I et foruminnlegg på Battle.net forteller Chriz Metzen at han pensjonerer seg fra spillbransjen. Han påpeker i innlegget at han bevist bruker ordene «pensjonere meg» for å poengtere at han ikke skal begynne hos et nytt spillselskap eller på et nytt spillprosjekt.
– Jeg kommer til å fokuserer på den ene tingen som betyr mest for meg i hele verden – familien min. De er kjernen i livet mitt og kilden til min dypeste glede og inspirasjon. I tillegg til å oppdra våre to små, har vi nylig sagt velkommen til et nytt familiemedlem! Å være hjemme med dem alle, med tid og rom til å virkelig leve … å elske kona mi med alt jeg har … det er karrieren min nå, skriver han i det svært åpne innlegget.
Han er ikke den eneste veteranen som har forlatt Blizzard i den siste tiden. Diablo III-regissør Jay Wilson forlot selskapet i sommer etter 10 år.
Kreativ karriere
Metzen har jobbet i forskjellige kreative roller for spillselskapet de siste 21 årene, på både Warcraft-, StarCraft-, Diablo-spillene, samt Overwatch. Mange kjenner ham sikkert som stemmen bak figurer som Thrall i Warcraft-serien, marine-soldatene i StarCraft, Skeleton King i Diablo, og mest nylig Bastion i Overwatch.
Det første prosjektet han jobbet på var Warcraft: Orcs & Humans i 1994, der han bidro med en del av konsept- og spillkunsten. Neste år ble han manusforfatter i oppfølgeren Warcraft II: Tides of Darkness, før han året etter det igjen var med på å skape Diablo-universet. I 1998 fungerte Metzen som hoveddesigner på StarCraft, og fulgte opp med å utvide Diablo-universet med Diablo IIs historie, kunst og manus.
Han gikk så over til å være kreativ regissør på Warcraft III: Reign of Chaos i 2002, og var i årene som fulgte med på å forme den omfattende bakgrunnshistorien og verdenen i World of Warcraft. Mest nylig fungerte Metzen som kreativ regissør i skytespillet Overwatch som ble sluppet for noen måneder siden.
Fikk du med deg Diablos spede begynnelse?
For 21 år siden leverte en liten utvikler dette dokumentet til Blizzard – ett år senere ble Diablo lansert »