EA tok mange på senga med Dead Space. Det solide skrekkspillet gjorde inntrykk på mange, og har med tiden blitt en serie og en satsning. Tidligere i år kom den etterlengtede oppfølgeren, som aldeles ikke skuffet. Mest overraskende var det likevel hvordan EA, som tidligere hadde en merkelapp som kyniske og konservative, turte å satse på et slikt konsept.
Ifølge EAs spillsjef, Frank Gibeau, er dette en linje de velger å legge seg på fremover. I hvert fall om vi skal tro hans intervju med spillbladet Edge.
– Det er sjeldent at det første spillet i en ny merkevare blåser folk ut av stolen. Det tok tre Grand Theft Auto-er, et par Call of Duty-er og et par Medal of Honor-spill før man fikk en hit. Du må bare satse. Det er ikke alltid enkelt, ettersom analytikere, journalister og investorer som ikke liker det blir forbanna, men du må stole på teamet ditt og dømmekraften deres, sier sjefen.
Utvider horisonten
Selskapet har tidligere uttalt at de ønsker å ta et steg bort fra seriemanien og melkingen av trygge konsepter, og at de heller vil gjenopplive konsepter vi ikke har sett på lenge eller lage nye. Dette er likevel ikke absolutt, og det har blant annet vært snakk om at oppfølgeren til kritikerroste Mirror's Edge har blitt satt på vent. Kanskje permanent.
Det burde likevel ikke utelukkes helt, Gibeau mener nemlig at man vet mer om hva brukerne liker nå til dags:
– Dead Space 2 fungerte godt, men vi ble også sjokkert over hvordan konseptet utviklet seg. Ansatte dro, vi fikk på plass en oppfølgerplan og lagde et bedre spill som selger bedre enn forgjengeren. Det kule med å lage spill nå er at du har tilgang til alle disse tallene om brukernes oppførsel. Du kan se hvilke brett de stod fast på og hva de likte, for så å skreddersy opplevelsen i en oppfølger.
– Du må gi det samme teamet sjansen til å lage det samme spillet noen ganger før de når potensialet sitt, avslutter han.
Dead Space 2 ble utgitt 27. januar, til PC, Xbox 360 og PlayStation 3.
Lurer du på hvilke spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!