Anmeldelse

Logitech Driving Force EX

Valuta for pengene

Logitech Driving Force EX leverer skikkelig krafttilbakemelding til en folkelig pris.

Logitech har i lang tid vært så godt som enerådende når det gjelder å levere ratt og pedaler av høy kvalitet til alle plattformer. Toppmodellen, PC-rattet G25, fungerer riktignok utmerket med PlayStation 3, men nå har Sonys konsoll også fått et rimeligere alternativ: Driving Force EX.

Festeklemmer.

Ved første øyekast minner Driving Force EX om de billigere og simplere vibrasjonsrattene til Logitech. Driving Force EX har imidlertid skikkelig krafttilbakemelding, og kan dermed levere en langt mer troverdig kjøreopplevelse. Dessuten er festemekanismen bedre, og myk gummi sørger for et mer behagelig grep. Det dreier seg altså om et ganske annet produkt.

Nøkternt, men funksjonelt

Det innebærer på ingen måte at Driving Force EX er luksuriøst. Her får du verken skinn eller aluminium, men en solid og effektivt utforming i plast og myk gummi. Utviklings- og produksjonspengene er altså lagt i det aller viktigste; funksjon. Gode nyheter for den som ikke vil maltraktere sparegrisen.

Mange konsollratt i denne prisklassen kan ligge på fanget under bruk. Det kan ikke Driving Force EX. Rattbasen er alt for liten, og eneste feste er den vanlige skruanordningen. To klemmer skrues til rundt bordkanten, slik vi kjenner det fra en rekke andre Logitech-ratt. Dette er da også en langt bedre løsning enn et løst ratt på fanget når det skal kjøres skikkelig hardt i svingene.

Liten og lett pedalbase.

Rattet er altså trukket med myk gummi, noe som sikrer et godt grep selv for den mest notoriske håndsvetter. Knappene sitter akkurat der vi forventer det fra Logitech. Fire i diamantform på høyre side, styrekryss til venstre, skulderknappene sitter nederst. Samtlige er enkle å nå, og gir god og tydelig tilbakemelding.

Ingen girspak

Rattet minner faktisk en hel del om Logitech Driving Force Pro, hvis man ser bort fra at det ikke har 900-graders rattutslag og girspak. Bak på rattet finner vi imidlertid sekvensielle girhendler. I likhet med knappene er også disse produsert i hardplast. De kunne med fordel vært noe større og hatt litt tydeligere respons, men det blir flisespikkeri. De er tross alt både funksjonelle og relativt behagelige. Det samme er situasjonen for pedalene. Også disse er litt spinkle, men god vandring og jevn motstand sørger likevel for et godkjent helhetsinntrykk.

Pedalenes base er nokså liten og lett. Det innebærer dessverre at den fort glir unna når panikken tar deg og bremsepedalen hamres i bunn. Ikke ideelt, men det er prisen en må betale for utstyr som er rimelig og lett å stue bort når det ikke er i bruk. Det er da heller ikke å vente at et ratt i denne klassen har pedalsett som kan konkurrere med massive G25. Det er likevel kritikkverdig at Logitech ikke har kostet på seg større gummiføtter. Disse er nemlig ørsmå, noe som selvsagt ikke hjelper på grepet.

Enkelt, ryddig og funksjonelt.

Foruten å fungere med PlayStation 3, er rattet også kompatibelt med PC og PlayStation 2. Det er i og for seg ikke så overraskende, all den tid dette også er situasjonen for Logitech sine øvrige PlayStation-kompatible ratt. Det som er mer overraskende, er at rattet kommer med en splittet kabel med både USB-tilkobling og den gamle, store PlayStation-kontakten.

Konklusjon

Les også
Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder

Det råder ingen tvil om at Logitech Driving Force EX gir valuta for pengene, og at det utklasser konkurrentene i samme prissjikt. Det er funksjonelt, presist og tilsynelatende solid, og gir dermed mye kjøreglede uten å koste skjorta. Det er imidlertid verdt å merke seg at en ikke trenger å betale så mye mer for Logitech Driving Force Pro (en etterfølger til dette er forøvrig underveis), et ratt som overgår Driving Force EX på så godt som alle områder. Har du de ekstra kronene tilgjengelig, er det trolig verdt oppgraderingen, men du blir neppe skuffet uansett hvilket du velger.

Siste fra forsiden