Å si at Bioware kan rollespill vil være like selvsagt som å påstå at sola er varm. Den kanadiske utvikleren har revolusjonert sjangeren med omtrent hvert eneste finpussete og storslagne spill, fra 90-tallets forfar Baldurs Gate til mer tidsrelevante navn som Star Wars: Knights of the Old Republic, Mass Effect og nå nylig det glitrende Dragon Age: Origins.
I slutten av januar er det duket for enda en storlansering fra Bioware; det etterlengtede Mass Effect 2 vil gi fortsettelsen på fortellingen til Commander Shepherd og resten av gjengen på romskipet Normandy. Lovnadenen til utviklerne har vært grandiose, så det er ikke overraskende at spillet regnes som et av de virkelig store spillene i det svært så unge herrens år 2010. Skal vi tro produsent i Bioware Adrien Cho har vi i alle fall noe stort i vente:
– Mass Effect 2 er det beste spillet Bioware noen gang har lagd, lover den selvsikre dresskledde til CVG i et intervju.
Denne høsten har ikke skrantet på gode rollespill, Mass Effect 2 har sånn sett konkurrenter i både Risen og deres eget Dragon Age, som ble sluppet bemerkelsesverdig tett opp til det kommende Mass Effect. Det er ikke akkurat mangel på konkurranse fremover heller, med riktignok vidt forskjellige stortitler som Bioshock 2 og Dante's Inferno i horisonten. Men Bioware-sjefen tar det hele med stoisk ro:
– Vi er så stolte av spillet at jeg ikke er bekymret i det hele tatt. Av alle spillene vi har lagd til nå er Mass Effect 2 det spillet som har klart å oppnå alt vi har prøvd å gjøre i spill og attpåtil presentere det på en fordøyelig måte.
Han fortsetter: – Alle spillene vi har sluppet har vært veldig bra, men ikke feilfrie, dette spillet serverer den ypperste Bioware-opplevelsen. Hvis du bare skal spille et Bioware-spill i livet ditt, er Mass Effect 2 spillet du vil spille.
Som oppfølgere flest skal Mass Effect 2 kort oppsummert være større og bedre enn sin forgjenger. Adrien Cho mener at grunnen til at produktet har blitt såpass bra er fordi hver eneste problem fra forgjengeren har blitt adressert. Det skal etter tidligere lovnader bety færre lange heisturer og mer varierte ekstraoppdrag. I tillegg loves det som alltid at både grafikk, fysikk og animasjoner vil være mye bedre enn man fikk servert i den plutselig foreldete forgjengeren.
En spennende vri i oppfølgeren er at man får importert karakteren man bygde opp i det første spillet, slik at de forskjellige store avgjørelsene man gjorde vil spille inn på handlingen i oppfølgeren. Dette vil blant annet påvirke hvilke karakterer som vil gjøre gjesteopptredener.
Mass Effect skal stå i butikkhyllene den 29. januar her hjemme. Anmeldelse av spillet får du selsvagt hos Spillverket.
(Kilde: CVG)