Feature

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

Vedhogst og dyrehageblodsport er noen av godbitene fra august.

1: Side 1
2: Side 2
Spectromancer HD.

Spectromancer HD

Sjanger: Kortspill Pris: 28 kr (14 for iPhone-utgaven) Type: iPad og iPhone Utvikler: Three DonkeysKan kjøpes her

Den enkleste måten å beskrive Spectromancer HD på er å kalle deg Magic: The Gathering light. Det betyr dog ikke at spillet er dårligere enn sin sjangerbror, bare ikke like komplekst. Her slipper du kortsamling, stokkbygging og andre trauste sjangerelementer, og kan i stedet fokusere på det som egentlig betyr no: selve kampene.

Hver spiller begynner kamprunden med et kort av hver av de fire elementene, i tillegg til et kort basert på klassen. Du bruker så kortene til å nedkjempe fienden ved å legge de ut på spillområdet. Det finnes to korttyper: monstre og magiske formler. Førstnevnte slår fra seg helt til de blir felt, mens sistnevnte kan brukes én gang.

Spectromancer-trailer.

Dybden kommer i form av enhetenes spesialegenskaper og formlenes effekt, noe som sørger for at spilleren må tenke strategisk på hvilke kort som fungerer godt sammen. Det er likevel ikke så komplisert som det kan virke, og allerede etter et par runder i enten kampanjemodusen eller enkampsmodusen begynner du å få taket på det.

Spectromancer HD er pent, men støtter dessverre ikke retinaoppløsningen på den nye iPaden. Musikken er heller ikke noe å skryte overdrevent av. Inklusjonen av flerspiller, både lokalt og over nett, er hyggelig, men det litt tungvindte sammenkoblingssystemet gjør at nettkamper ikke er helt optimale.

Puzzle Craft.

Puzzle Craft

Sjanger: Byggespill Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: ChillingoKan kjøpes her

Av og til dukker det opp et spill du vet du burde mislike. Et spill som er så gruelig enkelt, der mål og mening er diffuse, og der alt du trenger å gjøre er å bygge noe til å bli gradvis større. Puzzle Craft er et slikt spill, så hvorfor misliker jeg det ikke?

Du bygger din egen by opp ved å sanke inn korn og mat, samt grave etter mineraler. Etter hvert som byen vokser får du tilgang til nye verktøy og bygninger som letter på sankearbeidet. Selve sankingen foregår på en separat skjerm der du tegner linjer mellom tre eller flere av samme type ting, for eksempel korn, kyllinger eller mineraler.

Les også
Epic Mickey 2 lev vidare
Puzzle Craft.

Minispillet er enkelt, men krever akkurat nok av spilleren til at det ikke føles redundant. Stadig låser du opp nye ting å sanke inn, og verktøyene blir mer og mer viktige for prosessen. Du dras rett og slett inn i en dopaminspiral som baserer seg på å låse opp nye ting, sanke, låse opp nye ting, sanke, men det blir litt for enkelt. Jeg skulle gjerne sett at det var et mer komplisert minispill som drev det hele.

Merkverdig nok følte jeg meg aldri presset til å benytte meg av mikrotransaksjnoene – spillet har funnet den magiske balansen der det lett holder å punge ut den lille engangssummen. Når Puzzle Craft i tillegg har et sjarmerende ytre, er det toppen av kransekaka. Nei, det er nok ikke noen direkte klassiker, men det er svært vanskelig å legge fra seg.

Mikey Shorts.

Mikey Shorts

Sjanger: Plattform Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: BeaverTap GamesKan kjøpes her

Plattformspill har som regel et stort problem på berøringsskjermer. Mangelen på følbare knapper kan føre til at man trykker feil og lander i avgrunnen. Noen få spill har greid å overkomme dette hinderet, kanskje mest merkbart League of Evil. Nå kan også Mikey Shorts føyes til på denne eksklusive listen.

På tross av det überteite navnet makter nemlig Mike Shorts å by på et speedrun-plattformspill av ypperste klasse. Her er det nemlig ingen avgrunner, ingen fiender som kan skade deg. Alt handler om hurtigheten, flyten i det hele. På veien mot målet skal du også vekke statuer til live og sanke inn mynter for å få maks uttelling.

Mikey Shorts-trailer.

Etter et par runder i historiemodusen låser du også opp en utfordringsmodus. Her raser klokken nedover i stedet for oppover, slik at du har en bestemt tidsfrist på deg til å komme deg i mål. Plattformfølelsen er herlig, og Mike hopper, flyter og lander akkurat slik du forventer.

Det mest skuffende med Mikey Shorts er nok det platte utseendet. Selv om brettene skifter ham av og til koker det hele stort sett ned til rene fargeforandringer. De opplåsbare hattene er heller ikke verdt å skrive hjem om. Men med god plattformfølelse i helt greie brett er Mikey Shorts lett å anbefale.

Zookeeper Battle.

Zookeeper Battle

Sjanger: Puslespill Pris: Gratis Type: Universal Utvikler: KIiteretsu Inc.Kan kjøpes her

Er det én ting det ikke skorter på på App Store er det match-3-spill. Den uhyre populære sjangeren fikk et godt fotfeste tidlig i mobilspillenes barndom, og har ikke sluppet taket siden. De fleste er bare oppgulp av hverandre, men av og til kommer det et originalt lysglimt i søkelyset. Forrige måned var det ypperlige 10000000 – denne måneden er det Zookeeper Battle.

Her er det geniale at du ikke spiller omgangene i et vakuum. Hver kamp foregår over nett mot en motstander. Målet er å matche tre eller flere dyr – noen av dyrene gir angrepspoeng mens andre gir forsvarspoeng. Først spiller du en runde med en tidsfrist. Så utspiller det seg en automatisert kamp mellom din og din motstanders avatar, der den med flest poeng vinner.

Zookeeper Battle.

I tillegg er det flere gjenstander du kan ta i bruk som kan påvirke utfallet av kampene. Litt surere er det at spillet har implementert et system som gjør at du tidvis må vente på å få lov til å spille en kamp til – eller punge ut for å få spille mer. Heldigvis går det på det meste bare seks minutter før du kan spille en ny kamp, og du kan lade opp opp til seks kamper mens du er borte.

Du stiger eller synker i kamppoeng etter som du vinner eller taper kamper, noe som gjør at hvert eneste tap føles som et personlig nederlag. Men det er svært avhengighetsskapende, og kampene er så raske å enkle at det er enkelt å suse gjennom fire-fem på en gang.

Emergency.

Emergency

Sjanger: Strategi Pris: 28 kr Type: Universal Utvikler: BeaverTap GamesKan kjøpes her

Hvordan hadde du taklet en nødsituasjon, for eksempel en stygg bilkolisjon, dersom du måtte lede redningsarbeidet? I Emergency får du prøvd deg som redningsleder, og må dirigere ambulansepersonell, brannvesen og andre instanser for å håndtere nødsituasjonen så godt som mulig.

Dette skjer i scenarioer med stadig økende vanskelighet. I begynnelsen får du en god opplæring i hvordan systemene virker, men etter hvert som spillet utvikler seg blir det mer og mer å holde styr på. De ulike redningsinstansene er også avhengige av hverandre – for eksempel må politiet hjelpe med å fjerne nysgjerrige kikkere slik at ambulansepersonalet kan komme seg frem dit de skal.

Emergency-gameplay.

Det går litt tregt i enkelte av scenarioene til tider, og du kan bli frustrert over at krisesituasjonspersonalet ikke virker å ha noen form for intelligens. Figurenes animasjon kunne også godt ha vært litt mer gjennomført – akkurat nå ser de ut som om de hører hjemme i sanntidstrategispill fra begynnelsen av 90-tallet. Dette blir likevel bare litt småpirk i det som er et spennende og anderledes spillkonsept.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden