Lucasarts med dødskramper?

Slutt for legendarisk spillutvikler?

Kilder skal ha det til at det går mot slutten for den en gang så majestetiske spillutvikleren Lucasarts.

Den amerikanske spillutvikleren Lucasarts, grunnlagt i 1982, har i tillegg til alle Star Wars-spill også stått for utviklingen av en rekke fantastiske eventyrspill. Spill som Monkey Island, Day of The Tentacle og Grim Fandango er alle klassikere innenfor spillindustrien. Siden sitt høydepunkt på nittitallet har Lucasarts mistet mye intellektuell kapital, og folk som Tim Schaefer og Steve Purcell har alle forlatt den falmende stjernen. Nå går også ryktene om spillselskapets totale undergang.

Day of The Tentacle kom ut på 90-tallet, hvor Lucasarts hadde sin storhetstid.

I forrige uke ble det oppstyr rundt rykter om det som anses som «rutinemessige oppsigelser» av en rekke ansatte. Lucasarts’ talskvinne Margaret Grohne kunne bekrefte oppsigelsene ovenfor Kotaku, og sa at «det har å gjøre med hvor vi er i livssyklusen til diverse produkter». Mellom 75 og 100 mennesker mistet angivelig jobben torsdag i forrige uke, og dette inkluderer sentrale personer som blant annet Shawn Storc, produsenten for Lego Indiana Jones og Lego Star Wars: The Complete Saga.

I følge det Shacknews.com anser som en sikker kilde, skal Lucasarts etter ferdigstillelsen av Star Wars: The Force Unleashed i september i år, sparke ytterligere et hundretall ansatte og legge all intern spillutvikling død.

Lucasarts har hatt noen humpete år etter sine glansdager, men etter en omgjøring internt i studioet i 2004, trodde flere at den labre aktiviteten i starten av dette årtusenet ville snu. Nå ser det altså ut som at utflaggingen av franchiser og spill, som vi har sett med for eksempel Bioware (Star Wars: Knights of the Old Republic), kommer til å fortsette.

Skjermbilde fra Star Wars: The Force Unleashed, som er ventet i september.

Etter at tidligere president Jim Ward sa opp sin stilling av «private hensyn» i januar i år, sa en anonym kilde til Gamasutra.com at «noen tror man kan gjøre mer penger på å lisensiere Star Wars- og Indiana Jones-rettighetene til tredjepartsutviklere», og det spekuleres i om det er grunnen til Wards avgang.

Margaret Grohne sto til tross for alle spekulasjonene hardnakket på sitt i sin respons:

– Vi er bestemt på å ha et internt studio, og vi har gode ting i produksjon.

Lucasarts rapporterer for øvrig til Joystiq at utviklingen av det kommende Indiana Jones-spillet går etter planen, til tross for oppsigelsene forrige uke. Ingen lanseringsdato er foreløpig satt, men det ventes at spillet vises frem under årets E3 i juli.

Tiden vil vise, men det er tvilsomt at det kommer noe mer i denne saken før Star Wars: Force Unleashed lanseres i september. Selskapet vil neppe gå under til tross for slutten på intern spillutvikling, men det ventes at de resterende fortsetter med å lage dataanimerte effekter til filmer, samtidig som de tar vare på sin eiendom i spillsammenheng.

Siste fra forsiden