Teknisk
Logitech MX510 er utstyrt med en Agilent S2020 sensor. Denne har oppgitt en ytelse på 5.8 megapiksel per sekund. Dette vil si at hvis vi antar at den har noe av de samme egenskapene som tidligere MX-sensorer (Agilent A2020), da er ”klokket” høyere. En rask utregning ved bruk av 800 cpi, 30x30 piksel sensor, gir da cirka 6450 bilder i sekundet, mot 5250 i MX300/310/500. En ny verdensrekord for mus? Denne sensoren er en proprietær sensor som Agilent kun leverer til Logitech, og det finnes ingen tilgjengelig informasjon om sensoren på Agilent sine nettsider.
Grensesnitt-brikken i MX510 er en brikke levert av Cypress, med betegnelse CY7C63743-PC. Hvis du søker på Google finner du en PDF med all informasjon du trenger om denne brikken. Den største forskjellen mellom MX510 og alle tidligere mus - av alle kjente merker og antageligvis ukjente - er eliminering av negativ akselerasjon. Logitech MX510 er så vidt jeg vet den eneste musen i verden som ikke er begrenset på 8-biters overføring. Dette er drømmen for spillere som bruker lav sensitivitet. MX510 overbeviser virkelig, og det er ikke bare et PR-stunt, men en virkelig forskjell.
Problemet med 8-biters overføring, "jerking" og negativ akselerasjon er ikke det enkleste å forstå. Mange snakker om det og blander forskjellige terminologier. En rask gjennomgang av de to hovedpunktene:
- ”Jerking” oppleves når musen beveges fortere enn sensoren klarer. Det du som spiller opplever er at muspekeren stopper opp og du kan ikke gjøre noe. Dette skjer i eldre mus fra Logitech (før MX-serien), samt IntelliMouse Explorer 1.0 og Razer Viper 1000.
- Negativ akselerasjon oppleves når musen beveges fortere enn den klarer kommunisere med PC-en. Du har ikke beveget musen fortere enn det sensoren klarer og du vil ha en ”toppfart” som kan sammenlignes med fartssperring i biler. Selv om du klarer lett over 250 med en Ferrari, vil bilen ikke la deg kjøre fortere.
Du kan lett fremkalle negativ akselerasjon ved å starte opp din favoritt-skytespill. Sett musen på den ene siden av musmatten, og dra musen helt over til den andre siden av musmatten slik at du snur deg sakte. Hvis du nå har snudd deg for eksempel 270 grader, er dette hvor langt du burde snu deg på musmatten, uavhengig av hvor fort du drar den. Hvis du nå drar musen raskt over til andre siden igjen vil du vri deg tilbake mot nullpunktet, men du kommer ikke helt fram, som oftest har man snudd seg 270 grader en vei og 210-240 grader andre veien, avhengig av hvor fort man dro musen.
Dette kommer av at musen ikke klarer oppdatere store nok bevegelser, det vil si at du leser av over 127 pikslers bevegelse (8-biter), men musen klarer ikke fortelle mer til PC-en. Dette begrenser hastigheten du kan oppnå ved bruk av lavere sensitivitet i for eksempel spill som Quake og Counter-Strike. I MX510 er dette økt til 12-biter, noe som gir deg 2047 piksler i hver retning. For å oppnå denne hastigheten må du bevege musen over 10 meter i sekundet, noe man kan se langt etter på en musmatte. Fenomenet negativ akselerasjon er med MX510 historie.
Jeg vil gjerne sette lyset på en liten sak som jeg så på esken til musen. Under Maximum Performance Specs står det "Max speed 1 meter / second". Dette er da helt på jordet og feil, da musen har vært målt med hastigheter på cirka det dobbelte av det som ble oppgitt. Med Photoshop ble det sammenlignet oppdateringer med Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 og Logitech MX510. Microsoft ville ikke ha mer enn 127 punkter mellom hver oppdatering, og med MX510 klarte jeg ikke flytte musen raskere enn 265 punkter mellom to oppdateringer, noe som vil si cirka 2.1 meter i sekundet. Jeg lurer på hvem som satte på den spesifikasjonen og hvorfor. Likevel - MX510 er nå den beste musen for spilling, teknisk sett.