Micro Miners
Sjanger: Arkade Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: BonusLevel.orgKan kjøpes her
I Micro Miners skal du bruke fingeren til å grave ut gruvepassasjer for de knøttsmå minearbeiderne. Hovedmålet er å komme seg frem til de begravde reservene av edle metaller, og du må holde styr på hvilke minearbeidere som kan grave ut hva. Skjermen skroller nedover av seg selv, og dersom minearbeiderne kommer i kontakt med taket er det over og ut. Når du når edelmetallkvoten mot slutten av brettet, er du i mål.
I begynnelsen er det enkelt og greit – du har kun ensfargede arbeidere å forholde deg til, men etter en stund dukker det opp nye arbeidere som for eksempel kun kan grave kull. Her blir det viktig å grave ut flere passasjer for de ulike knøttene, og å følge med på hva som kommer.
Estetisk minimalisme er på moten nå, noe Micro Miners drar stor nytte av. Knøttene, jorden og gravingen er fin og oversiktlig, og du blir aldri i tvil om hva som er hva på skjermen. Sjarmerende nok har de også hver sin personlighet, og kommer med rappkjeftede kommentarer etter hvert som man graver seg nedover mot reservene.
Micro Miners føles i bunn og grunn ut som en selvfølgelig blanding av Lemmings og Where’s my Water?. De mange nivåene av ymse vanskelighetsgrad gjør at man alltid graver dypere i konseptet som faktisk har mer å by på enn man skulle tro.
Cubed Rally Redline
Sjanger: Racing Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Jared BaileyKan kjøpes her
Endeløs-sjangeren har fått skikkelig fotfeste på mobilplattformene, og med god grunn. Ettersom de er kjappe, enkle, og ikke krever mer enn et par minutter av tiden din, er den typen spill svært velegnet i de små hverdagspausene der man trenger å kverke litt overflødig tid.
Cubed Rally Redline er et enkelt bilspill som har forstått at spillerens tid er mer verdifullt enn penger. Ved å spille seg opp, eller kjøpe, spillvalutta kan man låse opp biler som går raskere på den femdelte kronglete veien. Dette gjør spillet vanskeligere, men fører også til at man kan bruke kortere tid på å komme seg lenger – et godt kompromiss.
Det hele går ut på å putre langs veien så langt man kan. Her og der må man skifte mellom fem kjørespor, slik at man unngår hindringer som stener, kyr og hoppende jordrotter. På ferden må man også sake inn penger, bensin og poengbrikker. Nøkkelen bak å komme seg lang er å trykke på nødbremsen når filskiftingen blir for hektisk.
Grafikkmessig er det en herlig leken blanding av pikselerte veier og kubete biler. Alt vises fra et isometrisk perspektiv, noe som gir en god oversikt over veien. Cubed Rally Redline er ikke blant månedens mest komplekse titler, men gir et godt lite avbrekk når det trengs.
The Walking Dead Episode 4 – Around Every Corner
Sjanger: Eventyr Pris: 35 kr Type: Universal Utvikler: Telltale GamesKan kjøpes via hovedappen
Med sesongavslutningen like rundt hjørnet, er det faktisk ikke så lett å se hvor The Walking Deads dramatiske zombiemareritt tar veien. Lee, Clementine og resten av gjengen ankommer byen Savannah på leting etter trygghet, slektninger og en måte å overleve videre på.
Allerede fra begynnelsen av er det tydelig at overlevelsesgruppen ikke kan slappe av helt enda – noen lusker i skyggene, og det er langt fra tydelig om det er snakk om en venn eller fiende.
Nykommere introduseres, vanskelige valg tas, og hjertet sitter som vanlig i halsen flerfoldige ganger. Telltale har gjennom de tre foregående episodene bygd opp et figurgalleri som vi føler for, og som vi ønsker skal klare brasene til sist. Utvikleren virker dog fast satt på å dolke spillerne i ryggen, og vri kniven til vi ber om nåde, ettersom situasjonene utvikler seg mer og mer mot personlige tragedier.
Som vanlig fungerer spillet godt på iPad, selv om spillmotoren har noen hikkeannfall her og der. Spillet både ser og høres godt ut, og kontrollene fungerer så godt og naturlig på berøringsskjermen at jeg ikke kan se for meg at PC- og konsollutgavene kan gjøre det stort bedre. Episode 4 bare understreker The Walking Dead som Telltales mest interessante prosjekt, og lover godt for utviklingen av den planlagte neste sesongen.
Punch Quest
Sjanger: Løpespill Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Rocketcat GamesKan kjøpes her
Løpespillet Punch Quest kom akkurat for sent til å rekke oktoberanbefalingene. Med tydelig inspirasjon mastodonten Jetpack Joyride, slenger spillet deg ut i en lang løpetur gjennom dunkle grotter stappfull av alskens beist og feller. Men der sjangeren som regel kun krever at du hopper eller flyver elegant over hindringene, krever Punch Quest litt mer «hands-on-action» – bokstavelig talt.
Som navnet antyder må du nemlig gå i håndgemeng med skjelett, flaggermus flyvende magikere og en horv andre spillmonsterklisjeer. Du deljer løs på to måter: trykk på venstresiden av skjermen for en uppercut og et påfølgende nedslag, eller hamre på høyresiden for mer horisontale slagkombinasjoner. Nevekampene gir spillet en enkel, men likevel imponerende dybde sjelden sett i sjangeren.
Spillet skiller seg videre positivt ut ved å inkludere veivalg, sjefskamper og utallige skjulte godbiter. Du kan låse opp ferdighetskrefter, kosmetiske hatter og farger, og andre oppgraderinger. Den stilfulle estetikken gjør også sitt for å skille spillet fra røkla.
I det som ender opp med å bli en herlig blanding av det sjangerens beste elementer, greier spillet å være blant månedens virkelige godbiter. Dersom du kun har planer om å gå til innkjøp av ett spill denne måneden bør det være Punch Quest.
Pixld
Sjanger: Hjernetrim Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Airtight GamesKan kjøpes her
Pixld er et enkelt og greit puzzle-spill fra Airtight Games, studioet bak sommerens Portal-aktige Quantum Conondrum. Studioets mobildebut befinner seg helt i andre enden av spekteret, og kvitter seg med intrikate gåter til fordel for en mer grunnleggende spillopplevelse.
Konseptet er enkelt. Du har en 5 x 5-gruppe med piksler som enten kan være lyse- eller mørkeblå. Du kan snu på pikslene ved å trykke på de, men da kommer alle de omkransende pikslene også til å snues. Målet er å få fire eller flere piksler i en firkantet gruppe til å ha samme farge, slik at de fjernes fra brettet.
I tillegg dukker det i ny og ne opp «power-ups» blant blåpikslene som for eksempel kan gi multiplikatorer eller ekstra tid på klokken. Spillet skilter med fire ulike modi som gir ulike innfallsvinkler til konseptet. Du kan race mot klokken, forsøke å holde deg til et visst antall trykk eller tvinge deg selv til å måtte få rensket minst fire piksler per tur.
Den minimalistiske stilen passer godt til det enkle konseptet – kanskje litt for godt. Pixld blir nemlig dessverre aldri videre innfløkt. Det holder seg til et grunnleggende nivå, og krever aldri mye av spilleren. Idéen blir et par hakk for enkel til å kunne vare i lengden.