Awesome Games Done Quick, også kjent som AGDQ, er et ukelangt livestreamet arrangement hvor deltakerne «speedrunner» spill, altså spiller gjennom dem så fort de kan. Kalaset samler inn penger til veldedighet gjennom donasjoner, og arrangeres av Games Done Quick (GDQ).
I år, som ved de to foregående AGDQ-arrangementene, gikk hele sulamitten på nett.
Opprinnelig hadde GDQ kontrakt med et sted i Florida der de planla å holde arrangementet, men valgte heller å betale for å avbryte kontrakten enn å arrangere det der. Avgjørelsen ble tatt i september basert på delstatens anti-LHBT- og anti-vaksinemandat-lover.
Men det er aldri så galt det ikke er godt for noe. At hele speedrun-maratonet foregikk på nett, betød at flere deler av verden kunne representeres. I år var det speedrunnere med fra blant annet England, Japan, Brasil og til og med Norge.
Skien-mann på frontlinjen
Tredjemann ut da alt gikk av stabelen var 27 år gamle Marcus «Murcaz» Müller fra Skien.
Han skulle vise verden hvordan man løper gjennom Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy fortest mulig.
Spillet kom ut i 2017 og er en samling remakes av den originale Crash Bandicoot-trilogien fra 1996–1998. Müller spilte gjennom tredje spillet i samlingen, Crash Bandicoot: Warped, på 44 minutter og 34 sekunder.
– Jeg er ganske fornøyd med dette. Jeg endte opp under ett minutt bak min personlige rekord, selv med en stor feil på slutten, forteller Müller.
Han måtte dessverre gi tapt for siste sjefskamp og dødde én gang der.
– Jeg måtte jo dø en eller annen gang. Det var første død i hele runnet. Rett før tenkte jeg «jeg har ikke dødd engang, så dette har gått greit», så døde jeg bare sekunder senere. Men jeg lo bare. Det var egentlig litt morsomt.
Dette er en veldig urettferdig måte å dø på.
Siste sjefskamp i Crash 3 har noen miner, som ifølge Müller av og til er håpløst vanskelig å unngå. Dette var den tredje gangen på fem år han har sett dette skje.
– Var så nervøs
Nordmannen har deltatt på flere speedrunning-maraton nå, men Müller glemmer aldri sin første.
Da var han på SGDQ 2019, AGDQs sommerutgave, i USA.
Han skulle spille det samme spillet han spilte i år i et kappløp mot to andre, JHobz og CameronVengenz. JHobz er faktisk en av personene som gjorde at Müller begynte å speedrunne.
– Jeg var så nervøs at jeg døde på første nivå. Men det var en bra ting at det skjedde fordi det roa meg skikkelig ned. Jeg tenkte «nå er ikke runnet perfekt lenger». Da kunne jeg puste.
Siden har han hatt mye verre runder, også. For eksempel et der spillet kræsja midt i, og han tapte flere minutter.
– Nå som jeg har gjort så mange maratonruns som jeg har, vet jeg at det går fint om det ikke blir perfekt.
Tusenvis av timer og verdensrekord
Crash Bandicoot-spillene er Müllers favorittspill. Han forteller at han har prøvd å speedrunne andre spill som Dark Souls og A Hat In Time, men de har ikke fenget ham på samme måte.
– Det er et spill jeg spilte mye da jeg var ung. Fra jeg var tre til jeg ble seks var det alt jeg spilte.
Da trilogien ble gitt ut i ny drakt i 2017, spilte han gjennom hele spillet, men følte seg ikke ferdig.
– Jeg fikk egentlig bare lyst til å spille mer. Tidlig 2018 så jeg et run fra JHobz som inspirerte meg til å begynne med speedrunning selv.
Siden er det blitt flere tusen timer Crash 3, verdensrekord og to turer til USA. Én gang for å spille selv i 2019 og én gang til SGDQ 2022 for å treffe vennene i miljøet.
– Jeg synes det er ekstremt gøy. Det er ikke noe hemmelighet at det koster jo en del å dra fra Norge til USA, men for meg har det vært verdt det hver gang. Jeg har flere titalls venner som gjør runs der.
Müller streamer på Twitch.tv/Murcaz. Han forteller at han går live når han føler for det.
– Jeg har aldri satsa eller prøvd å gjøre noe ut av streamingen. Hvis jeg har lyst til å spille, går jeg live. Jeg har litt over 1000 følgere, og det er greit nok for meg. Det er folk som kommer og chatter hver gang jeg går live. Jeg tar speedrunningen mye mer seriøst enn streamingen.