Kingdom Come: Deliverance er et nytt, åpen verden-rollespill under utvikling hos tsjekkiske Warhorse Studios. Spillet benytter seg av førstepersons synsvinkel og kjører på CryEngine-teknologien, men i motsetning til andre store rollespill i samme stil har utviklerne valgt å legge det til en realistisk middelalderverden.
Det betyr blant annet at du ikke kan forvente å svi motstanderne dine med flammekuler og magiske lyn. Magi finnes nemlig ikke, og i stedet må du benytte deg av autentiske, middelalderske våpen.
Handlingen foregår i Det hellige romerske riket, som i middelalderen dekket det som i dag er Tyskland, samt Benelux-landene, Sveits og deler av Tsjekkia, Østerrike og Italia. Hvilke deler av riket vi får oppleve gjenstår å se. Spillets logo inneholder forøvrig årstallet 1403.
Utviklerne lover en ikke-lineær historie, svært detaljert miljøer, realistisk kamp både til fots og fra hesteryggen og muligheten til å ta del i store beleiringer og slag.
Lang og problematisk utvikling
Spillet har vært under utvikling lenge, men det er først nå at utviklerne har kunngjort hva det kommer til å hete. De har også lagt ut en debut-trailer, samt flere skjermbilder fra prosjektet. En nedtelling på nettstedet til spillet vitner om at vi vil få mer informasjon i slutten av januar.
Warhorse Studios ledes av hovedmannen bak det originale Mafia-spillet, Daniel Vávra. Han har lenge blogget om livet som liten, uavhengig utvikler med ambisiøse planer, og et gjennomgangstema har vært utfordringene med å få en utgiver med på laget. Det ser det fortsatt ikke ut til at studioet har klart.
Så langt har Warhorse holdt seg og prosjektet sitt i live hjelp av investeringer fra en forretningsmann i hjemlandet Tsjekkia, men det virker som mer penger er nødvendig for å fullføre spillet. Ifølge Eurogamer har utviklerne uttrykt interesse for folkefinansiering.
Planen er uansett å lansere spillet i løpet av 2015, for PC og neste-generasjons konsoller. Besøk det offisielle nettstedet for mer informasjon.
Om Warhorse skulle prøve seg med folkefinansiering blir de langt fra de første rollespillutviklerne som velger denne løsningen. Etterlengtede spill som Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera, Pillars of Eternity og Divinity: Original Sin finansieres helt eller delvis med folkets midler.