Fortvil ikke, mørke og lange januar er over. Måneden etter jul kan oppleves litt seig, og kanskje ekstra mye når været har vært så kjipt som det har vært i det siste.
Da er det digg at mobilspillene fortsetter å komme like jevnt og trutt som i forrige tiår, og den første listen fra 2020 tyder på en god start. Her finner du alt fra store avtionspill til små puslespill som trimmer de små grå.
Håper du finner noe som faller i smak, her burde det være noe for alle og enhver.
Warface: Global Operations
Sjanger: Action
System: iOS, Android
Utvikler: Crytek
Last ned Warface: iOS, Android. Pris: Gratis.
Warface er opprinnelig et PC-spill som kom ut så langt tilbake som i 2013. Det tok Crytek 7 år, men nå er det ute til Android og iOS, og det har rukket å bli et ganske så solid skytespill. Typisk nok slippes det ikke lenge etter at Call of Duty: Mobile kom ut, og det ser kanskje ikke like moderne ut, men det er gode ting å hente her uansett.
Det er mange kart, tilkoblingen til serverne er stabil og god, og klassesystemet og oppgraderingene du jobber mot er artig. Kontrollene er godt tilpasset berøringsskjerm, med virtuelle styrestikker og knapper på hver sin side av skjermen. Tempoet i spillet er også passende til mobilspilling, ikke like raskt som på konsoll, men samtidig ikke sirup.
Crytek vet å lage pene spill, men et 7 år gammelt grunnlag begynner å merkes, selv fra de. Animasjonene er også litt stive, men totalt sett er det ingen grunn til å ikke gi dette spillet en sjanse når du vil konkurrere mot andre over nett.
Grand Mountain Adventure
Sjanger: Sport
System: iOS, Android
Utvikler: Toppluva
Last ned Grand Mountain Adventure: iOS, Android. Pris: Gratis, med mikrotransaksjoner
Jeg digger et godt snowboardspill, og Grand Mountain Adventure plasserer seg godt inn i den kategorien. Dette er et stort spill med masse innhold, og du kan synke titalls timer før du har sett og gjort alt spillet byr på.
Du står på toppen av et fjell, og det eneste du egentlig må gjøre er å kose deg på vei ned til bunnen. Det er masse ulike utfordringer og mål du kan strekke deg mot og prøve å løse, men i bunn og grunn handler det om pudder, brett og kule triks. Nivådesignet i spillet er flott, med varierte bakker og masse å utforske og oppleve.
Kontrollene fungerer også godt, bra forenklet til berøringsskjerm og med gode menyer. Et tvers igjennom solid spill som passer utmerket i disse snøløse vinterdagene.
Deck & Dungeon
Sjanger: Strategi
System: iOS, Android
Utvikler: ju hern kim
Last ned Deck & Dungeon: iOS, Android. Pris: Gratis, med mikrotransaksjoner
For de som har fulgt denne artikkelserien en stund så er det neppe en overraskelse at jeg liker kortspill og «deckbuilders». Det kommer mange spill i denne sjangeren til mobil, med varierende kvalitet.
Deck & Dungeon er et av alternativene som greier å skille seg ut, både visuelt og med smarte, gode ideer når det kommer til gameplay. Kort fortalt så skal du begi deg ut på korte grottevandringer, og alt av evner og angrep styres av maks fire tilgjengelige kort til enhver tid. Mellom kampene kan du hvile og mekke på utrustningen din, og greier du grotten belønnes du selvsagt.
Litt av det morsomme her er at du i tillegg til kort får både våpen og gjenstander som kan brukes. Du kan løse gåter med rå makt og våpen for eksempel, i tillegg til kortene du har på hånden. Alt fungerer utmerket, spillet er smart designet for mobilspilling, og den visuelle stilen er behagelig og effektiv.
TaniNani
Sjanger: Hjernetrim
System: iOS, Steam
Utvikler: WhyKev
Last ned TaniNani: iOS. Pris: 44 kroner.
Smarte gåtespill er alltid en fryd, og i hvert fall når de er så godt laget, og så smarte som TaniNani. Dette er et ganske saktegående spill, men du får virkelig brynet hjernecellene, i hvert fall utover i spillet.
Her skal du gjenforene de to figurene som gang etter gang er separert fra hverandre. Dette gjør du ved å flytte de oppdelte bitene av brettet rundt mens figurene beveger seg. I starten handler det stort sett om retning og perspektiv, men etter hvert kommer det gjenstander og masse annet inn i spill som kompliserer ting.
Det er nettopp denne læringskurven og hvor kreativ utvikleren har vært i nivådesignet som gjorde at jeg koste meg gjennom hele spillet. Skikkelig moro, og periodevis uendelig frustrerende før man ser løsningen.
Pascal's Wager
Sjanger: Action
System: iOS
Utvikler: Giant Network
Last ned Pascal's Wager: iOS. Pris: 75 kroner.
Soulslike har blitt et bergrep og en egen sjanger nærmest, og Pascal's Wager plasserer seg midt opp i den. Utviklerne legger overhodet ikke skjul på at de er inspirert av de mange FromSoftware-spillene, og nesten alt av mekanikker og systemer i spillet er som hentet ut fra Souls-spillene.
Men det gjør egentlig ingenting, for utviklerne har laget et kjempesolid, stort og velfungerende sånt type spill på mobil. Nivådesignet er stort, imponerende og variert, monstrene er fæle, mange og dreper deg gjentatte ganger og kampsystemet er metodisk og steike vanskelig.
Sjefskampene er enda verre, men den følelsen du får når du endelig får det til er nesten ikke å finne i andre typer spill. De fire ulike klassene har alle sin stil, personlig er jeg akkurat nå veldig fan av damen med det hagle-lignende våpenet. Kontrollene er bra, men jeg vil anbefale å koble til en kontroll, det gjør opplevelsen veldig mye bedre enn de virtuelle knappene. De fungerer, men det er mer presist og mer kontrollert med en kontroll i hånden.
Et av månedens høydepunkt på mobilen, og vel verdt pengene.