Dette er en videoanmeldelse i samarbeid med Level Up. Se videoen over. Nedenfor kan du lese en nedkortet versjon.
Bungie tar et stort skritt inn i en spennende fremtid med Destiny 2: The Witch Queen. Men den andre foten henger litt etter.
Destiny 2-spillere har merket innflytelsen fra hive-dronningen Savathun lenge. Hun har sådd splid i det skjulte, overtatt kontrollen av sentrale rollefigurer og påvirket folkemengder.
Hun har gradvis beveget seg ut fra skyggene. I utvidelsespakken The Witch Queen sprer hun ut sine vinger og inntar scenens sentrum som den mest interessante antagonisten dette spilluniverset har sett til nå.
Med The Witch Queen følger Bungie opp etterlengtede historietråder som utforsker motivasjonen til den mystiske, enorme The Traveller – menneskehetens beskytter og kilden til The Light, egenskapen som gjør guardians udødelige.
Skillelinjene mellom det gode og det onde blir mer uklare. Motivasjonene til Savathun har flere lag enn det ser ut som. Og på slutten av The Witch Queen-historiens aller siste oppdrag, får vi et glimt av en helt ny fiende. The Darkness får et ansikt.
Historien i The Witch Queen er i det hele tatt glimrende. Ikke bare fordi den er spennende, med stilige steder å besøke, gode rollefigurer og flott dialog. Men også fordi det er mer givende oppgaver å løse enn man er vant til fra den kanten.
Herlige plattformspill-elementer. Gode sjefsmekanikker. Intrikat oppgaveløsing. Utfordringer som krever mer enn å skyte på alt som rører på seg til det ikke rører på seg lenger.
Nye engasjerende historier
Historiedelen i dette spillet minner meg om den du fant i Titanfall 2 og også det Destiny 2-spillere opplevde i oppdraget «Presage». Det er engasjerende og underholdende på en måte jeg ikke har sett så mye av i Destiny før.
Ellers introduserer også The Witch Queen en total revidering av alle de tre void-subklassene, du får seksmanns-aktiviteten Wellspring, muligheten til å bygge opp dine egne våpen med de egenskapene du ønsker deg, to nye lokasjoner å utforske (Mars og trone-verdenen til Savathun) og nytt loot å jakte på.
Når Bungie følger opp å velkjent vis med Vow of the Disciple-raidet, som foregår inne i et av disse mystiske pyramideskipene, fremstår The Witch Queen som en bunnsolid utvidelsespakke.
Raidene i Destiny har bestandig vært enestående gode co-op skytespillopplevelser. De er flotte å se på, morsomme å spille og både sosiale og samlende fordi de krever samarbeid og kommunikasjon. Vow of the Disciple er absolutt ikke noe unntak.
På toppen av dette kommer alt innholdet fra den 16. sesongen i Destiny 2, Season of the Risen. Her er nok tremanns-aktiviteten SciOps det som skinner sterkest, det er rett og slett både utfordrende og gøy.
Mengden innhold i Destiny 2: The Witch Queen og det medfølgende sesong-innholdet er en klar styrke når såpass mye av dette innholdet er bra. Hvis man legger til det beste av tilgjengelig innhold som har kommet før, da kanskje først og fremst dungeons og Vault of Glass-raidet, er det nesten absurd hvor mye gøy og spennende det er å finne på i dette universet.
Noen aber
Men – og det er et men her – Destiny 2 er også et hobby-spill det er meningen du skal stikke innom jevnlig. Det er så mye som føles nytt, spennende og lovende for fremtiden i The Witch Queen, og kontrasten til den daglige tralten blir litt stor.
Etter å ha fullført den glimrende historien, kjørt noen runder Wellspring og PsiOps og spilt gjennom det nye raidet noen ganger, er det liksom meningen at man skal kose seg med det som kalles The Grind. Jakten på bedre våpen og rustninger eller materialer man trenger til oppgraderinger. Litt strikes og crucible for kosens del.
Her tror jeg Destiny 2 trenger en større overhaling. Jeg sliter med å motivere meg til å behandle dette spillet som en hobby jeg spiller jevnlig. Kanskje ikke så rart etter syv og et halvt entusiastiske år, men det overrasker meg at jeg nå ofte velger å ikke spille når jeg har mulighet til det.
Det må også være utrolig forvirrende for nye spillere å forstå denne jungelen av innhold. Bungie har en jobb å gjøre der også.
Jeg er både imponert over og fornøyd med Destiny 2: The Witch Queen. Mye av innholdet er veldig bra, og det tas også noen grep som gjør meg begeistret for dette spillets fremtid.
Men jeg savner de vennlige klørne dette spillet har hatt i meg i såpass mange år. Jeg gjør jo det.