Mario Kart Tour herjer i disse dager på topplistene over mobilspill på både Android og iOS. I løpet av racingspillets første uke hev over 90 millioner spillere seg over opplevelsen, melder analyseselskapet SensorTower.
Det imponerende tallet gjør Mario Kart Tour til Nintendos desidert beste mobillansering noensinne. Faktisk er det ingen som kommer i nærheten engang, og nummer to på listen – Animal Crossing: Pocket Camp – skilter kun med 14,3 millioner nedlastinger i løpet av sin første uke. Med 13 millioner tar Super Mario Run den siste pallplassen, men det er verdt å merke at det kun var tilgjengelig på iOS ved lansering.
Som SensorTower rapporterer er det Android-brukerne som har vært mest frempå, med 53,5 millioner nedlastinger kontra 36,5 millioner på iOS.
Lavere omsetning
Til tross for de voldsomme nedlastingstallene, kan ikke Mario Kart Tour sies å ha vært noen braksuksess for Nintendo riktig enda. På listen over spillerforbruk i den første uka tar det nemlig kun tredjeplass, og må se seg slått av Fire Emblem Heroes og Super Mario Run.
Snaue 116 millioner kroner brukte spillere på Mario Kart Tour i løpet av de syv dagene etter lansering. Det tilsvarer litt over to kroner per nedlasting på iOS og kun 50 øre per nedlasting på Android. Til sammenligning hadde Fire Emblem Heroes-spillere et forbruk på over 250 millioner kroner første uka, mens Super Mario Run nådde litt under 147 millioner.
En av årsakene til at spillere ikke har vært like villige til å bruke penger på Mario Kart Tour later til å være måten mikrotransaksjonene er satt opp. I sosiale medier har mange reagert på både høye priser i spillets butikk og at Nintendo har låst ekstra innhold, inkludert en 200cc-modus, bak et månedlig abonnement.
Hvorvidt omsetningen til ta seg opp etter hvert, eller om Nintendo blir nødt til å gjøre endringer først gjenstår å se. Foreløpig har selskapet ikke kunngjort noen endringer knyttet til hvordan spillet tjener penger.
Les også: Pokémon Go raker fortsatt inn penger »