I en omfattende artikkel om hvordan den en gang så anerkjente spillutgiveren og -utvikleren LucasArts falt sammen etter tusenårsskiftet har tidligere ansatte hos selskapet røpet at de jobbet med en nyversjon av det klassiske pek-og-klikk-eventyret Day of the Tentacle.
Spillet skal ha vært under utvikling hos selskapets studio i Singapore, og var visstnok omtrent 80% ferdig. I likhet med nyversjonene av Monkey Island 1 og 2 skulle presentasjonen moderniseres men selve spillmekanismene og innholdet være det samme.
Ingen interesse hos ledelsen
Sjefene i selskapet skal imidlertid ikke ha hatt interesse av denne typen utgivelser, så spillet ble aldri godkjent for utgivelse. Day of the Tentacle-nyversjonen var bare ett av svært mange prosjekter selskapet jobbet med, som aldri så dagens lys. En av grunnene til dette skal ha vært stadige utskiftninger i ledelsen, som resulterte i stadige kanselleringer og endringer.
Day of the Tentacle kom opprinnelig i 1993, og ble skapt av de anerkjente spilldesignerne Tim Schafer og Dave Grossman. Spillet var en slags oppfølger til Maniac Mansion, selskapets første pek-og-klikk-eventyr, og fulgte tre ungdommer som i tre forskjellige tidsepoker prøvde å redde verden fra en ondsinnet tentakkel. Spillet skiltet med massevis av humor og utfordrende gåter.
I motsetning til de fleste andre eventyrspillene fra LucasArts' gullalder har ikke Day of the Tentacle blitt relansert på Steam. Det blir interessant å se om det skjer noe videre med de mange klassikerne fra LucasArts nå som selskapet er nedlagt og Disney har kontroll over eiendelene deres.
Les også: Tim Schafers spillstudio avslører Kickstarter-eventyret sitt
Les også: Historien om LucasArts' første spill