– Lønner seg ikke å satse på Linux

Doom-utvikleren John Carmack har større tro på emulering.

I et utfyllende innlegg på nettforumet Reddit forteller programmeringslegenden John Carmack at han ikke har tro på Linux som en fruktbar spillplattform rent økonomisk. Dette kan komme overraskende på enkelte, ettersom Carmack og id Software har hatt et godt renommé for sine Linux-spill.

– Jeg tror ikke det er mulig å argumentere for at det å offisielt støtte Linux er fruktbart økonomisk for de mest populære spillene per dags dato, skriver spillutvikleren.

Økonomiske problemer

Carmack forteller videre at han blir svært overrasket om id Software-eieren Zenimax er med på å støtte et Linux-spill økonomisk. Det krever rett og slett for mye ressurser. For at en av de største utgiverne skal være interessert tror Carmack at man må kunne love en god slump mer penger enn det er mulig å tjene inn.

John Carmack (Foto: GDC).

– Dette høres kanskje ut som tullball – «Hvem sier nei takk til 20 000 dollar?» – men virkeligheten er at man trenger mange av de samme ressursene, slik som lovkyndige, finanskyndige, ledere og støtteapparat for hver eneste publiseringsavtale, uavhengig av størrelse, forteller spilldesigneren.

Han understreker også at id prøvde seg på Linux-spill tidligere, men at responsen ikke var overbevisende.

– Det er sunn fornuft å tenke at Linux-spill ikke er et godt marked. id prøvde å utfordre dette to ganger, med Quake III Arena og Quake Live. Det viste seg at sunn fornuft seiret. Man kan argumentere for at ingen av spillene var optimale testsubjekter, men de var i det minste ærlige forsøk, skriver Carmack.

Sats heller på emulering

Alternativet Carmack ser for seg er en eller annen form for emulering, et konsept han synes har fått ufortjent mye tyn. Dette betyr i praksis at man lager et program som gjør sitt for å etterligne funksjonene i Windows-systemene. Vel og merke virker Carmack å bruke emulering som et synonym for Wine på twitterkontoen sin, et program som egentlig ikke er en emulator.

iD Software prøvde seg på Linux med Quake III Arena.

Carmacks innlegg kommer etter en kortere diskusjon på twitter, der Carmack forteller at han tror det er mer fornuftig å satse på å bygge videre på Wine, som gjør det mulig å kjøre Windows-programmer i det alternative operativsystemet uten store ressurstap. Diskusjonen begynte som et svar på hvorfor id Software-spillet Rage ikke har fått noen offisiell Linux-støtte.

– Selvfølgelig er det bedre med en helhetlig Linux-utgave, men med Wine kan man få hentet tusenvis av spill med bitelitt lavere kvalitet, tvitrer Carmack.

Selv om iD-utvikleren ikke har troen på såkalt «native» spill i Linux, håper han at Valve lykkes med å gjøre operativsystemet til en spillplattform det er verdt å følge med på.

Les også
Anmeldelse:

– Steam på Linux er en flott ting for plattformen. Jeg håper det kommer noen skikkelige hits.

Les også: Feature: Slik er spilling i Linux Les også: – Blizzard pønsker på et Linux-spill

Siste fra forsiden