Det er bare få dager siden iPhone 5 deiset ned i Norges mange Eplehus. Dessverre har jeg ikke hatt betydelig med tid til å fikle med den nye dingsen, så den som håpet på en god spilltest av den nye telefonen må nok smøre seg med litt tålmodighet.
I stedet kan jeg denne gangen by på en hel rekke med godbiter. September og august har vært to herlige måneder for spill på iOS, og toppkarakterene formelig hagler. Månedene har bydd på alt fra iOS' vakreste plattformspill til behagelig celledeling, fra nyutgivelser av konsollspill til ambisiøse iPad-eventyr.
Super Hexagon
Sjanger: Arkade Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Terry CavanaghKan kjøpes her
Månedens kanskje ypperste godbit er faktisk også månedens enkleste – i hvert fall designmessig. I Super Hexagon styrer du en liten trekant til venstre og høyre, for å navigere i en labyrint av heksagonale, pentagonale og kvadratiske linjefigurer som kommer mot deg. Det er alltid en åpning – trikset er bare å navigere seg dit før veggene slutter seg inn om deg.
Men gud, så vanskelig det er! Selv på det første brettet tar det litt tid før du klarer å holde tritt med veggene. De første par rundene møter de fleste veggen etter om lagt ti sekunder, mens de vanskeligere brettene er over før du rekker å si «månedens anbefaling».
Det geniale med Super Hexagon er at det virker å være perfekt til mobilen. Ingen lastetid, null uheldig kontrolldesign og ingen krav om lange spilløkter – bare ren og skjær mestring. Det enkle systemet gjør det lett å plukke opp, men om man skal ha noen sjans på ledertavlene må man investere en god slump med tid i å perfeksjonere labyrintnavigeringen.
Sugerende chiptune-musikk og et intenst, fargerikt utseende som kan minne om en syretripp gjør også at spillet skaper seg en umiskjennelig identitet. Kampen om toppen av ledertavlene i Super Hexagon er hard og strabasiøs, men veien dit er underholdende, engasjerende og energisk.
Bastion
Sjanger: Eventyr Pris: 35 kr Type: iPad Utvikler: Supergiant GamesKan kjøpes her
Om du av en eller annen grunn hoppet over fjorårets XBLA-høydepunkt, Bastion, får du nå en ny sjanse. Den herlige stemningen er fremdeles til stede, og de akrylpregede bakgrunnene er som alltid herlige. Supergiant Games kritikerroste spill overlever dog ikke overgangen til iPad så godt som det kanskje burde.
Som situasjonen er med mange andre iPad-spill, er det kontrollene som er problemet. Supergiant tilbyr to muligheter for å styre den ikoniske The Kid. Enten kan du bruke virtuelle knapper til å spankulere og hugge fiendene, eller så kan du prøve et mer minimalt kontrolloppsett der figuren angriper automatisk og du peker ut veien.
De virtuelle knappene er faktisk å foretrekke. Med det andre oppsettet er det for lite kontroll over hva du gjør. Dessverre kan ingen av mulighetene måle seg helt med den presise spakekontrollen spillet hadde i fjor, og opplevelsen lider litt av dette.
Ellers er heller ikke bildeoppdateringen helt på nivå med Xbox 360-utgavens 60 bilder i sekundet. Men det er Bastion, og det fungerer så godt som man kan forvente uten knapper. Om dette er den eneste muligheten man har til å prøve spillet er det nok bare å kjøre på, men om man kan fikle frem Xbox 360-spaken og spille det på TV-en er det absolutt å foretrekke.
The Simpsons: Tapped Out
Sjanger: Sosialt Pris: Gratis Type: Universal Utvikler: Electronic ArtsKan lastes ned her
Jada, dette er ikke et helt ferskt spill. Opprinnelig kom det ut tidlig i år, men EA måtte fjerne det etter at serverne ikke taklet pågangen. Etter mye om og men ble det sluppet igjen i midten av august, og derfor tar vi en titt på hva gjengen fra Springfield har å by på nå.
Etter at Homer har sprengt Springfield i fillebiter har du frie tøyler til å bygge opp byen igjen slik du ønsker. Det enkle konseptet minner om de fleste sosiale byggespill, og som alltid er målet å bygge deg en stor, fin by med de midlene du klarer å opparbeide deg.
Det er ikke til å stikke under stol at The Simpsons: Tapped Out spiller en del på de mer lugubre sidene ved mobilspill. Spillet er gratis, men oppfordrer brukerne til å betale for smultringer for å kutte ned på byggetid og betale for premium-elementer.
Det spillet berger mye på er den sjarmerende humoren, det gode stemmeskuespillet (utført av de opprinnelige skuespillerne) og den autentiske stilen. Skal man først hive seg over et slikt sosialt spill er The Simpsons: Tapped Out en av de beste kandidatene, men er bare så vidt godt nok til å få en anbefaling.
The Walking Dead Episde 2: Starved for Help
Sjanger: Eventyr Pris: 35 kr Type: Universal Utvikler: Telltale GamesKan kjøpes via original-appen
Telltale Games fortsetter sitt zombieeventyr med episode to i The Walking Dead-serien denne måneden. Med undertittelen Starved for Help er det ingen stor hemmelighet at fokuset denne gangen er på Lee, Clementine og resten av de overlevedes kamp om å få i seg næring.
Beskyldningene henger løst, konfliktene føles ut som om de når som helst kan ende i vold, og stemningen er heller utrivelig i den lille leiren. Og som vanlig blir du tvunget til å prioritere enkelte personer over, kalkulere hva som er viktig for deg og din overlevelse.
Episoden har ikke samme pangeffekt og ferskhet som den første, men fortsetter med å definere hvem Lee egentlig er, og hvilke mennesker han vil stole på videre. Konturene av konsekvensene valgene dine har skimtes gjennom de to-tre timene det tar å spille episoden, og det ligger noen frampek å vaker i noen av de vanskeligere valgene.
Som vanlig er ikke en iPad eller en iPhone like kraftig som en PC eller konsollene, men det ser ikke så verst ut likevel. Det er litt småstotring av og til, men det kan lett tolereres. Det er dog litt synd at Telltale Games virker å ligge én måned etter PC- og konsollutgivelsene av episodene – akkurat da episode 2 dumpet ned på iPaden min satt de andre og gliste seg gjennom episode 3.
The Room
Sjanger: «Hidden object» Pris: 35 Type: iPad Utvikler: Fireproof GamesKan lastes ned her
Da jeg fyrte opp The Room hadde jeg egentlig ganske lave forventninger. Jeg har til gode å finne et virkelig underholdende «hidden object»-game, men The Door er det nærmeste jeg har kommet hittil.
Den største blemmen et såkalt «hidden object»-spill kan gjøre er å ikke investere tid og ressurser i å skape en god stemning. Hvorfor i alle dager skal man ellers gidde å trykke seg gjennom de mange skjermene? Heldigvis har Fireproof Studios forstått dette, og skaper en verden du får lyst til å engasjere deg i – alt fra den dunkle musikken, de halvmørke rommene og de mange mystiske brevene fungerer som smurt.
Stjernen i showet er nok uansett de finurlige gåtene. Hver gang du kommer inn i et nytt rom begynner du å spane etter hemmeligheter, og prøver å forstå hva kontrapsjonen foran deg skjuler av kriker og kroker. Gåtene er alltid lagt opp slik at med litt leting er det åpenbart hva som må gjøres.
Det er noe barnlig herlig med å skru på alle knottene, skruene og nøklene, og man sitter alltid og lurer på hva som skjuler seg bak neste avlukke, skuff eller knott. Det hele er over på et par timer, men da er det snakk om et par timer med grubling, stemningsfull leting og iPad-kos.