Kristian «akEz» Kornbakk har figurert i flere sesonger i Telenorligaen. Han har spilt på flere forskjellige Counter-Strike: GO-lag, og vært innblandet i både positive og negative ting. I sesongen som var ble han seriemester med Demise, som var et lag han hoppet inn på langt ut i sesongen på grunn av mange endringer internt i ligaen etter overgangsvinduet.
26-åringen fra Bodø, som for tiden bor i Bergen, forteller til Gamer.no om tilfeldigheter som gjorde at han til slutt bestemte seg for å satse på Counter-Strike.
– Jeg vokste opp som en fotballgal liten gutt som tidlig utviklet en kjærlighet for konkurranse. Satset fotball frem til jeg ble 19, og innså da at det ikke kom til å utvikle seg til noen karriere og bestemte meg da for å studere etter endt militærtjeneste. Gikk et år Psykologi på Universitetet i Bergen. Under dette studiet klarte jeg da å forelske meg i Counter-Strike igjen etter fire år med pause, så jeg bestemte meg tidlig for å begynne å jobbe deltid, dette resulterte i en 70% stilling på flyplassen, og hardtrening i Counter-Strike på fritiden.
Kornbakk forteller at han spilte Counter-Strike for første gang da han var cirka ni år. Da fikk han prøve spillet når hans stebror hadde LAN hjemme.
– Jeg husker at jeg fikk sitte på fanget og spille litt når han ga etter for masingen min om å prøve. Jeg synes det var ufattelig gøy der og da, men begynte ikke å spille fast før rundt 2006. Det startet litt med 1.6-utgaven av spillet, men alle kompisene mine på skolen spilte Source, så da måtte jeg bite i det sure eplet og gjøre byttet selv. Spilte ganske mye frem til 2010, og kom akkurat inn i det som het «Iinviten» på den tiden. Var på tur til å slå gjennom som spiller, men internettet jeg hadde oppi bygda på Hamarøy begynte å bli fryktelig ustabilt og umulig å spille på. Dette resulterte i at jeg måtte gi opp spillingen mot min vilje.
Eventyret fikk en brå slutt for Kornbakk, helt frem til han flyttet til Bergen for å studere.
– Når jeg flyttet til Bergen og fikk tilgang på bedre internett, ble det en naturlig konsekvens å spille litt for moro skyld igjen. Det var vel i starten av 2014 jeg installerte spillet igjen. Hadde ingen planer om å satse på det tidspunktet, men det var så gøy at jeg bare spilte og spilte, etter rundt ett års tid bestemte jeg meg for å ta det mer seriøst og har kontinuerlig spilt siden den gang, forteller han.
Tok på seg lederrollen når ingen andre ville
På spørsmål om hvem som er hans største forbilde eller idol innenfor Counter-Strike-miljøet, blir Kornbakk litt usikker, og må resonnere seg frem til en person.
– Det er fryktelig vanskelig å svare på. Jeg har aldri vært en person som idoliserer andre mennesker, men jeg kan respektere og beundre at noen er fryktelig god. Én spiller jeg virkelig beundret før i tiden var definitivt Ola «elemeNt» Moum. En spiller som hadde alt, vanvittig evne til å lese spillet, god treffsikkerhet, bevegelse, ledelse og vinnermentalitet. Alle disse evnene er ting jeg strever hver dag etter å bli bedre på, så om jeg skulle nevne en spiller, så må det være han.
Kornbakk er en av de beste lederne, eller «IGL» (in-game leader), som vi har i Norge. Mange spillere sier at det er mangel på disse. Kornbakk forteller at han har utviklet disse evnene over tid.
– Mine IGL-evner er noe jeg har utviklet over tid, når jeg startet med CS:GO så spilte jeg i et lag som het Badgers, hvor ingen egentlig ville lede, og jeg var den eneste klare ledertypen. Det falt egentlig bare naturlig at jeg tok på meg den rollen. Før jeg spilte i NOREG under «zEVES» nå nylig hadde jeg aldri spilt under en dedikert IGL, så jeg måtte egentlig bare ta lærdom selv. Se på demoer, studere spillet og dra mine egne konklusjoner på hvordan jeg ville strukturere spillet. Det man raskt finner ut er jo at det å være IGL ikke bare handler om å strukturere spillet når det er i gang, men man må også være en leder utenom spillet, og man må prøve å videreføre rette holdninger innad i laget, i tillegg til å fungere som et lim i gruppen.
Men det er ikke bare for sine lagkamerater, og for laget man lærer av å være IGL sier bodøværingen. Han sier også han har utviklet seg masse som spiller selv.
– En ting det å være IGL har hjulpet veldig med er å utvikle meg som individuell spiller. Man utvikler en forståelse for spillet og blir vanvittig allsidig i hvilke roller man kan spille om man ikke skal være IGL lenger, noe jeg føler hjalp meg mye i tiden i NOREG hvor jeg fikk vist meg fra en mye bedre side enn jeg hadde vist før. Jeg tror generelt ikke mange i Norge ser på seg selv som en dedikert leder. Tror de fleste bare tar strategier, og det er det. Derfor mangler fryktelig mange norske spillere som har en forståelse for detaljer i spillet og generelt lagspill.
Selv om Kornbakk har passert talent-alder, sier han at han fortsatt har et klart mål i sin Counter-Strike-karriere.
– Mitt langsiktige mål med karrieren må være å få en profesjonell kontrakt før jeg legger opp. Det har vært målet siden starten og jeg kommer ikke til å gi opp før jeg er så gammel at jeg føler jeg blir dårligere. Selv nå i en alder av 26 føler jeg bare at jeg blir bedre kontinuerlig, så alderen min er ikke en hindring enda. Når jeg er ferdig med å spille selv har jeg jo veldig lyst til å ta opp coaching, eller å ha en jobb innenfor e-sport så jeg kan jobbe med det jeg elsker. Ser ikke på det som en umulighet så lenge e-sport fortsetter å utvikle seg i Norge.
– Hvor ser du deg selv om fem år?
– Om fem år er jeg 31 år. Om jeg ikke har fått en profesjonell kontrakt innen den tid, har jeg nok gått videre til andre ting, men ser for meg at jeg kommer til å spille for gøy uansett. Det er noe i det at om man forelsker seg i dette spillet så vil man alltid komme tilbake på et eller annet tidspunkt. Om det så er å spille, kommentere, coache, managing, hvem vet.
Overraskende seriegull
Demise og Kornbakk sikret seg seriegullet i Telenorligaen på sluttspillet i mai, hvor Kornbakk selv presterte helt vanvittig. Spilleren selv oppsummerer sesongen som litt kaotisk, men synes det var litt komisk at det var akkurat denne sesongen han skulle ta steget til seriemester.
– Sesongen var litt spesiell, sterkt påvirket av skandaler og slikt. Jeg spilte jo personlig for NOREG i største delen av sesongen og var bare reserve for Demise i ligaen. Jeg og «Marcelious» spilte to kamper som avgjorde at vi kom til sluttspillet, derfor ville de fleste at vi måtte møte opp der, siden vi var en stor del av grunnen til at vi kom dit. Dessverre kunne ikke «Marcelious» stille opp på grunn av eksamen, men jeg kom med glede, sier Kornbakk før han fortsetter.
– Det endte jo som de fleste har fått med seg i seier. Det er egentlig litt ironisk hele greia. Jeg har deltatt i Telenorligaen sin 1. divisjon siden 2015, og har lagt ned utallige timer for å gjøre det godt. Har aldri kommet til sluttspill før denne sesongen hvor jeg har lagt ned minst tid, og i tillegg vant hele greia. Det har jo selvfølgelig med min personlige utvikling og gjøre, men så hadde jeg også bedre individuelle spillere på laget denne gangen.
Under sluttspillet presterte Kornbakk veldig sterkt. Vanligvis er det ikke de taktiske lederne som leder an når kampene spilles. På spørsmål om dette er noe man kan forvente fremover, er ikke Kornbakk sjenert.
– I fare for å bryte janteloven så mener jeg at man kan forvente sterke prestasjoner fra meg fremover, om jeg skulle være IGL eller ikke. Tror ikke en eneste person i det norske miljøet kan si de har jobbet hardere for å lykkes i løpet av det siste året. Det er ikke tilfeldigheter som har gjort at jeg har vist meg fra den siden jeg har i de seneste månedene.
Også Kornbakk, som så mange andre spillere, har ønsker til Valve om hvilke endringer som burde vært tatt med i spillet.
– Først og fremst ønsker jeg de porter hele spillet over til Source 2-spillmotoren, så forhåpentligvis hitbokser og lignende kan bli forbedret. Utenom det er det selvfølgelig CZ-75, det mest ødelagte våpenet i spillet og må fjernes.
– Våpenet blir nok aldri helt fjernet. Hva kunne vært en alternativ endring?
– Tror det å ha en automatpistol i spillet er feil i seg selv, men skade er vel det logiske som må bli gjort lavere. To skudd med en automatpistol burde ikke kunne drepe. Alt for lett å bare streife rundt hjørnet å treffe noen to ganger i hodet noen før man kan reagere. Kanskje endre det slik at pistolen ikke lenger er helautomatisk.
Jørgen «Cromen» Robertsen er i søkelyset for tiden, etter å ha prestert sterkt som innbytter for FaZe Clan blant annet i ESL One Cologne. Også Kornbakk er imponert, selv om han har spilt sammen med Robertsen tidligere.
– «Cromen» er jo en spiller jeg har hatt den glede av å være leder for i Celestial Gaming i en liten periode, og senere lagkamerat i NOREG. For meg er det ingen overraskelse at han har tatt stegene som skal til. Han legger ned ufattelig mye tid i å forbedre seg individuelt. Tror ikke jeg kjenner noen som sitter lengre på kartet aim_botz enn den gutten der. Folk må bare bruke han som et eksempel på hva som skal til for å slå gjennom, det er ingen hemmelighet, bare hardt arbeid. Det at enda en nordmann kommer seg ut i den internasjonale scenen, og at Nordavind har vist seg frem bra håper jeg jo gir et signal til potensielle sponsorer eller aktører som vil inn i den norske e-sporten. Jeg tror at vi per dags dato kunne hatt et topp-ti lag med helnorsk lagoppstilling om midlene ble lagt på bordet.
Helt til slutt spurte vi «akEz» om hvilke norske talenter han tror vil gjøre det stort i tiden som kommer.
– Jeg mener personlig at «hallzerk» er den som mest sannsynlig tar steget ut internasjonalt. Han har det som skal til, har et fantastisk ferdighetsnivå, jobber hardt, har et vinnerinstinkt som ikke ligner grisen. Utenom han har vi jo «MV», som er et trist tilfelle da han ikke kan delta i Major-turneringer med nåværende reglement. Han faller mye i samme kategori som «hallzerk» med de nevnte evnene. Av de mer ukjente i scenen tror jeg «Sense2K» kan bli skikkelig bra om han legger ned innsatsen for å bli best, avslutter Kornbakk.