Selv om butikkene og gatene flyter over av julestæsj, julelys julebrus, julemarsipan og gløgg, sliter jeg litt med å komme helt i julestemningen enda. Det kan være snømangelen som kverker en hver form for høytidsfølelse, eller det faktum at man stort sett kjøper sine egne julegaver når man bikker 25 år.
Mest av alt tror jeg det er mangelen på julespill på mobilfronten som har skylden.
Denne måneden kan vi blant annet by på fortreffelig ordlek, et knallsterkt gratis rytmespill, opp-ned-Tetris som faktisk virker, en kryssning mellom fugler og lasersverd og et fantastisk løpespill der nevekamp er hovedingrediensen.
Letterpress
Sjanger: Ordspill Pris: Gratis (kan låse opp ekstra funksjoner med penger) Type: Universal Utvikler: atebitsKan lastes ned her
Ettersom Wordefeud-dilla har dabbet av for en stund siden føles det trygt å grave frem et nytt ordspill. Letterpress skiller seg da også fra Scrabble-røkla, og prøver seg heller på nye nytt og spennende.
Det handler fremdeles om ordstaving, men i stedet for å gi spilleren seks bokstaver å velge i, får man hele 25. Scrabble-brettet er kastet ut, og i stedet skal man prøve å bruke så mange av de 25 bokstavbrikkene som mulig. Denne vrien gjør at spillet kan endre seg raskt fra runde til runde, og det lønner seg å planlegge ord et par hakk fremover i tid.
Når bokstavene brukes til å stave et ord skifter de farge, og legger til poeng til spillerens poengsum. Dermed må motstanderen prøve å vinne tilbake brikkene ved å bruke de selv. Dersom en av brikkene er fullstendig omringet av en farge, kan ikke motstanderen kapre den tilbake uten å først kvitte seg med de som ligger rundt.
Kampsøking-systemet fungerer knirkefritt via Game Center, men det er selvfølgelig mest moro å knuse en venn eller kollega fra vennelisten. Litt skuffende er det at spillet kun støtter engelsk ordbok, men man kommer langt med et greit britisk ordforråd.
TNNS
Sjanger: Arkade Pris: 14 kr Type: Universal, Android Utvikler: Rabbx/ Action Button EntertainmentKan kjøpes her
Spirrevippen og ironiklumpen Tim Rogers spillutviklingsalibi, Action Button Entertainment, er nå ute med sitt andre spill, TNNS. Denne gangen har de rottet seg sammen med Rabbx og kommet opp med en moderne tolkning av arkadeklassikerne Pong og Breakout, med glorete pastellfarger og lystig musikk.
Spillet skilter med enspiller- og tospillermodus. Enspillermodusen er en Breakout-klone, med en kontinuerlig og stadig vanskeligere brettklarering. Tospillermodusen er i all hovedsak Pong. Gimmicken kommer i form av at man kan skru ballen ved å vri fingeren like etter at den treffer «paddle»-en.
Men der ZiGGURAT solgte meg med sin utfordrende minimalisme, har jeg litt større problemer med å svelge TNNS. Fremdeles handler det om å spille seg til opplærte ferdigheter, slik at man kan takle de stadig vanskeligere brettene. Problemet er at jeg ikke klarer å stille meg helhjertet bak de tilsynelatende enkle kontrollene.
En iPhone-skjerm er for liten til at jeg med presisjon kan styre «paddle»-brettet for å forhindre at ballen faller ned. Samtidig føler jeg at «paddle»-styringens forsinkelse burde ha vært fjernet. På tross av disse feilgrepene er TNNS spennende nok til å teste ut, men ikke godt nok til å dvele ved over lengre tid.
Groove Coaster Zero
Sjanger: Musikk/rytme Pris: Gratis Type: Universal Utvikler: TaitoKan lastes ned her
Epilepsifesten Groove Coaster har nå fått et gratistilbud. Dersom du var for gnien til å kvitte deg med 21 kroner for å få fullversjonen (hva er galt med deg?!), har du nå fått muligheten til å rette på dine feilskjær uten å betale en eneste krone.
Groove Coaster Zero inneholder alle sporene fra det opprinnelige spillet, men endrer en del på hvordan man skaffer seg ekstra spor utover de inkluderte. Kort og godt har hele systemet blitt «free-2-play»-ifisert, med spillvaluta og anbefalte nedlastbare spor som du kan prøve før du kjøper.
Bak det nye rammeverket ligger det samme enkle konseptet som gjorde Groove Coaster til et fantastisk mobilspill – du trykker i takt med den poppete musikken, basert på visuelle pekepinn som forteller deg når og hvordan. Det fungerer ypperlig, og kan bli utfordrende når du tromler i vei på de høyeste vanskelighetsgradene.
Mye av nytelsen avhenger av at du klarer å fordøye litt mer japansk house/dance/trance enn den gjengse snusleppe-trønder. Klarer du det, er det mer enn nok å hente uten å begynne kronerullingen. I år som i fjor kan designer Reisuke Ishida lene seg tilbake og være stolt over å ha en av iOS-plattformens beste rytmespill på merittlisten.
Dream of Pixels
Sjanger: Arkade Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Dawn of PlayKan kjøpes her
Selv om Tetris-konseptet nå har rundet godt over 20 år dukker det fremdeles opp nye og spennende varianter. Dream of Pixels snur alt på hodet – her skal du løsne blokker fra en allerede bestemt masse av kuber, mens skjermen beveger seg nedover.
Under overflaten er dette stort sett Tetris i en fin ny innpakning. De samme strategiene benyttes, og konseptvrengningen bringer bare et par få nye tilskudd til spillet. Det er likevel mer enn nok til å blåse liv i den gamle, standhaftige flammen. Samtidig fungerer denne vrien mye bedre enn Tetris gjør på berøringsskjermene.
Her er det modi i fleng, men de fleste er varianter på den klassiske spillformelen skissert ovenfor. Unntaket er den herlige puzzle-modusen, som tvinger deg til å bruke forhåndsdefinerte brikker til å dekonstruere kubemassene. Den vakre sky-tematikken hjelper også på å sette en særegen smak på Dream of Pixels. Både de duse vannmalingsbakgrunnene og den drømmende musikken gjør sitt for å gjøre opplevelsen til noe annerledes og minneverdig.
Dream og Pixels revolusjonerer ikke Tetris-formelen, men tilføyer den akkurat nok variasjon til å trekke oppmerksomheten bort fra de andre lignende konseptene.
Angry Birds Star Wars
Sjanger: Fysikk Pris: 7 kr (21 kr for HD) Type: iPhone, iPad, Android Utvikler: RovioKan kjøpes her eller her (HD)
Ingen burde være overrasket over at melkekua Angry Birds så sitt snitt til å håve inn litt gryn på å blande blod med Star Wars-lisensen. Spørsmålet handler heller om Rovio greide å gjøre noe spennende med denne merkevare-foreningen, eller om det hele bare ble en flau suppe av resirkulerte idéer.
Svaret blir et slags «tja». Det handler fremdeles om å slenge fugler på griser, men med nye verktøy og hindringer. For eksempel kan de røde fuglene, stilisert med Mark Hamil-sveis, nå bruke lyssverd til å hugge gjennom hindringer eller rikosjettere blaster-skudd, mens den gule fuglen kan skyte selv.
Nivåene har da også blitt bygd enda mer rundt fuglenes ferdigheter enn tidligere. Når du sender fuglen på sin flyveferd, må du i høyere grad enn tidligere tenke gjennom hvordan ferdighetene kan brukes til å skape kjedereaksjoner for å få has på grisearmeen.
Anbefalingen koker likevel ned til om du klarer å tåle enda et Angry Birds-spill uten de helt store forandringene. Ferdighetsfokuset er nok for meg, men etter en haug av tidligere Angry Birds-spill de siste par årene er det lett å bli lei. Dersom du ikke er mett på fugl enda er det bare å slenge seg på – Angry Birds Star Wars er blant de beste.