The Sandbox
Sjanger: Arkade/endeløs Pris: Gratis (med mikrotransaksjoner) Type: iPhone Utvikler: BulkypixKan lastes ned her
The Sandbox er kanskje det merkeligste spillet blant denne månedens anbefalinger. Oppskriften består av en dash spill og et par spiseskjeer kjemisett, og minner kanskje mest av alt om fjorårets From Dust. Basisen er at du har tilgang til store deler av periodetabellen vi alle kjenner fra naturfagtimene, og kan mikse og matche ulike elementer og egenskaper for å oppnå kjemiske reaksjoner.
Spilldelen i The Sandbox består av en oppdragsmodus som tjener to funksjoner: du blir lært opp i spillets mange menyer og mekaniske nyanser, og tjener samtidig opp mana som brukes for å låse opp nye egenskaper. Ett oppdrag kan være å få et fjell til å forvandles til en vulkan. Dette oppnås ved å hugge et lite hakk i steinmassen og fylle hullet med brennende olje. Oljen vil da varme opp stenen til å bli til lava.
I tillegg til oppdragsmodusen har du en frimodus der du kan leke deg fritt med de opplåste elementene og objektene. Her er det fritt frem til å bygge ditt eget lille todimensjonale pikselvindu, men veldig givende er det ikke. Spillet lener seg også for mye på mikrotransaksjoner. Det blir litt for gjennomskuelig, og selv om jeg ikke har noe i mot å betale 14 kroner for mer mana, knuger jeg mer på pengeboka enn om appen i seg selv hadde kostet penger.
Med en tiltalende og sjarmerende pikselstil som minner om eldre PC-spill er The Sandbox et artig og unikt eksperiment. Det er verdt å prøve, om så bare for å leke guddommelig kjemiker i en times tid.
Score! Classic Goals
Sjanger: Sport Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: First TouchKan kjøpes her
Lite er mer tilfredsstillende enn å være tilskuer til et skikkelig kremmål. Når ballen treffer krysset helt perfekt etter et tilsynelatende umulig frispark, eller når en guddommelig pasning gjør at spissen kun har keeperen mellom seg selv og målburet, faller jubelen lett – både foran tittekassa i stua, og på stadion.
De smarte folkene i First Touch har skjønt dette, og har nå kommet med et spill der du kan rekreere både nye og gamle klassiske mål. Foran hvert mål får du oppgitt veiledende streker som antyder hvordan pasningene og skuddene skal ligge. Selve målprosessen vises i sanntid, men stopper for hver gang en pasning eller et skudd skal legges, slik at du kan tegne opp den riktige ruten.
Her må du skru ballen korrekt, samt anslå styrkegrad i de vanskeligere gradene. For hvert klassiske mål belønnes du med alt fra en til tre stjerner, ut fra hvor nøyaktig du er med skuddene og pasningene. Sanntidsmålene presenteres i en robust grafikkmotor med forholdsvis gode animasjoner.
Levetiden er nok likevel ikke veldig lang, og du pløyer deg gjennom de 80 brettene i de to vanskelighetsgradene relativt raskt. Bonusmodusen, som du låser opp helt til slutt, hjelper likevel litt med variasjonsaspektet. Dersom du bare er litt en smule interessert i fotball er Score! Classic Goals helt klart verdt å oppleve.
Oh! Cube
Sjanger: Gåtespill Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Auer MediaKan kjøpes her
Oh! Cube er i bunn og grunn en iOS-utgave av hjernetrimspillet Picross 3D, som kom til Nintendo DS for et par år siden. Du meisler ut tredimensjonale former (slik som en vannmelon eller en hund) fra en gruppe med blokker basert på opplysninger om hvilke av blokkene som skal hakkes i stykker. Du må selv tenke deg til hvilke blokker du må beholde og hvilke du må kvitte deg med basert på tall. Dersom en rad har fem blokker, og er merket med et tretall, betyr det at to av blokkene kan fjernes.
Dette er antageligvis det iOS-spillet som utseendemessig minner mest om noe Nintendo kunne ha stått bak. Allerede i innføringsguiden møter vi ei nett lita kube-jente som snytt ut av noe på 3DS eller Wii. Det visuelle utseende er generelt fargerikt, og den søte og lystige musikken gjør også sitt for å oppnå den barnlige stemningen mange sikkert forbinder med Nintendo.
Spillet er overraskende utfordrende, og på de vanskeligere gåtene vil du se deg nødt til å sette hjernen på høygir for å finne løsningen. Når du til slutt kommer inn i rytmen er spillet uhyre vanskelig å legge fra seg, og du føler deg smart for hver eneste figur du hakker frem. Det eneste ankepunktet er det litt trøblete berøringsresponsen – av og til må du trykke flere ganger for at blokken skal hugges eller merkes. Dersom du tåler en hjernetrim-utfordring er det bare å hive seg over Oh! Cube.
Jumping Knights
Sjanger: Arkade/endeløs Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Nlink Inc.Kan kjøpes her
Jeg må innrømme at jeg aldri var en storfan av Doodle Jump. Det vertikale evighetsspillet med den enkle grafikken fanget meg aldri helt. Derfor er det litt rart at jeg nå har fått dilla på Jumping Knights, et spill som kan sies å være en blåkopi av hoppespillet med den rare figuren.
Konseptet er enkelt: Du er en liten knekt som spretter mot skyene, plattform etter plattform. På veien plukker du opp små poengdiamanter, og en rekke «power-ups» som du kan bruke for å få en boost i hoppinga eller for å beskytte deg mot fiendtlige beist.
Du kan også sveipe sverdet ditt mot beistene for å være sikker på at de ikke ødelegger den vertikale turen, men stort sett er det nok å bare holde avstand. Til tider dukker det likevel opp et par sjefsbeist som må beseires for å komme seg videre, noe som byr på sårt trengt variasjon fra den evinnelige hoppingen.
Det jeg savner mest er en tydelig oversikt over hvor nært jeg ligger rekorden mens jeg spiller. Ellers fungerer tilt-styringen optimalt, og sverdsveipene er lette å utføre. De mange egenskapene du plukker opp er også med på å gjøre det hele mer spennende, og de korte omgangene gjør at terskelen er lav for å bare prøve én gang til. Jumping Knight kan trygt innlemmes i resten av evighetsspillsamlingen, bare ikke forvent noe revolusjonerende.
Bubble Pig
Sjanger: Plattform Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Donut GamesKan kjøpes her
Hva med et plattformspill der du alltid hopper selv? I Bubble Pig trenger du nemlig kun å forholde deg til om du vil til venstre eller høyre i brettet, utnytte tiden du er i luften godt, og utføre presise landinger.
Gjennom 40 varierte brett spretter du rundt omkring, unngår de farlige revene og sanker inn frukt og mynter. Hovedmålet er likevel å skru på mellom en og tre lysbrytere i brettet, mens de andre distraksjonene kun påvirker sluttscoren og antallet med stjerner du oppnår.
Brettene er behagelig varierte, og du blir stadig introdusert for nye spillelementer du kan leke med. En av favorittene for undertegnede er landingsblinken som gir deg poeng basert på hvor nøyaktig du treffer målskiven når du deiser i bakken.
De enkle berøringskontrollene passer ypperlig til spillet, og fornemmelsen av den sprettende grisens fysikk er fremragende. Estetisk sett er Bubble Pig ikke særlig spesielt. Det grafiske utrykket er passende, men ganske kjedelig. Det samme gjelder lydsporet. Heldigvis gjør spillfølelsen opp for den lunkne estetikken, og sørger for at Bubble Pig er verdig en anbefaling.
Les også: Månedens anbefalte Android-spill (april)
Les også: Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill (april)