutt basert på disse bruddstykkene. De klarer å fylle inn de manglende detaljene slik de selv ønsker. Det er litt som vaporware (halvferdige programmer og spill) – vaporware er alltid perfekt, helt til det kommer ut. Jeg er litt redd for å gå mye i detalj, fordi uansett hva vi fant ut av ville det neppe ha vært det folk ønsket seg, sier en beskjeden Karpyshyn.
Les også: Neste Mass Effect bruker Battlefield-motor Les også: Anmeldelse av Mass Effect 3