Anmeldelse

Mario Party 4

Er du en av dem som pleier å arrangere fester hvor gjestene pleier å unnskylde seg med at de skal på jobb tidlig neste morgen, når klokken egentlig bare er halv syv på en lørdag? Eller er du en av de taperne som "slenger sammen" 80-talls-fester tre ganger i måneden? Vel, nå er det kommet en kur for dere begge.

Side 1
Side 2
Side 3

Forrykende morsomt!
Når spillet har begynt er det tid for å avgjøre i hvilken rekkefølge spillerne skal flytte. Dette gjøres ved å rulle terninger (eller som det fungerer i Mario Party; en boks svever over hodet ditt med tall fra èn til ti på, og du må trykke A-knappen for å stoppe den). Hovedpoenget i hele spillet er å samle inn så mange stjerner, og penger som mulig. Stjernene overgår pengene, men på slutten av hvert spill blir det utdelt stjerner til den som har hatt mest penger, vunnet mest penger i småspillene, som har tatt i bruk flest av spillbrettets hendelser, og så videre. Det finnes kun en stjerne på hvert brett på en gang, og når noen har tatt den, flyttes den til en annen plass på brettet. Brettet har mange kriker og kroker, og mange veier å gå, men du kan bare gå en retning hele tiden. Du kan med andre ord ikke gå tilbake samme vei som du kom. Figurene kan lande på forskjellige rute-typer.

Du kan lande på en rute med et sopp-symbol, og da trår "mini-mega"-systemet til, hvilket er helt nytt for Mario Party-serien. Ved å lande på disse rutene kan du enten få en blå, eller en rosa sopp. De rosa er minisoppene, og de blå er megasoppene. Disse kan du ta i bruk når det er din tur. Når du bruker de blå blir du stor, og kan du flytte to ganger, og hvis du passerer noen andre spillere, stjeler du ti penger fra dem. Du hopper likevel over hvilken som helst hendelse-rute du passerer så lenge du er stor. Gjør du deg liten med den rosa soppen, kan du bare flytte deg maksimum fem ruter, men du kan bevege deg gjennom små rør på brettet. Disse rørene skal hindre spillere å gå gjennom dem, og det må litt strategisk tenkning til for å vite når du skal bruke de blå, og de rosa soppene.

Det finnes også andre gjenstander du kan ta i bruk, men disse må du kjøpe i en av butikkene på brettet. Når du passerer en rute som er tilknyttet en butikk, kan du velge å se på hva butikken har å tilby. Bortsett fra å kunne kjøpe sopper, kan du kjøpe gjenstander slik som "Warp Pipes" som kan flytte deg rundt på brettet, en supersopp som lar deg flytte tre ganger, en magisk lampe, og så videre. Ved å bruke den magiske lampen blir du automatisk flyttet til ruten der stjernen befinner seg, men du må som alltid passe på å ha minst tjue penger for å kjøpe den. Hver rute på brettet får noe til å skje, og noen er viktigere enn andre. Lander du på en av standardfargene, blå eller rød, får du eller mister du henholdsvis tre penger.

Andre ruter kan sende deg til en rute en av de andre figurene befinner seg på, la deg prøve deg på et sjansespill hvor du for eksempel kan prøve deg på skrapelodd, eller for eksempel la deg prøve et spill "Reversal Fortune". Her kan du eller en av de andre spillerne ende opp med å miste penger, få penger fra en av de andre, måtte gi vekk stjerner, og så videre. Du kan også havne på en rute som starer såkalte "Battle Games". Da finner spillet ut hvor mange penger hver av spillerne må legge i potten, og vinneren av småspillet som da blir aktivert, får hele potten. Er du riktig uheldig havner du på en Bowser-rute. Da kan enten Kid Koopa komme og stjele penger fra deg, eller så kan du og dine medspillere bli kastet inn i et "Bowser Game", hvor taperen kan miste penger eller gjenstander. Det finnes nesten uendelig mye, og forskjellige gameplay i Mario Party 4, og det tar litt tid før man lærer alt. Men for all del, jeg har bare begynt å fortelle deg om godsakene. Jeg har jo ikke fortalt deg om småspillene enda!

Det enkle er ofte det beste
Småspillene er selve hjertet i Mario Party 4. Brettet setter opp en scene for selve spillet, men det er småspillene som virkelig kommer til å aktivisere deg og dine venner. Etter hver runde, det vil si etter at alle spillerne har flyttet sin figur, blir det satt i gang et småspill. Disse småspillene varierer mellom team-baserte, en-mot-tre, eller alle-mot-alle. Spillet velger selv ut dette, og det er ingen måte å påvirke dette på. Antall småspill har steget med hver utgivelse av Mario Party, og denne gangen skal det være over femti forskjellige. Når de attpåtil er såpass underholdende, er det rett og slett bare en ren fryd hver eneste gang en runde på brettet er slutt, og spillerne gjør seg klar til et nytt småspill. Småspill lever for all del opp til navnet; de varer kun en svært kort stund, og de er svært enkle.

Heldigvis er det enkle ofte det beste, noe som kommer svært godt frem i Mario Party 4. Før et småspill begynner kan du lese gjennom reglene, og lære deg hvilke knapper du skal bruke. Du kan også gå inn i et trenings-modus som lar deg teste ut småspillet før dere spiller om penger. Vinneren av småspillene får som oftest ti penger, mens "Battle Games" som også er småspill, samler sammen et viss antall penger fra hver spiller, og vinneren får dermed potten. I kjent Nintendo-stil vil noen av småspillene virkelig aktivere deg fysisk ved såkalt "button mashing". Det vil si at du for eksempel må trykke så fort på A-knappen som mulig for å vinne, noe som kommer godt frem i slim-spillet. Her må du trykke A-knappen så fort du kan, for å løpe fra et slim som prøver å dra deg tilbake. Spilleren som kommer først inn til midten av skjermen, vinner. Her gjelds det å få "dirren"!

Siden småspillene er såpass viktige i Mario Party 4, og vi her i Gamer.no legger vekt på detaljerte og dyptgående omtaler, skal jeg naturligvis komme med flere eksempler enn dette på småspill. Min personlige favoritt er trolig "Booksquirm", hvor alle spillerne springer rundt på sidene til en gigantisk bok. Hele tiden faller det ned en ny side, og det gjelds å forutse hvor hullet er i den siden som faller ned, slik at du kan stå akkurat der hullet havner for ikke å bli klemt ihjel. Siden hullene er svært små, medfører dette at spillerne febrilsk prøve å dytte hverandre ut av veien for selv å overleve. Virkelig moro! Dette er et all-mot-alle spill. Jeg liker også svært godt de team-baserte spillene slik som "Dungeon Duo" og "Cliffhangers".

I førstnevnte skal man hele tiden åpne dører for den andre spilleren, og når man har kommet frem til slutten av banen skal man sammen blåse opp en ballong. Det gjelds å komme frem til ballongen først, og blåse den opp før det andre teamet gjør det. I "Cliffhangers" skal hvert team klatre opp en fjellvegg, hvor spillerne på hvert team er bundet sammen med et tau. Av og til begynner kontrollen å riste, og det betyr at en snøstorm er på vei. Da må man klamre seg fast til fjellveggen og vente til den blåser over før man fortsetter. Dette innbærer at man må ta risker, for å se hvor langt en kan fortsette før snøstormen setter inn. Et eksempel blandt en-mot-tre-spillene, "Makin' Waves", innebærer at en spiller står på et lite brett i midten av en stor vanndam, mens de andre spillerne skal prøve å lage bølger fra forskjellige kanter. Spilleren på brettet må passe på å holde balansen! Ikke bare er dette skikkelig moro, men takket være vanneffektene ser det virkelig nydelig ut. Listen med småspill bare fortsetter, og fortsetter. Her er noe for alle!

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden