Pocket Clothier
Sjanger: Forretningssimulator
Pris: Gratis prøveversjon, 26,99 kr for fullversjon
Type: Android (testet)
Utvikler: Kairosoft
Last ned prøveversjon her
Kairosoft kommer stadig med nye spill, og har fått et velfortjent omdømme som utvikler av gode forretningssimulatorer. Jeg setter ikke minst pris på at de ligger unna mikrotransaksjonsmodellen, da slike spill for min del gjerne mister sin appell når det er tid for å kjøpe mer valuta. Pocket Clothier er en variasjon av den velprøvde malen fra blant annet Game Dev Story og Cafeteria Nipponica. Denne gangen skal du, som navnet tilsier, ta kontroll over en klesbutikk, og målet er å utvide mest mulig.
Som tidligere spill fra samme utgiver, er Pocket Clothier enkelt å komme i gang med, men har betydelig dybde dersom du ønsker det. Selv om man greit kan gå i overskudd ved å plassere ut klær og gjenstander mer eller mindre tilfeldig, er produktplassering en vesentlig del. Særlig viktig er det å plassere kompatible plagg i samme avdeling, slik at du frister kundene til å kjøpe hele antrekk. Lett tilgang til fasiliteter som prøverom, speil, toalett og hurtigmat er også viktig. Hvis man kan trekke kunder til butikken også for ting som mat og drikke, øker man sjansen for samtidig å selge dem klær.
I tillegg til å bygge selve butikken, gjelder det å øke popularitet ved å komme høyt opp på rangeringer når det gjelder ting som renhold, service og lignende. Her kan man melde seg på konkurranser på de områdene man er best, og tilpasse de ansattes evner etter behov. Etter hvert kan man holde forskjellige arrangementer og andre tiltak. Disse gir en midlertidig bonus på popularitet. Det er til enhver tid mer enn nok å gjøre, og det er viktig å satse pengene på riktig område.
Pocket Clothier er som sine forgjengere en solid forretningssimulator, og absolutt verdt pengene. Likevel må jeg innrømme at jeg får følelsen av å spille det samme spillet med nye klær. Variasjonen i detaljer er etter min mening stor nok til å rettferdiggjøre et kjøp, men jeg skulle gjerne se at Kairosoft tok litt større sjanser på å bevege seg bort fra sin vante formel.
The Naked Gun: I.C.U.P
Sjanger: Eventyr
Pris: 27,80 kr
Type: Android (testet), iPhone, iPad
Utvikler: DNA Interactive
Kan kjøpes her
Er man født på 80-tallet, er det så godt som umulig ikke å huske The Naked Gun. Disse komediene var svært populære. DNA Interactive har laget et eventyrspill i samme univers, og til tross for at dette ikke faller helt inn under min humor, er spillet nokså underholdende.
I.C.U.P tar form som et klassisk pek-og-klikk-eventyr. Lt. Frank Drebin Jr. har nylig vært igjennom et traumatisk samlivsbrudd, og nettopp flyttet inn i en ny leilighet. Det dukker naturligvis fort opp komplikasjoner – kakerlakker stikker nemlig av med en av hans personlige klenodier. Ikke overraskende er plottet fullt av absurditeter og latterligheter.
I tillegg til etterforskning gjelder det å samle penger – vår eminente etterforsker samler nemlig hermetikkbokser for å pante dem. Det ligger også ordentlige penger rundt om kring, i tillegg til sakspapirer som er på avveie og kakerlakker som kan knuses. Jevnt over er dette et hyggelig og avslappet eventyrspill av den gamle sorten, og ikke minst er dette en sjanger som egner seg godt på mobile enheter.
N.O.V.A. 3
Sjanger: Førstepersonsskyter
Pris: 49 kr
Type: Android (testet), iPhone, iPad
Utvikler: Gameloft
Kan kjøpes her
Skytespill på mobiltelefon har virkelig tatt seg opp, og Gameloft har stått for noen av de beste utgivelsene med N.O.V.A.-serien. De har nylig sluppet det tredje spillet i serien, og resultatet er flott. Dette er noe av det peneste jeg har sett på mobil så langt, og både videosekvenser og spillgrafikk holder svært høy kvalitet. Dette krever naturligvis mye plass; da jeg startet spillet første gang, måtte jeg laste ned 1,7 GB tilleggsdata.
I tillegg til en god enspillerkampanje, har spillet en onlinemodus som fungerer overraskende godt. Kontrollsystemet fungerer svært godt, til å være berøringsbasert. Selv om også andre spill benytter seg av samme prinsipp, med virtuell «joystick» på ene siden og avtrekker samt våpenkontroll på andre siden, er N.O.V.A. 3 svært responsivt. Både bevegelse og sikting fungerer godt. Vel å merke foretrakk jeg selv enspiller over flerspiller. Selv med gode kontroller er berøringsskjermer ikke like gode som tastatur og mus, og de datastyrte fiendene er programmert til å ta hensyn til dette.
Disse ulempene til tross: Gamelofts siste utgivelse er imponerende, både i en- og flerspillermodus. Førstepersonsskytere på touch-enheter begynner virkelig å bevege seg bort fra «proof of concept», og det er flott å se at også spill med fri bevegelse kan fungere bra. Så langt har jeg foretrukket skytespill hvor man kun sikter, og ikke kontrollerer figurens bevegelse. Dette endret seg med N.O.V.A. 3.
Commander Pixman
Sjanger: Plattform
Pris: Gratis
Type: Android (testet), iPhone
Utvikler: Noodlecake Studios
Last ned her
Det er få sjangre som kan vekke like mye nostalgi som plattformspillene. Selv om jeg tilhører Mario-generasjonen, hadde jeg også mine stunder med enda enklere plattformspill som liten. Disse husker jeg ikke bare som svært vanskelige, men også som utrolig engasjerende. Det samme kan sies om Commander Pixman. Spillet har en utrolig sjarmerende retrografikk, og det klarer å gjenskape klassisk gameplay av den gode, gamle typen.
Her er det få finurligheter, men store utfordringer. Det gjelder å komme seg i mål fortest mulig, uten å bli kverket av hindringer eller monstre. Kontrollsystemet er noe klønete, men den lille forsinkelsen mellom trykk og handling bidrar til en autentisk åttitallsfølelse. Akkurat denne gangen er litt unøyaktige kontroller derfor fullt tilgivelig – noe annet ville nesten føles som en anakronisme.
Man må belage seg på mange forsøk per brett i Commander Pixman. Likevel gikk jeg ikke lei. Det er svært strenge tidsmål per brett, men som i Continuity 2 er disse ikke et krav for å fullføre banen. I tillegg til den tradisjonelle hoppingen forbi hindre, har du en pistol til rådighet for å skyte monstre. Her må du handle raskt, siden de løper mot deg så fort du kommer innenfor deres rekkevidde. Hovedelementet i dette spillet er høyt tempo, og sammen med tidvis vanskelige hindre og ellers sjarmerende gameplay, er dette et meget godt retrospill.
Call of Cthulhu: Wasted Land
Sjanger: Strategi, rollespill
Pris: 13,85 kr
Type: Android (testet), iPhone, iPad
Utvikler: Red Wasp Design
Kan kjøpes her
Wasted Land fikk en god mottagelse til iOS-enheter tidligere i år, og har endelig blitt utgitt til Android. Det Lovecraft-baserte spillet kombinerer rollespill og turbasert strategi, og finner sted under første verdenskrig. En okkult gruppe har oppstått blant tyskerne, og historien dreier rundt britenes hemmelige kamp mot disse.
Wasted Land er gjennomført solid, godt balansert og har få svakheter. Miljøene er stemningsfulle, de forskjellige våpnene føles realistiske, og oppdragene er gode. Spillet har god dybde, men er ikke overdrevent komplisert. Jevnt over er det lite å utsette. Kombinasjonen av turbasert strategi og rollespill er vellykket, og tiden flyr fort av gårde mens man fullfører oppdragene.
Om noe, lot jeg meg plage av litt dårlig respons i noen av menyene, samtidig som enkelttrykk av og til ble oppfattet som dobbelttrykk. Jeg bestemte meg til sist for å prøve med en annen mobil, noe som av en eller annen grunn gjorde problemet mindre. Jevnt over har jeg ikke problemer med respons på noen av enhetene, og jeg regner derfor med at dette er en svakhet i programvaren. Likevel var dette ikke et stort problem etter å ha byttet mobil, og jeg kunne ikke annet enn å storkose meg med Wasted Land.
Call of Cthulhu: Wasted Land ble testet på en Samsung Galaxy S II. Resten av spillene ble testet på en LG Optimus 3D.
Les også: Månedens anbefalte Android-spill (april)
Les også: Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill (mars 2012)