Feature

Månedens anbefalte Android-spill

Denne gangen har vi funnet frem influensa på steroider og Rayman uten bremser.

1: Side 1
2: Side 2

League of Evil

Luftakrobatikk.

Sjanger: Plattform
Pris: Gratis prøveversjon, 6 kr for fullversjon
Type: Android, iPhone, iPad
Utvikler: NoodleCake Studios
Last ned prøveversjon her

Det populære Leauge of Evil har eksistert på Apples enheter en god stund, og ble nylig også utgitt for Android. I dette retroplattformspillet er gale forskere i gang med alle mulige uhyrligheter, og vi spiller en agent som får i oppdrag å stoppe dem. Målet for hvert brett er å slå ned en forsker, i tillegg til å plukke opp dokumentmappen hans som bonusoppdrag.

I tillegg til en nokså pinglete forsker, får brettene gradvis flere forsvarsmekanismer som må unngås, og bevæpnede vakter som må tas ut. Vi har kun hendene til å slåss med, så vakter må tas ut på nært hold. Enkelte steder er disse plassert nokså utfordrende. Figuren dør nemlig av første kule, og vaktene skyter umiddelbart etter at de ser deg. Posisjonering i forhold til disse er derfor oftere lettere sagt enn gjort.

Hovedutfordringen er likevel å komme seg frem. Agenten kan hoppe opp langs vegger, og brettene er designet med tanke på ganske vill luftakrobatikk. Å lande på rett sted er til tider vanskelig, og skaper en del komiske situasjoner. Kombinasjonen av utfordring og ufrivillig komikk gjør dette til en hyggelig avveksling dersom man er i retrohumør.

Indestructible

"Umulig å ødelegge" er vel å ta litt hardt i.

Sjanger: Action
Pris: Gratis
Type: Android, iPhone, iPad
Utvikler: Glu Mobile
Last ned her

Indestructible kan best beskrives som et bilkampspill i fugleperspektiv, med hovedfokus på online flerspiller. Det er tre moduser i tilegg til øving alene; dødskamp, "fang flagget" og desarmering av bombe. Du blir gitt en bil eller annet kjøretøy utstyrt med våpen, og styrer denne med et styrepaddeoppsett lignende det man finner i skytespill for berøringsskjerm.

Dette er et spill man kommer fort i gang med, og som ikke minst har evnen til å suge spilleren til seg. Det tar kort tid å finne noen å spille mot, og kontrollsystemet fungerer bra. Likevel er det et problem at det tar veldig lang tid å bygge seg opp kjøretøy og utstyr dersom man ikke vil benytte seg av småbetalinger. I tillegg er det ingen matching av spillernivå, så man får fort følelsen av ikke å komme seg videre uten å betale. Dette siden det er vanskelig å vinne mot topp utstyrte motspillere.

Betalingspresset forsurer opplevelsen nokså mye, særlig siden enspillerdelen egentlig har pent lite for seg; den er knapt underholdende som ren øving. Dette er et eksempel på et spill som hadde blitt langt bedre dersom utvikleren hadde dempet forretningsmodellen noe. Likevel er spillet i seg selv absolutt verdt en titt, og det er fullt mulig å bygge seg opp uten å trekke kortet; det tar bare litt vel lang tid.

Les også
Anmeldelse:

Rayman: Jungle Run

Rayman har mistet bremsene, men smiler likevel.

Sjanger: Plattform
Pris: 17,61 kr
Type: Android, iPhone, iPad
Utvikler: Ubisoft
Kan kjøpes her

Rayman har vært i farten i det siste, og nå har han mistet bremseklossene. Jungle Run er nemlig et løpespill, eller kanskje mer nøyaktig, en videreutvikling av løpespillene. Her er ikke oppgaven bare å hoppe over hindre og stup. Vi får også tilgang til flere av Raymans velkjente egenskaper, som for eksempel muligheten til å bruke håret som "helikopter". Banedesignet blir på grunn av dette langt mer oppfinnsomt enn i mer tradisjonelle løpespill. Brettene deles inn etter hvilken av Raymans hovedegenskaper som er i sentrum, noe som fungerer bra, og gir god variasjon i spillestil.

I tillegg er det plassert slynger og andre elementer utover i brettene, som kan brukes til å endre retning ved å kaste seg over på andre plattformer, og lignende. Dermed er mye av "gåteløsningen" fra klassiske plattformspill tilbake, hvis man vil plukke opp alt av bonusgjenstander underveis. Forskjellen her er at det ikke er mulig å snu hvis man skjønner at man har tatt feil retning.

Siden målet er å samle opp mest mulig bonusgjenstander, medfører dette gjerne nokså mange forsøk på hvert brett. Særlig hvis man vil låse opp ekstrabrettene, som krever at man har fått med seg alle gjenstander på et visst antall baner i hver verden. Jeg må innrømme at jeg ofte hopper over slike mål i plattformspill, men denne gangen ble jeg faktisk hektet. Å forsøke på nytt var faktisk gøy, ikke noe jeg bare gjorde for å få tilgang til et ekstra brett. Dette er det første løpespillet jeg virkelig har latt meg begeistre av på lenge, og burde nærmest være et obligatorisk kjøp dersom du liker plattformspill.

Prince of Persia Classic

Der skjedde det igjen.

Sjanger: Plattform
Pris: Gratis prøveversjon, 17,45 kr for fullversjon
Type: Android, iPhone, iPad
Utvikler: Ubisoft
Last ned prøveversjon her

Prince of Persia er et av de vanskeligste spillene jeg kan huske fra mine tidligere år på barneskolen. Med mindre hukommelsen begynner å bli dårlig, klarte hverken jeg eller noen andre å fullføre spillet. Likevel satt vi klistret til skjermen i lange perioder, og gikk aldri lei. Denne utgivelsen er pusset opp grafikkmessig, men ellers så godt som helt lik.

Vi får derfor de samme nivåene, med den samme klatringen, fellene og letingen etter den riktige veien. Ubisoft har implementert en sommerfugl som kan vise deg vei, og et kart, men du står fritt til å la være å bruke dem. En av årsakene til den opprinnelige vanskelighetsgraden var tidsbegrensningen på en time. Denne er nå fjernet i normal-modus, men kan heldigvis slås på, dersom du skulle ønske det.

Dessverre har et annet, og mindre ønskelig, vanskelighetsmoment fra nittitallet også blitt med videre. Kontrollene var nemlig notorisk unøyaktige. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sklidd over kanter, eller så vidt bommet på et hopp, på grunn av dette. Kontrollene føles omtrent like unøyaktige nå som den gang. Akkurat den type trofasthet til originalen kunne jeg ha sett gjennom fingrene med at forsvant. Men på alle andre områder er Prince of Persia Classic en kjempegod utgivelse, og et velkomment syn på Google Play.

Plague Inc.

Et marerittbilde for WHO.

Sjanger: Strategi
Pris: Gratis prøveversjon, 6,02 kr for å fjerne reklame
Type: Android, iPhone, iPad
Utviler: Miniclip
Last ned prøveversjon her

Knapt noe kan sette mer frykt i en befolkning enn trusselen om en epidemi eller pandemi. Dette synes på alt fra billettsalget til filmer om temaet til legekontorenes timelister under svineinfluensaen for noen år siden. Plague Inc. er rimelig tørt og kjedelig i forhold til «virusfilmer». Dette er nemlig en pandemisimulator, bestående av et verdenskart som indikerer spredning, i tillegg til diverse kontrollpanel og statistikker. Det eneste som kan minne om action er enkelte lydklipp som spilles av i forbindelse med hendelser i verden.

Målet i simulatoren er å lage en epidemi som gjør slutt på menneskeheten. Temmelig drøyt, men lærerikt, og jeg er nesten redd for å si det: Underholdende. Man begynner med å velge typen mikroorganisme. Her har man valget mellom alt fra vanlige bakterier til designede biovåpen, men til å begynne med er kun bakterier låst opp. Hver gang man vinner, låser man opp en ny type organisme. Du kan også betale for å låse opp hvert valg, men det er lagt opp til at man skal spille hver kategori etter tur.

Spillet er gjennomført preget av dybde og behov for planlegging. Blir organismen for aggressiv tidlig, vil den bli oppdaget. Dermed vil også forsøket på å lage en kur starte tidlig. Hva slags land du bestemmer deg for å begynne i, vil påvirke hva slags egenskaper sykdommen trenger for å spre seg. Etter hvert får du "DNA-poeng" som kan brukes til å mutere mikroorganismen videre. Her er det avgjørende å følge med på hva som skjer i verden underveis, slik at man kan kontre eventuelle mottiltak. På ingen måte et realistiskhendelsesforløp, men effektene av hvordan du bruker poengene ser ut til å være nokså naturtro.

Det er utrolig mye man kan si om dette spillet, men en ting er sikkert: Dette er strategi på sitt beste. Spillet er enkelt nok i prinsippet, men det må tenkes langsiktig, man må tilpasse seg underveis, og det er ikke lett å forutsi hvordan det hele utspiller seg. Dette er et spill som utløser "en gang til"-mekanismen rimelig enkelt; forskjellen fra andre spill er at "en gang" i dette tilfellet utgjør halvannen time.

Indestructible, Rayman: Jungle Run og Infectonator ble testet på Samsung Galaxy SII. Resten ble testet på LG Optimus 3D.

Les også:Månedens anbefalte Android-spill (september)
Les også:Månedens anbefalte Android-spill (august)

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden