Vi liker å tro at vi har et godt utbredt internett her i Norge, med god hastighet når det gjelder nedlasting. Men stemmer det helt?
Som brukeren «aiusepsi» på nettofrumet Reddit har merket seg, har Steam pusset opp statistikksiden sin litt i det siste, og kan hjelpe oss med å svare på akkurat dette spørsmålet. Vel å merke er dette statistikk som først og fremst gjelder nedlastinger direkte gjennom Steam-klienten, og kun i løpet av de siste 7 dagene, men det er fremdeles artig å se hvordan vi klarer oss mot resten av verdenen. Det kan du for øvrig også gjøre selv på Steams nettsider.
Statistikken måles per land etter de 10 mest brukte nettleverandørene, noe som også gir et innblikk i hva Steam-brukerne bruker til spilling i de ulike landene.
Svenskene slår oss glatt
At svenskene gjør det greit er kanskje ikke så overraskende. De kan skilte med en gjennomsnittlig nedlastingshastighet på 23,9 Mbps og 1,2 petabyte nedlastet totalt i tidsrommet. Til sammenligning topper vi her til lands ut på en gjennomsnittshastighet på 16,5 Mbps, og har kun lastet ned om lag halvparten så mye fra Steam, altså 629,2 terrabyte. Selvfølgelig er sistnevnte ikke så oppsiktsvekkende – Sverige har tross alt nesten dobbelt så mange innbyggere som Norge.
Gløtter vi bort på Sør-Korea, er det lett å bli misunnelig. De 10 største nettleverandørene der til lands ligger på mellom 34,7 og 53,3 Mbps, og landet har totalt 49,8 Mbps i gjennomsnittshastighet ned fra Steam. Også Japan trumfer oss med 33,5 Mbps i snitt. I det minste kan vi peke nese til Russland; det gigantiske landet har kun 12,3 Mbps i snitthastighet ned, selv om de står for 9,6 prosent av den globale Steam-traffiken.
Statistikkendringen er ikke det eneste nye hos Steam for tiden. I går meldte Valve i en pressemelding om en ny funksjon i butikklienten, kalt Broadcast. I tråd med navnet lar funksjonen spillere i grupper se på hverandres spillsesjoner. Det litt finurlige er at man selv kan spørre den som spiller om de vil åpne for å sende et videosignal av spillingen. Broadcast er fremdeles i betafasen, men er nå ute for alle etter at Valve først meldte om funksjonen i desember.
Nettbutikken vil også stramme inn på enkelte områder.
Valve vil hindre utviklere fra å love for mye med Early Access »